Dit artikel is geschreven door Kirsten Jassies en Frank Meeuwsen. Samen hebben ze zo’n 30 jaar blogervaring achter de kiezen en zijn ze dagelijks nog bezig met blogs, bloggers en blogplatformen.

Een kleine geschiedenisles.

Blogger begon in 1999
Movable Type stamt uit 2001
Wordpress startte in 2003

Veel bloggers hebben met een van deze diensten te maken gehad of met een aanverwante blogdienst die ontstond uit de inspiratie van bovenstaanden. Door de ontwikkelingen in de software zijn ze inmiddels niet meer te vergelijken met de eerste versies. Maar ze kennen allemaal een soortgelijke evolutie. Meer mogelijkheden, meer plugins en helaas niet altijd meer gemak voor de schrijver. We zijn inmiddels gewend geraakt aan schrijven in WordPress, we kennen de nukken van de WYSIWYG (What You See Is What You Get) editor waardoor we misschien een blinde vlek hebben gekregen waar het bij bloggen eigenlijk over gaat: Schrijven wat je vindt. Zonder teveel opsmuk. Zonder tussenkomst van een redactie, zonder langdurig publicatieproces en extra kanalen die je moet bespelen zoals SEO en social media.

Het afgelopen jaar zijn er nieuwe blogdiensten opgestaan die de schrijver weer de volle aandacht geven. En tegelijk de lezer niet uit het oog verliezen. Een terugkeer naar eenvoud. Vooruitkijkend naar een eenvoudiger manier van schrijven, geen foutgevoelige WYSIWYG maar het simpeler Markdown. Blogdiensten zijn meer dan alleen de software om je verhaal te schrijven en te publiceren, het worden (opnieuw) de portals die verrassen en inspireren. Zoals de blogplatforms van 15 jaar geleden dat deden voor een nieuw publiek wat online kwam. Tablets, mobiel gebruik en een hernieuwde interesse in schrijven voor het web geven bloggen en de platforms een tweede leven. Wij denken dat het tijd is voor een Blogrenaissance. We zetten een paar platforms op een rij die in het oog springen.

“ Wij denken dat het tijd is voor een Blogrenaissance.”

Medium

Medium

Medium is het postervoorbeeld voor de nieuwe blogrenaissance. Opgericht door onder andere Evan Williams van Twitter en een samenwerking met longreads platform Matter. Medium is typisch een platform waar het draait om schrijven. De software biedt weinig extra’s dan de mogelijkheid om een mooi beeld boven je blog te zetten, foto’s toe te voegen en vooral te schrijven. Geen video’s embedden of andere content, geen mogelijkheid om je eigen theme of stijl in te stellen. Je kunt eveneens niet je eigen statistieken-script draaien, je moet afgaan op wat ze zelf als statistieken doorgeven. Tevens is er nog geen manier om met je smartphone te publiceren én je hebt een Twitter account nodig om een Medium blog te beginnen. Logisch, gezien de oprichter. Er is op Medium een collectie van Nederlandse bloggers te vinden.

Kirsten’s persoonlijke ervaring met dit platform is goed: dat minimale komt het bloggen zeker ten goede. Ze heeft een blogpost geschreven in het Engels en deze is 1.200 keer gelezen, het meeste door mensen uit de US waar het platform al meer gebruikt wordt. Het grote beeld dat je als blogger bovenaan kunt toevoegen is wel een uitdaging, want zulk groot beeld moet gewoon goed zijn (en je moet de rechten hebben). Daarnaast moet je je eigen blog zelf aan een zogenaamde ‘collection’ toevoegen, maar er zijn er inmiddels al zoveel dat het lastig is te beoordelen of die collectie echt de juiste en beste plek is.

Medium.com

Ghost

Ghost_Admin

Ghost is het resultaat van een Kickstarter project uit 2013. De bedenkers zochten 25.000 dollar om hun platform te starten, maar haalden $300.000 dollar op. Inclusief donaties van WordPress, Woothemes en Microsoft, die de potentie zien in dit nieuwe platform. Anders dan WordPress, wat inmiddels goed is te gebruiken als CMS voor elke soort website, claimt Ghost dat ze een puur blogplatform zullen blijven. Hoe lang ze dat volhouden vraag ik me af want het is nu al mogelijk om statische pagina’s te maken in de editor.
Het interessante aan Ghost is dat het net als WordPress zowel de mogelijkheid biedt om het op een eigen server te installeren of gebruik te maken van de gehoste versie bij Ghost zelf. Deze laatste is nog wel in beta en niet voor iedereen beschikbaar.

Vanaf de start is Ghost volledig responsive. Dat betekent dat het zowel op desktop, tablet als mobiel een prima ervaring heeft voor zowel lezer als schrijver.
Mijn persoonlijke ervaring is dat Ghost erg prettig werkt. Het is inderdaad een blogplatform zonder veel opsmuk. Met de blogeditor schrijf je je artikelen in Markdown en je ziet direct het resultaat op de site. Illustraties sleep je vanaf je computer in het scherm en ze worden direct geüpload en goed gezet. Prima. Geen gedoe.
De community rondom Ghost is levendig en er ontstaan veel speciale themes, zoals we die van WordPress en andere platformen kennen. Bij mede-investeerder Envato kun je al verscheidene gratis en betaalde themes vinden. Een ander voordeel bij Ghost is de mogelijkheid om een eigen domein te koppelen aan het blog.

Op dit moment is Ghost al meer dan 100.000 keer gedownload. Het aantal blogs wat werkelijk gebruik maakt van de software is onbekend.

Ghost.org

Svbtle

Svbtle

Oprichter Dustin Curtis noemt zich een “rogue industrialist” en “villain”. Het elite-platform Svbtle weerspiegelt die gedachte wel. Want Svbtle is niet voor iedereen. Letterlijk. Het is een exclusief blognetwerk waar je alleen op uitnodiging als auteur je verhaal kunt vertellen. Je kunt je aanmelden maar daarna is het afwachten of je wordt toegelaten.
Inmiddels zijn er zo’n 200 bloggers op het netwerk in verschillende stadia van activiteit. Svbtle lijkt in zekere zin op Medium. Je hebt weinig tot geen invloed op het design van je blog. Het ziet er allemaal prachtig uit, maar een eigen header plaatsen of je eigen theme installeren zit er niet in. Svbtle richt zich op het verspreiden van ideeën, de vorm is in die zin ondergeschikt.
Svbtle heeft zijn eigen “magazine” waarin de beste artikelen op de voorgrond worden geplaatst.
Svbtle en Medium lijken erg op elkaar, zowel voor de lezer als voor de auteur. Met het belangrijkste verschil dat Medium nét iets meer configuratie geeft, reactiemogelijkheden heeft en vrij toegankelijk is. Kirsten is toegelaten als auteur op dit platform en zal volgende week in een nieuwe blogpost verslag doen van haar ervaring met publiceren op Svbtle.

Svbtle.com

Storehouse

Storehouse__visual_storytelling

Storehouse is een nieuwe ster aan het firmament. Storehouse claimt een blogplatform te zijn wat het voor iedereen mogelijk maakt om visueel rijke blogposts te maken. Met een zeer intuitieve editor kun je in no-time je eigen eerste blogpost maken. Het grote verschil met de andere platformen is dat Storehouse in beginsel een iPad applicatie is. Je installeert dus geen weblogsoftware waar je zelf in kunt knutselen, zoals Ghost. Via de Storehouse app kun je direct je teksten schrijven, je kunt foto’s en video’s van je iPad direct gebruiken in een blogpost en direct publiceren.
Je kunt per verhaal maximaal 50 foto’s en video’s van maximaal 30 seconden publiceren. Deze importeer je uit je iOS fotobibliotheek, Dropbox, Flickr of Instagram.

“Storehouse heeft eveneens nagedacht over curatie en ontdekking van goede blogs. ”

De app is ontwikkeld door een oud User Experience Evangelist van Apple, dus je begrijpt dat de werking van de app zeer eenvoudig en doordacht is. Knoppen en iconen zijn duidelijk en groot genoeg voor een tablet. In de app gebruik je handbewegingen om in en uit verhalen te gaan. Een mooie functionaliteit in de app vind ik de manier waarop je beeldmateriaal kunt schikken en knippen. Met een paar handbewegingen vergroot en verklein je een foto over je canvas, waarbij je constant het gevoel hebt dat je de foto op een creatieve manier in je verhaal gebruikt. Geen gedoe met links en rechts uitlijnen. Heel intuitief en logisch.

Storehouse heeft eveneens nagedacht over curatie en ontdekking van goede blogs. In de app kun je direct andere bloggers volgen en zo nieuwe frisse ontdekkingen doen. De verhalen zijn op de desktop te bekijken (zoals deze multimedia-reportage over de Fashion Week) en lezen maar komen naar mijn mening op een iPad pas echt tot hun recht. Storehouse is vooralsnog een gratis dienst.

Storehouse

Conclusie

Dit zijn slechts een paar van de blogdiensten die de laatste tijd meer op de voorgrond komen. Wij denken dat in 2014 meer blogdiensten zullen starten en er net zoveel weer zullen omvallen. Een blogrenaissance. De heropleving van het persoonlijke platform.

We begrijpen dat niet iedereen meteen denkt: ik kap met WordPress, ik ga die andere platformen eens lekker proberen. Wij stoppen ook niet meteen met onze eigen blogs, maar we proberen wel alle nieuwe platformen en schrijven er over. De meeste bloggers zullen toekijken en afwachten welk platform de komende tijd leading wordt en dat is begrijpelijk. Maar being an early adopter kan ook voordelen hebben, zoals het eerste schrijven over een nieuw onderwerp je hoog in de google results kan brengen!

Welke andere blogplatforms zijn de moeite van het bekijken waard? Kijk eens naar Postach.io, Quora, Linkedin Influencers, Sett en Postagon. Een leuk gedachtenexperiment van Kevin Rose (Digg) is Tiny.