We vroegen om een #fmtessential, een filmpje van een paar minuten waarin mensen uitleggen waarom ze warm lopen voor een tool, video of presentatie en we kregen een complete documentaire van 16 minuten. Mooi werk van Leonieke Verhoog, werkzaam bij de VPRO en bedenker van Figurerunning.

Bekijk de video!
Maar lezen kan ook 😉

Ik ga mijn 15 minutes of fame op Fast Moving Targets wijden aan een ode op de vermenging van online en offline en betoog daarbij dat online (1) + offline (1) = 3 en dat vermenging van de twee leidt tot een grotere meerwaarde dan de som der delen.

Ik ga het verhaal van gamification en internet of things van Iskander Smit en Maarten Korz, de sensors en automatische verbindingen in het verhaal van Jesse Burkunk over If This Then That en de geweldige pitch van Erwin Blom en Roeland Stekelenburg voor FigureRunning aan Gerard Dielessen aan elkaar verbinden met 1 term:

Online/offline of fysieke creatie van digitale resultaten

Online/offline is dat je de echte wereld (zoals tijd, plaats, het weer, je vrienden, je gezicht, je omgeving, het licht, je slaap, je stem, je snelheid, je afspraken, je richting, je work out, je bewegingen) ‘vangt’ met sensoren zoals qrcodes / gps / kompas / rfid near field communication / streepjescode / camera / stappenteller fitbit, een microfoon of pokeball / en verbindt met digitale media door middel van wifi of 3G internet of een computer / een playstation, een xBox kinect / of een telefoon of een arduinoboard en koppelt aan digitale dingen zoals een Google map, sociale netwerken / text herkenning / een goed verteld (audio) verhaal /augmented reality / face recognition / emotion recognition / sleepcycle / een pokemon game op je nintendo ds / siri voice recognition of iets anders leuks in ‘the cloud’ en door die koppeling tussen de fysieke wereld en de virtuele/digitale wereld kan je leuke dingen doen.

Figurerunning

Leuke dingen zoals FigureRunning, de sport die ik samen met Willempje Vrins en Jan Kroon heb opgericht, waarbij je terwijl je hardloopt figureren tekent op de kaart met de GPS in je telefoon.

En je mooie dingen kan maken zoals dit konijn, deze uil, Sinterklaas, deze cowboy, deze protest hamburger, een Jesus in Rio of een paraplu als ode aan de zomer.

Door je locatie te meten aan de hand van je GPS meter in je telefoon, dat te verbinden met de FigureRunning app (of een andere Running app) waarin een digitale kaart wordt getoond, heb je als het ware een Photoshop canvas voor rennen tot je beschikking in je binnenzak, kan je prachtige tekeningen maken met je lichaam en je work out wordt kunst. Uiteindelijk kan je de tekening delen met vrienden en familie en kunnen zij raden wat je voor ze hebt getekend en stimuleren ze je om nog veel vaker te gaan rennen.

Virtuele estafette

En er zijn meer leuke voorbeelden te noemen van fysieke inspanning die digitale gevolgen heeft en leidt tot een meerwaarde door de combinatie:

– Zo werd er aan alle kinderen in een schoolklas een schoen uitgedeeld die verkleurde naarmate je er meer mee rende. Sommige kinderen bewegen veel en waren al snel in een andere kleur-fase en andere kinderen werden daardoor ook gestimuleerd om meer te gaan bewegen, want je wilt natuurlijk niet de enige van de klas zijn die nog niet in de ‘groene’ fase is!

– Er was een virtuele estafette van New Balance in New York, waar je een estafettestokje met een GPS sensor moest ophalen bij een New Balance winkel aan de ene kant van New York en moest zien af te leveren aan de andere kant van New York. Maar andere mensen konden op een site zien waar je was en mochten het stokje ondertussen ook van je afpakken en dat zorgde voor veel ophef rondom de wedstrijd en veel bijna ongelukken op straat, maar wel voor een te gekke mix tussen online en offline spelen.

– De Zombies, Run!Die ook al eerder door Erwin werd aangehaald in de uitzending van Top Names met Gerard Dielessen, waarbij je terwijl je gaat rennen achterna wordt gezeten door Zombies (die je via audio dichterbij hoort komen). Rennen wordt spelen en is helemaal geen zware work out meer.

– Schoenenmerk Wesc maakte deze Artist Impression van wat je allemaal zou kunnen doen met RFID tag in je schoenen.

Meer dan sport

Maar het gaat niet alleen over sportieve combinaties:

We kennen natuurlijk allemaal Layar, een virtuele laag, die je met je telefoon over de echte wereld kan tonen, zodat je bijvoorbeeld ziet hoe duur een huis waar je voor staat op Funda is, of vissen een verhaal kan laten vertellen zoals Sander Veenhof deed op Cinekid, maar ook in de muziekwereld wordt het toegepast.

Denk aan een website van de band Mastodon, waarbij je camera van je computer je gezicht herkent en een animatie van de albumhoes van Mastodon toont en zat ik opeens met een soort draak op de bank, net als een vriend van me ondervond met zijn vriendin. En ook een toffe toepassing van online/offline mix is RJDJ, waarbij je met de microfoon van je telefoon een opname kan maken van je omgeving en daarmee direct en live een audiomix kunt maken van de djmixen in je telefoon en de geluiden om je heen, die je ook weer meteen deelt via het mobiele internet op je telefoon. Of je publiek in de rol laten kruipen van DJ, door ze RFID cassettebandjes te geven, waarmee ze invloed kunnen uitoefenen op de gekozen muziek.

Maar ook serieus

En ook serieuzere toepassingen van het zogeheten Internet of Things zijn allang werkelijkheid:

Zo maak je met een hartslagmeter app een wandelend ziekenhuis van je iPhone en ook wordt er in het revalidatie proces van mensen met een spier-aandoening gebruik gemaakt van een koppeling aan een spel, Gabarello, waardoor de beweging leidt tot vooruitgang in het spel en vooruitgang in de spierontwikkeling van de patient.

En ook in landbouw zijn er legio voorbeelden te noemen, van koeien die automatisch hun locatie doorgeven aan een Afrikaanse boer of twitteren als ze dorst hebben, tot een palmboom op Hawaii die zijn teler vertelt wanneer hij groot genoeg is gegroeid om te komen snoeien.

Thuiswerk

Ook thuis is online en offline goed te combineren. Bekijk deze geweldige tafel, nog een artist impression, maar toch!

Verder kan je je slaappatronen meten met Sleepcycle, de muizenval laten twitteren aan de eigenaar als er een muis is gevangen en zo is er nog heel veel verder te fantaseren over bijvoorbeeld een wekker die weet wat voor weer het is, wat jouw afspraken zijn van die dag en dat de trein die je dan moet nemen te laat is en je dus pas een kwartier later wakker maakt.

Of een autoruit waar je route transparant is geprojecteerd, die weet welke files er zijn, hoe hard je rijdt en dat er nog iemand uit je vriendenkring is die dezelfde kant op moet als jij en met je zou willen carpoolen (Toogethr). En ook een heel mooi voorbeeld is de Speeding Lottery, waarbij alle mensen geflitst werden. De mensen die te hard reden kregen een boete, maar de mensen die zich keurig aan de snelheid hielden deden automatisch mee aan een lotterij en konden het geld winnen van de snelheidsduivels.

Het kan natuurlijk ook andersom van online naar offline. De digitale foto-app Instagram heeft nu een analoge fotoprinter gemaakt, de Instaprint, waarmee je direct foto’s kunt uitprinten van alle mensen die op een zelfde feestje zijn als jij, mét de comments die online op de foto zijn gemaakt.

Geldzaken

En wat dacht je van betalen met offline (analoog) geld? Waarom nog een portomonnee vol met pasjes en geld bij je dragen, als je je met je Google Wallet pas via een RFID chip kunt identificeren bij de kassiere, je meteen geconnect bent via internet met je bank, het openbaar vervoer en zelfs meteen kunt zien of er niet elders betere aanbiedingen te koop zijn?

Geen toekomstmuziek waar ik het over heb, hier zijn we al. Inmiddels zijn we niet meer afhankelijk van het scherm voor je neus en het meer recentere scherm in je hand, maar nu kan eigenlijk alles een interface zijn, zoals bij de opening van de H&M store in Amsterdam – digitale projectie op een echt gebouw en de wereld is je scherm en via the Internet of Things kan ook echt alles er aan gekoppeld worden. Dat gaat communicatie veranderen, maar ook de manier waarop mensen hun werk inrichten, dingen kopen, sporten, spelen en hoe de wereld in elkaar zit.

Babystapjes

We hebben nog maar kleine baby-stapjes gezet en de wereld staat open voor nog veel meer creatieve en slimme combinaties van online en offline.

Geniet tot slot nog even een project van Fourcelabs & Hubbub: Wip’n’Kip dat laat zien hoe je ook zelf nieuwe fysieke dingen kunt bouwen om een digitaal spel aan te sturen.

Extra’s

En nog meer dingen die ik niet kon noemen, maar die wel ‘t lezen of bekijken waard zijn:

Shadow cities – een virtueel spel met echte vrienden in je echte buurt – https://www.shadowcities.com/

Location based gaming op Mashable – https://mashable.com/2011/07/24/location-based-gaming/

Jumbo heeft iPawn een fysiek pionnetje voor digitaal spel op de iPad

Home

John Underkoffler op TED over de toekomst van User Interfaces: https://www.ted.com/talks/john_underkoffler_drive_3d_data_with_a_gesture.html

Sigarettenpakjes vertellen je waar in de buurt een plek is om te roken –

https://www.springwise.com/lifestyle_leisure/cigarette-packages-qr-codes-reveal-nearby-place-smoke/

Wip’n’Kip – https://www.fourcelabs.com/wipnkip/

Kinect https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Mf44bWQr3jc

Dance session https://vimeo.com/29478177

Levend Tetris https://www.youtube.com/watch?v=cm38AYNf-bU

Real Rewards for Virtual Achievements – https://kiip.me/

Invisible cities: https://www.slideshare.net/kaeru/the-city-is-my-games-console-ciid

En tot slot voorspelt Gartner dat the Internet of Things één van de tien doorbrekende trends gaat zijn van 2012 – https://www.gartner.com/it/page.jsp?id=1629214