In de serie Terugblikken en Vooruitkijken vragen we iedereen mee te doen met een geautomatiseerd audio-interview. Je hoort vragen van Erwin Blom en wordt gevraagd die te beantwoorden. Dankzij Shoudio komt er na zes vragen een gemonteerd gesprek op de site. De vragen gaan over 2011 en 2012, we maken de balans op en kijken naar de toekomst. In deze aflevering Martijn Verver, hij bedenkt concepten en strategieën voor een grote diversiteit aan klanten van Headline Interactive. Zijn grote liefde is internet en in bijzonder social media.

Trots is Martijn op zijn zoon van negen. Die is in anderhalve maand tijd zonder notenschrift voor basgitaar te kennen, dankzij lessen op internet een volleerd basgitarist geworden. Hij heeft muzikaal gehoor. Geïnspireerd door zijn zoon heeft Martijn zelf ook zijn gitaar weer ter hand genomen. En dankzij Tim, de leraar in Garageband, heeft hij in twee weken tijd meer geleerd dan in de 20 jaar daarvoor.

Een belangrijke ontwikkeling in 2011 was de lancering van de Kindle Fire van Amazon. Er waren natuurlijk al tablets, de Ipad en Android van Samsung, maar Martijn ziet Amazon als een speler die nog groter kan worden dan Apple. Doordat het bedrijf met een tablet komt is dat een belangrijke ontwikkeling in de doorbraak van zowel het tabletgebruik als de mobilisering van computergebruik in de wereld

In 2012 zullen computer en internetgebruik nog meer mobiel worden. Tel daarbij de enorme hoeveelheid diensten voor mediaconsumptie op, dan zou het komend jaar wel eens het jaar kunnen worden waarbij de oude radio- en tv-kanalen worden overtroffen door online gebruik. The end of tv as we know it. Zou het dan nu gaan gebeuren?

Martijn hoopt dat de overheid op tijd in zal zien dat het inttrekken van ondersteuning van nieuwe media-initatieven een dom besluit is. Er gaat nog steeds een paar honderd miljoen per jaar naar oude media en slechts vijf miljoen naar nieuwe initatieven als V2, de Waag en Steim, die op een innovatieve manier nieuwe technologie gebruiken. En zelfs dat wordt nu weggegaald en in een apart potje gestopt. Zie in dat dat verkeerd is, zegt Martijn.

Martijn hoopt al de klanten van Headline interactive volgend jaar te laten inzien dat alles wat zij doen op internet, zij doen voor een publiek. Of het nu een dokter is met patienten of een webwinkel met klanten of een merk met aanhangers. Het publiek moet bereikt en betrokken worden. Daarom is het belangrijk eigen wensen opzij te zetten en goed na te denken over wat het publiek wil. Vraag het desnoods. Dan krijgen we een nog mooier internet dan we nu al hebben.