(Aflevering van een serie over crowdfunding. De opmaat naar het event Kickstart Crowdfunding dat we woensdagmiddag 23 november houden. Lees HIER meer over het evenement of koop HIER onmiddelijk een kaartje voor 125 euro ex btw. We hopen je er te treffen!)

Frozen Kids

Documentairemaker Cees Franke had geen zin in een subsidietraject en zit midden in een poging om Frozen Kids, een documentaire over misbruik van jongens, via de crowd te financieren. Een gesprek over het hoe en waarom.

Waarom kies je er voor je documentaire middels crowdfunding te realiseren?

Ik wilde geen subsidies aanvragen. Ik had en heb geen zin in bureaucratie en formulieren invullen. Bovendien wilde ik direct van start met het maken van de documentaire Frozen Kids. Als je subsidies aanvraagt mag je niets doen tot dat je toestemming hebt . Crowdfunding betekent niet alleen geld ophalen maar ook het organisch creëren van een groep geïnteresseerde en betrokken mensen rondom om de documentaire Frozen Kids.

Wat doe je om het geld binnen te krijgen?

We hebben een speciale website ( https:///www.frozenkids.nl ) met donatiemodule gebouwd waarop we vertellen waarom Frozen Kids er moet komen. We gebruiken Twitter ( @bevrorenkind ), Facebook, LinkedIn, Vimeo en direct e-mail om voortdurend aandacht te vragen. Dankzij Twitter en Facebook bieden mensen zich aan om mee te helpen en doneert men geld aan Frozen Kids. De donateurs sporen hun eigen netwerk ook weer aan om te doneren. Ook werkt het door naar de traditionele media zoals de krant en radio (interviews) en bereiken we de mensen die nog niet twitteren. Dankzij de social media hebben we nu al bijna 8000 euro opgehaald ( inclusief toezeggingen).

Wat levert crowdfunding je meer op dan geld alleen?

Dankzij crowdfunding doe je ook aan crowdsourcing en zijn er spontane initiatieven door mensen die graag een steentje bijdragen. Zo is er op 18 november in poptempel Manifesto in Hoorn een Awarenessconcert waarop artiesten, zoals JP den Tex e.a. belangeloos optreden. Tijdens dat concert is er ook een veiling. De opbrengst van concert en veiling is helemaal voor de productie van Frozen Kids. Crowdfunding levert een groeiende betrokkenheid van de crowd op en daardoor ontstaat er heel veel energie rondom de film en is er inmiddels een grote groep ambassadeurs, met contacten op allerlei niveau’s, die het belang van de documentaire onderstrepen en uitdragen. En… voortdurend PR bedrijven. Zo ben ik via een lid van de crowd ook met Erwin Blom in contact gekomen 🙂

Crowdfunding is tijdsintensief. Is het niet zonde dat je nu kostbare tijd in andere zaken moet stoppen?

Absoluut niet. Crowdfunding zorgt ervoor dat je leeft! Voortdurend ben ik gefocust op het doel dat ik wil bereiken met de documentaire: aandacht vragen voor mannen die als kind seksueel misbruikt zijn en zo een bijdrage te leveren aan het maatschappelijk debat om het taboe daaromtrent te doorbreken. Ik wil als filmmaker wat toevoegen aan de wereld dat van betekenis is. Dankzij crowdfunding blijft mijn doel helder en staat of valt het niet met financiering alleen …
Bovendien zorgt deze manier van financiering er ook voor dat ik in contact kom met mannen die hun verhaal willen vertellen. Via social media heb ik veel contacten gekregen van mannen die hun verhaal willen vertellen. Vaak ook voor het eerst! En daar draait het helemaal om!

Wat doe je om een crowd op te bouwen?

Eerst was ik alleen met mijn idee. Ik vroeg me af of er andere manieren van financiering waren en heb toen een Chris Smallenbroek van Radar Advies gevraagd en die bracht mij in contact met Gijs van Dinther (Provocatine). Toen ze mijn trailer zagen was de crowd direct geboren. De eerste actie was een website bouwen met een donatiemodule en het verhaal van de documentaire. Toen die er was heb ik familie, vrienden en betrokkenen gevraagd te doneren. Toen dat eenmaal in gang gezet was was het een kwestie van digitale-mond-op-mond-reclame voor zowel de donaties als de inhoud van de film.

Je kiest er bewust voor om niet via een ander platform te werven. Waarom is dat? Nu moet je helemaal zelf een publiek werven.

Door het eigen platform zijn we helemaal onafhankelijk van wie dan ook. Dat is voor de mannen die ik interview om meerdere reden belangrijk. Ik ben hun contactpersoon en hun vertrouwenspersoon. Het verhaal over hun seksueel misbruikt zijn vertellen ze niet zo maar. Het is een taboe en zo wordt er ook door veel mensen op gereageerd. Er zijn talloze slechte ervaringen met hulpverlening enzovoort. Doordat deze docu helemaal door mij én samen met hen gemaakt wordt hebben ze directe korte communicatielijnen en voelen ze zich vertrouwd. Ze hebben controle over de situatie.

Wat de financiering betreft gaat het om een crowd die rechtstreeks te maken heeft met het onderwerp. Die bezoekt de andere platforms niet zo erg. Vandaar dat we een eigen community creëren rondom dit onderwerp. Zo is het denkbaar dat we op termijn een vervolg gaan maken en dan is de crowd en het platform er al helemaal geconcentreerd rondom “mannnen die als kind seksueel misbruikt zijn”. Juist voor dit onderwerp waarbij identiteit en identiteitscrisis zo’n belangrijke rol spelen is dat eigen platform van belang.
En als laatste: doordat er via iDeal rechtstreeks gedoneerd wordt is er direct geld beschikbaar en wordt er ook direct aan de docu gewerkt. Het geld zorgt er stapsgewijze voor dat de film gemaakt wordt. Het is dus niet helemaal afhankelijk van het halen van het eindbedrag. De film ontstaat langzaam maar zeker. In die zin lijkt het ontstaansproces op Shoah ( Lanzmann kocht filmmateriaal als hij weer wat geld had …)

Wat leer je van dit proces waar anderen wat aan kunnen hebben?

Crowdfunding draait uiteindelijk altijd om mensen en hun gezamenlijke betrokkenheid rondom het doel waarvoor de crowd is ontstaan. In die zin is er niets nieuws onder de zon. Maar er zijn in de crowd verschillende subcrowds te onderscheiden die alle hun eigen communicatie behoeven. En in dit digitale communicatietijdperk gaat het directe contact wel eens verloren als je niet oppast. Zo heb je mensen die doneren en meer niet. Er zijn mensen die doneren en willen helpen. En er zijn mensen die niet willen doneren maar alleen willen helpen en zo hun steentje bijdragen. Ik heb gaandeweg het proces ingezien dat het belangrijk is om daar rekening mee te houden in wat je teruggeeft aan de crowd als geheel. Zo is het voor de subcrowd vrijwilligers rondom het Awarenessconcert belangrijk om elkaar live te zien en te spreken terwijl dat voor de pure donateurs minder van belang is.
Ook heb ik gaandeweg geleerd dat het belangrijk was om de trailer te maken van de interviews die ik al had. Dus echte quotes van de mannen die ik interview. Dat geeft direct al iets terug aan de crowd en stimuleert nieuwe donateurs om mee te betalen en mee te werken.

Zou je anderen adviseren dezelfde weg in te slaan? En waarom?

Zeker wel! Omdat crowdfunding er voor zorgt dat je directe binding met de geldgevers en de vrijwilligers hebt. Ik heb veel meer het gevoel dat ik met geld van mensen werk en dus ook echte verantwoordelijkheid draag (Subsidies van de overheid bijvoorbeeld zijn veel anoniemer…) en er voor moet zorgen dat ik de film lever waar ik voor sta en geld ontvang. Mensen die niet ondernemend zijn zou ik het echter niet adviseren. t Gaat niet vanzelf en vereist veel inzet en doorzettingsvermogen.

Is dit voor herhaling vatbaar?

Absoluut. het is zo mooi om te zien hoe de crowd ontstaat en hoe iets van idee tot werkelijkheid wordt op een organische manier. Ook hoe creativiteit bloeit en groeit. Dankzij dit proces heb ik veel meer mensen leren kennen! Kortom hartverwarmend leuk!

Je hebt de eerste 7000 euro binnen, maar nog een lange weg te gaan tot 70.000. Is het bedrag haalbaar?

Inclusief een toezegging van 1.000 euro staat de teller op ± 8.000 euro. Er leven nog meer initiatieven die na het Awarenessconcert van start gaan (acties van betrokkenen). Het bedrag is absoluut haalbaar omdat er in Nederland een groep mensen is die zelf of in hun directe omgeving geconfronteerd is met seksueel misbruik in hun jeugd. Die mensen zijn bereid om minimaal 100 euro te betalen ( de ervaring heeft dat inmiddels geleerd) . We hebben dus nu nog maar 620 mensen nodig die 100 euro willen betalen. Het enige probleem is dat we die groep in een keer landelijk moeten zien aan te spreken. En dat landelijke platform is moeizaam te bereiken. Ook vanwege het onderwerp. Zo sprak ik bijvoorbeeld eens een ondernemer aan die MVO hoog in het vaandel heeft staan maar “met enge ziektes van medewerkers en dit soort ellende helemaal niets te maken wil hebben” … Toch gaat het lukken omdat crowdfunding om meer dan geld alleen draait: de groep betrokkenen groeit en creëert dat wat ik eerst alleen in gedachten had.

Trailer documentaire Frozen Kids from Cees Franke on Vimeo.