In de serie Terugblikken en Vooruitkijken vragen we iedereen mee te doen met een geautomatiseerd audio-interview. Je hoort vragen van Erwin Blom en wordt gevraagd die te beantwoorden. Dankzij Shoudio komt er na zes vragen een gemonteerd gesprek op de site. De vragen gaan over 2011 en 2012, we maken de balans op en kijken naar de toekomst. In deze aflevering Leon Gerrits online marketeer bij T-Mobile waar hij verantwoordelijk is voor alle online marketing activiteiten.

Leon is trots dat hij dit jaar een een zakelijke samenwerking heeft kunnen realiseren met de top-affiliates. Van een affiliate programma wat draaide bij verschillende netwerken, is de organisatie overgegaan naar één affiliate netwerk waarbij een intensieve samenwerking met de grote affiliates kan worden aangegaan. Hierdoor is T-Mobile kwalitatiever bezig en kom er meer zinnige feedback.

De belangrijkste ontwikkeling van 2011 op het terrein van online marketing is ‘realtime bidding’. Dat maakt het mogelijk om online advertising effectiever in te zetten. Het is mogelijk om een een bezoeker van je eigen pagina te herkennen op externe websites en die dan daar de uiting te laten zien waar eerder op de eigen pagina naar werd gekeken. Dat maakt de reclame relevanter. En online marketeers hoeven niet langer bulk impressies in te kopen die lang niet allemaal even relevant zijn voor de personen die ze te zien krijgen.

In 2012 zullen consumenten meer verschillende ‘devices’ gebruiken. Naast laptops en desktops zijn smartphones en tablets enorm in opkomst. Dat vormt een uitdaging voor de adverteerder. Leon hoopt dat een grote partij als Google of Facebook met een centrale inlog gaat komen die je over alle devices kunt gebruiken. Hierdoor zal het mogelijk worden personen waar dan ook te herkennen en relevant op hen in te spelen.

Leon zou graag zien dat Facebook in 2012 de mogelijkheid gaat bieden om realtime te kunnen inkopen op de advertenties die ze bieden. En dat de mogelijkheid ontstaat om bepaalde campagnes verder te integreren binnen Facebook. Het is duidelijk dat de consument veel tijd doorbrengt op Facebook. In de visie van Leon zou het mooi zijn wanneer een klant die eerder herkend is op de eigen websites ook doeltreffend kan worden benaderd met een relevante uiting binnen social media.

Als einddoel voor 2012 noemt Leon meer sales voor minder geld. Dat komt binnen handbereik wanneer de toegevoegde waarde van kanalen en uitgevers binnen die kanalen kan worden bepaald. Dat maakt het ook mogelijk een afrekenmodel erop af te stemmen.