In een nieuwe serie Twitterportretten staan twittergebruikers en hun dagelijkse gebruik centraal. Hoe vullen de dagelijkse werkzaamheden en Twitter elkaar aan en hoe worden beiden gecombineerd?

In de eerste aflevering volgen we ouderwets ambachtelijke slager Erik Waagmeester (@worstmaker) van slagerij de Wit in Amsterdam. Slager Erik verwerkt ‘het hele beest’, waardoor hij van alles zelf maakt, zoals worsten, paté en soepen. Naast het bereiden van deze lekkernijen en de verkoop daarvan in de winkel gebruikt hij graag Twitter om zijn werkzaamheden en vakkennis te delen met belangstellenden. Hij deelt graag foto’s zoals van het nieuwe vlees en hoe de koeien leven voor ze naar het slachthuis gaan. Wanneer hij worst maakt krijgen zijn volgers soms via Twitter inspraak in de smaak. Erik gebruikt Twitter bijna altijd voor zijn werk. De geboorte van zijn kind was een uitzondering. Erik staat altijd open voor vragen over vlees en het voorbereiden en serveren daarvan.

Volg Erik Waagmeester in zijn slagerskeuken hoe hij venkelworst maakt. Eerst worden de benodigde kruiden afgewogen. Vervolgens maalt hij het vlees. Dan gaat het gemalen vlees samen met de kruiden en wat water in de mengton. Na tien minuten zie je het resultaat van het venkeldeeg. Om de worsten te gaan maken wordt het deeg in de Stopbus (ook wel ‘worstvulmachine’ genoemd) gegooid. Dan drukt Erik op professionele wijze het deeg in natuurdarm. Als finishing touch slingert hij deze gevulde natuurdarm tot de juist maat venkelworst.