(Aflevering 4 van een serie van 28 over crowdfunding. De opmaat naar het event Kickstart Crowdfunding. Lees HIER meer over het evenement of koop HIER onmiddelijk een kaartje voor 125 euro ex btw.)

Marktonderzoek

Voor mij is crowdfunding meer dan financiering, het is een andere manier van met je publiek of je klanten omgaan. Betrokkenheid creëren, banden aanhalen. Maar het is ook een manier van marktonderzoek. Uitvinden of er behoefte is aan wat je wilt gaan maken. Of laten zien dat je niet de enige bent die in je plan of product gelooft. Om met de aantoonbare belangstelling andere financiers te zoeken en vinden.

Bouwsteen

Zo gaat het bijvoorbeeld bij Cinecrowd, het Nederlandse crowdfund-platform dat films mogelijk maakt en al in de eerste 100 dagen van zijn bestaan 50.000 euro voor producties wist op te halen. Omdat film zo duur is om te maken, is het bedrag dat binnenkomt via crowdfunding over het algemeen onvoldoende om hele projecten te kunnen bekostigen. “Wij gebruiken crowdfunding als één bouwsteen in het complete huis van investeringen”, vertelt Roel van de Weijer van Cinecrowd in een case die Leonieke Daalder uitwerkte. Cinecrowd is mede om die reden inmiddels al een aantal allianties aangegaan. Zo geeft de gemeente Amsterdam 2000 euro aan elke filmmaker die z’n financiering rond krijgt via Cinecrowd en een film maakt binnen de stadsgrenzen van Amsterdam.

Drempelverlaging

Ook voordekunst beperkt zich doorgaans niet tot alleen de fans die bijdragen, maar zoekt afhankelijk van het initiatief partijen die aansluiten en bij willen dragen. Zo werd de skatepool die kunstenaars Miktor & Molf realiseerden uiteindelijk mede mogelijk gemaakt door sponsorbijdragen. Miktor: “Mensen vonden het tof, stuurden mailtjes naar bekenden, zagen dat het ging lukken. Daardoor zagen ook merken in dat het project populair was in de skatescene en fungeerde de online activiteit zo als ‘laatste drempelvervaging’ om ook een bijdrage te leveren. Zo liep het bedrag van €5000 op tot €7000, waarbovenop nog een grote sponsordeal van Nike binnengehaald werd van meer dan €10000, schrijft Anke Hans in een case voor Fast Moving Targets.

Belangrijke les: crowdfunding biedt kansen, maar voor meer dan alleen directe financiering door de fans.