Doe Het Zelf en Doe Het Samen, het lijken tegengestelde begrippen, ze zijn het niet. Want wie zijn sportprestaties in een app bijhoudt doet dat op de eerste plaats voor zichzelf, maar door die data te vergelijken met vrienden of af te zetten tegen de gemiddelde sporter wordt een dimensie toegevoegd. Samen wordt het beter, samen wordt het leuker. En zelf kunnen publiceren is één, het eindresultaat wordt beter als de input van een grotere groep (ervarings) deskundigen erin wordt verwerkt. Het startpunt ligt bij het individu, het vliegwiel komt op gang als de groep een rol speelt. Samen weten we meer, samen kunnen we meer.

Het begin

Voor de voorhoede is social media een gegeven, een beetje saai al zelfs. Maar al lijkt de massa al aanwezig op de Twitters en Facebooks van deze wereld en willen sommigen doen geloven dat social media hun piek hebben gehad, de werkelijkheid is anders. We staan nog maar aan het begin. We zijn de mogelijkheden en onmogelijkheden nog maar net aan het verkennen.

Iedere presentatie die ik geef, merk ik weer dat het gros van de mensen de netwerken wel kent, maar de kracht van samen en open nog niet hebben ervaren. Ze hebben een account, maar gebruiken in meerderheid Twitter of andere netwerken niet of nauwelijks. Ze weten wat een blog is, maar zien nog niet hoe kennisdeling hen kan helpen.

Honger

De honger naar kennis over social media is wel degelijk overal groot. Vandaar dat 2011 het jaar was dat verenigingen, bedrijven en organisaties social media begonnen te omarmen en de kracht langzaamaan begonnen te ervaren. De eerste stappen zijn nog maar net gezet. Nogmaals: we staan nog maar aan het begin.

Want ook al naderen we wellicht het maximum aantal aangesloten mensen op platforms, de intensiteit waarmee social media worden ingezet en benut zal nog sterk groeien. Omdat alles nog social aan het worden is. Nieuws, muziek, tv, online winkelen, alles is social aan het worden. Pas als dat ook echt een gegeven is, gaan we de volgende fase in. Maar de kracht van social moet nog van de voorhoede naar de massa.

Amazon

Vergelijk een pagina op de site van Amazon met een pagina van de gemiddelde onderneming of organisatie en met één oogopslag wordt duidelijk dat social nog lang niet integraal onderdeel van ons internet is. Bij Amazon wordt 90% van de pagina gevuld of van waarde voorzien door het publiek (van ratings tot reviews), bij het gros van de bedrijfswebsites is de bezoeker in geen velden of wegen te bekennen. Het publiek gaat af op wat ‘peers’ doen of goedvinden, maar op enorm veel websites krijgen hun gedrag, meningen en waarderingen nog geen plek. Die stap moet nog gezet.

En de ontwikkelingen op het gebied van ‘social’ zijn nog lang niet ten einde.

Crowdsourcing

Hoe zet je de kracht van je crowd, je publiek, optimaal in bij het behalen van een doel of het realiseren van een project? We zijn de kracht en potentie hiervan nog maar net aan het uitvinden. Dat mensen die ergens verstand van of ervaring met hebben dat graag delen, is een gegeven. Dat ze graag onderdeel uitmaken van een groep en daar met liefde aan bijdragen als de drempel laag is en de bonus voldoende, is een feit. De kunst is mensen op de juiste manier te betrekken. Dan willen ze de SP met behulp van het Queetz-platform van Maurice de Hond met liefde helpen om mee te denken over mogelijke bezuinigingen in de gezondheidszorg. Dan doen ze met het aanleveren van foto’s graag mee aan de videoclip van C-mon en Kypski. Dan pluizen ze samen met de redactie van The Guardian met liefde de bonnetjes van parlementariërs na op zoek naar onvolkomenheden. En gaan ze met de app Roamler graag op pad om winkels te bezoeken om te kijken of producten in de schappen staan. We hebben nog maar het begin van de mogelijkheden gezien. The crowd blijft zich roeren.

Crowdfunding

Een specifieke vorm van crowdsourcing is crowdfunding. Zowel internationaal (Kickstarter, Indie Go Go) als nationaal (van de 1% Club tot voordekunst tot Cinecrowd) wordt op een nieuwe manier een oude wijze van financieren succesvol ingezet. Geen bank of subsidie meer nodig, maar met de aanhang, met de fans, met de klanten een bedrijf of project financieel realiseren. Oftewel: crowdfunding hoort met hetzelfde gemak thuis onder de noemer Doe Het Samen als Doe Het Zelf thuis.

Successen te over, van de realisatie van een film van Eddy Terstall tot horlogebandje TikTok dat maar liefst een miljoen ophaalt. Crowdfunding is geen hype, omdat het zoveel meer waarde heeft dan alleen het geld. Het gaat namelijk over een fanbase opbouwen die een rol speelt bij productontwikkeling, marktonderzoek, marketing en sales. Crowdfunding is veel meer dan financiering alleen.

Social Business

Social media dwingt bedrijven tot een andere relatie met hun klanten. Althans: de onderneming die een goed product weet te combineren met een krachtige relatie met zijn publiek, heeft een winnende combinatie in handen.
Maar dat vergt een andere instelling. Daar is een ander bedrijfs-dna voor nodig dan gewend. Bij de opmars van social media hoort de toename van transparantie. Dat vraagt het publiek, dat eist het publiek. Bij de komst van een nieuwe lichting personeelsleden, hoort een grotere vanzelfsprekendheid van openheid en van vervaging van de grenzen tussen zakelijk en privé. Bedrijven moeten niet alleen het gesprek meer aan met de klant, ze gaan ook zien dat de kracht van social media begint bij interne kennisdeling. Een plattere organisatie, een betere benutting van mens en kennis. Publiek en personeel gaan de onderneming van de toekomst social maken. De personen vormen de organisaties, de mensen veranderen de instituties.

De voorbeelden van goede inzet door bedrijven zijn er nog maar mondjesmaat, maar de goede voorbeelden doen de komende tijd volgen. Of het nu slager @worstmaker is die laat zien dat eenvoudig Twittergebruik tot grotere naamsbekendheid en omzet kan leiden, Deloitte dat recruitmentkosten verlaagt met slim beleid, de KLM die met 24uurs social media service de klant optimaal bedient of KPN dat met Connect intern de barriéres wil slechten, het is de voorhoede van de grote groep die nog gaat volgen.

Fast Moving Targets besteedde hier uitgebreid aandacht aan.

Doe Het Samen. Kickstart Crowdfunding: presentatie op het event

Doe Het Samen. Crowdsourcing met Roamler: Vele handen maken licht werk

Doe Het Samen. Crowdsourcing met Queetz van Maurice de Hond: Samen weten we meer

Doe Het Samen. Crowdfunding met Ronald Kleverlaan: Grootste winst? Een fanbase!

Doe Het Samen. Crowdfunding met voordekunst: Snelle groeie van nieuwe financiering

Doe Het Samen. Crowdfunding met Gijsbregt Brouwer: Authentiek verhaal heeft waarde

Doe Het Samen. Social business met KPN: Connect maakt werk, leuker, gemakkelijker en effectiever

Doe Het Samen. Crowdsourcing met C-mon en Kypski: met 35.000 fans een videoclip maken

Doe Het Samen. Crowdsourcing met The Guardian: Publiek steekt handen uit de mouwen

Doe Het Samen. Crowdfunding van TikTok: De stoutse verwachtingen overtroffen

Doe Het Samen. Social business met Deloitte: Halvering recruitmentkosten dankzij social media

Dit is een aflevering van een serie blogposts over trends volgens Fast Moving Targets.

Fast Moving Trends 2012
Doe Het Zelf: zonder tussenkomst van producent naar consument
Doe Het Samen: social media nog lang niet op hoogtepunt
Doe Het Nu: de impact van de realtime revolutie
Doe Het Speels: spel-elementen grijpen om zich heen
Doe Het Deskundig: de oprukkende onmisbare gids
Doe Het Altijd En Overal: Alles = Internet

Of bezoek de overzichtspagina FMT2012