In de serie Terugblikken en Vooruitkijken vragen we iedereen mee te doen met een geautomatiseerd audio-interview. Je hoort vragen van Erwin Blom en wordt gevraagd die te beantwoorden. Dankzij Shoudio komt er na zes vragen een gemonteerd gesprek op de site. De vragen gaan over 2011 en 2012, we maken de balans op en kijken naar de toekomst. In deze aflevering Frank Meeuwsen eigenaar van The Incredible Adventure Starts Here, docent/onderzoeker aan de Hogeschool van Utrecht en opperhoofd van lifehacking.nl.

Frank is dit jaar getrouwd met zijn lief en kan trots aankondigen dat er een een tweede kind op komst is. Daarnaast is hij trots dat hij een aantal keer bewust gekozen heeft om nee te zeggen tegen dingen. In de tweeenhalf a drie jaar dat Frank zelfstandig is, is gebleken dat het heel makkelijk is om ja te zeggen tegen dingen: om maar inkomen te hebben en een netwerk op te bouwen. Maar Frank heeft gemerkt dat het soms ook heel erg goed is om nee te zeggen. Dat heeft hij dit jaar, tot zijn eigen trots, een paar keer gedaan.

2011 was het jaar van WikiLeaks, de Arabische lente en de opkomst van de occupied beweging. In al die gevallen was het bijzonder interessant te zien welke rol de media hebben gespeeld in die drie ontwikkelingen. Aan de ene kant de traditionele massamedia, televisie, radio en kranten, maar aan de andere kant ook de zelfvoorzienende media, de social social media als mobiel, Twitter, blogs en Facebook. Frank vindt het mooi dat we na zoveel jaren dat social media bestaan er nu stappen worden gezet die ook wereldwijd van belang kunnen zijn.

Volgens Frank wordt 2012 meer dan ooit het jaar van do-it-yourself en de hele maker cultuur. Door digitalisering is het makkelijk om kennis en informatie met elkaar te delen, maar ook makkelijk om producten te maken: met bijvoorbeeld een 3d-printer enz. Dat zal meer en meer gaan gebeuren. Vooral ook omdat het zo makkelijk is om mensen ervan op de hoogte te stellen. Je maakt foto’s en deelt. Daarmee zal de do-it-yourself subcultuur groeien en meer en meer een economische factor beginnen te worden.

Wat Frank graag zou zien in 2012 is dat de tradtionele media minder belangrijk worden en de persoonlijke media belangrijker. De afgelopen weken hebben we gezien dat traditionele media als tv, radio, kranten zich focussen op non-nieuws: wie waar trainer moet worden. Mensen zullen meer en meer gaan inzien dat ze ook zelf en met elkaar informatie en kennis kunnen vergaren, delen en publiceren. Hij hoopt dat die ontwikkeling nog verder doorzet.

Als belangrijk doel voor 2012 noemt Frank een betere vader en een betere man worden. Maar daarnaast hoopt hij een rol te spelen in de genoemde ontwikkelingen. Of hij dat nu doet in zijn rol als opperhoofd van Lifehacking, als docent/onderzoeker aan Hogeschool Utrecht, of als zelfstandig ondernemer. “Ik wil minder bezig zijn met day to day dingen en meer kijken naar het grote plaatje. Ik weet niet of dat in 2012 al gaat lukken, maar ik ga er voor werken.”