(Aflevering 10 van een serie van 28 over crowdfunding. De opmaat naar het event Kickstart Crowdfunding. Lees HIER meer over het evenement of koop HIER onmiddelijk een kaartje voor 125 euro ex btw. We hopen je er te treffen!)

Betere wereld

De goede doelen sector leent zich prima voor crowdfunding. Waar we gewend zijn geld te geven en daar weinig anders dan een folder voor terug te krijgen, brengt crowdfunding – mits goed gedaan – doel en gever dichter bij elkaar. De gever kan zelf bepalen aan welk persoon of project hij wil schenken en wordt direct op de hoogte gehouden van gevolgen en resultaten. Cut Out The Middleman, ook bij het goede doel.

Pioniers op dit gebied zijn in Nederland de mensen achter de 1%Club. Het idee is simpel: stop 1% van je geld of tijd in het beter maken van de wereld en er is veel gewonnen. Dat kunnen heel verschillende projecten zijn.

Twee voorbeelden:

Sla je slag in Burundi

Beschrijving:
Trommelproject voor kwetsbare kinderen en jongeren, waarin via de muziek les wordt gegeven in Aids-preventie en rhema’s Gezondheid en Hygiëne, Vrede en Verzoening.
Geld nodig voor:
Een nieuwe trommel-lesplaats in Buterere, Burundi. De trommels worden gefinancierd dankzij de opbrengsten via de 1%CLUB van Sla je Slag in Burundi deel 1. Nu de trommels in Burundi met de hand gemaakt worden zamelen we geld in voor onderwijsmateriaal, tenue’s en honorarium van de docenten zodat het project echt van start kan gaan.
Benodigd bedrag: 2500 euro

Melkgeiten; een super aanwinst voor de hele familie

Beschrijving:
Twee groepen, bestaande uit zes grootouders die voor weeskinderen zorgen, krijgen in Malawi na een uitgebreide training, een groep geiten voor melk en vlees en als duurzame inkomstenbron.
Geld nodig voor:
Er is geld nodig om de geiten aan te schaffen, de mensen te trainen en goede stallen voor de geiten te bouwen.
Benodigd bedrag: 3952

De doelen zijn duidelijk, de bedragen haalbaar, de 1%Club is online goed bezig.

Maar het succes (al meer dan 500.000 euro opgehaald!) wordt ook gerealiseerd door de krachtige combinatie van online en offline activiteiten. De ervaring van iedereen met een community is dat online contact mooi is, maar dat de band nog krachtiger wordt door daar fysieke ontmoetingen aan te koppelen. Dat doet de 1%Club onder meer door met regelmaat een 1%Event te organiseren met inspirerende sprekers en aansprekende cases. Dat gebeurt in Nederland, maar ook in het buitenland. Die bijeenkomsten en de online verslagen ervan onderstrepen de betrokkenheid en het enthousiasme van de 1%Club en de bijbehorende community. Zien is geloven. Zichtbaar maken van de community trekt nieuwe mensen aan en houdt de al aanwezige groep betrokken. Zie meer op het blog.

Een nieuwe loot aan de activiteitenstam is een talkshow. Vanmiddag van 15 tot 16.30 is online de 1% Club te volgen. Live vanuit AmLab in Amsterdam presenteren Stefanie Vermeulen en Marc van Dijk de 1%SHOW. Deze uitzending: Studiogasten zijn Jeroen Boschma (boek ‘Generatie Einstein’) en Sam Gichuru (NaiLab Incubation, Nairobi). We nemen een kijkje in ActivSpaces in Buea (Kameroen) en is er muziek van Soul Rebel Movement.

De 1%Club ziet zo kans om een permanente buzz rond naam en site te creeren die de directe doelen ten goede komt.

Knap werk!