In de serie Terugblikken en Vooruitkijken (DOE MEE!) vragen we iedereen mee te doen met een geautomatiseerd audio-interview. Je hoort vragen van Erwin Blom en wordt gevraagd die te beantwoorden. Dankzij Shoudio komt er na zes vragen een gemonteerd gesprek op de site. De vragen gaan over 2011 en 2012, we maken de balans op en kijken naar de toekomst. In deze aflevering Mark de Kock mobiel strateeg bij zijn eigen bedrijf Mobylizer.

De start van zijn eigen bedrijf is iets dat Mark met trots vervult. Mobylizr richt zich op de ontwikkeling van mobiele kanalen voor uiteenlopende bedrijven, van creatief tot traditioneel.

2011 is het jaar waarin cijfers ondersteunen wat we al jaren riepen: de doorbraak van mobiel. Dit jaar tonen de cijfers aan dat we definitief in het mobiele tijdperk terecht zijn gekomen, vertelt Mark. Een site als NU.nl liet in november 2011 meer mobiel bereik zien dan op het traditionele web. Die trend was al duidelijk, maar de cijfers onderbouwen het nu. Een mooie milestone, aldus Mark.

2012 wordt volgens hem het jaar waarin het besef dat de consument graag en beter op zijn gezondheid wil letten en de groei van het gebruik van de smartphone zullen samenkomen. Dat valt onder de noemer ‘the quantified self’: mensen zullen zich realiseren dat zij zichzelf door middel van data-analyse kunnen ondersteunen bij eten, bewegen, sporten. Een mooi voorbeeld daarvan is Foodzy. Op dat terrein zal in 2012 nog veel meer gebeuren.

Mark constateert dat consumenten al zeer actief zijn online, sociaal en met name mobiel. Veel bedrijven lopen achter. Zij vergeten nog vaak een mobiel kanaal in hun marketing- en bedrijfsplannen op te nemen. Daar wil Mark ze natuurlijk graag bij helpen. Maar het lijkt hem sowiso erg belangrijk dat bedrijven meer op focussen op mobiel.

Tot slot hoop Mark dat zijn bedrijf ook komend jaar succesvol is en blijft. En hij wil graag één van zijn concept-ideeën het levenslicht laten zien.