Naam: Bente Bollmann
Twitternaam:@bentebollmann
Op Twitter sinds: 8 maart 2009
Volgers: 2326
Volgt: 442
Tweets: 5929
Bente Bollmann is de marketingmanager van Lowlands festival. Het festival vindt komende zomer plaats op 17, 18 en 19 augustus in Biddinghuizen en wordt dit jaar voor de 20e keer gehouden.
Hij vermoedt dat het relatief hoge aantal volgers vooral met zijn werkzaamheden voor het festival te maken hebben. “Als ik ooit wegga bij Lowlands ben ik benieuwd hoeveel ik erover houd”, vertelt hij lachend. “Ik ben drie jaar geleden begonnen met Twitter omdat ik er veel over hoorde en ik het gewoon zelf wilde zien en proberen. In eerste instantie wist ik niet zo goed wat ik er mee moest.” Dat kwam volgens hem omdat hij toen nog niet wist welke mensen hij moest volgen en er weinig bekenden van hem actief waren. “Later was het aanbod van twitteraars groter en toen ben ik als eerste @erwblo gaan volgen”, zegt Bente. Vanaf dat moment is hij ook meer gaan twitteren.
“De eerste tweet die ik geplaatst heb kan ik me jammer genoeg niet herinneren, maar dat zal vast niet veel bijzonders zijn geweest.” Bente vertelt dat Twitter voor hem een bron van informatie is en het volgens hem het echte nieuws beïnvloedt. “Het is zowel zakelijks als privé een goede tool. Ik gebruik het ook voor Lowlands (Bente twittert dan met @Rapid_Razor_Bob). In die hoedanigheid maakt hij nieuwe artiesten bekend en onderhoudt hij het contact met de bezoekers van Lowlands. Een voorbeeld hoe hij Twitter gebruikt voor het festival: “Voordat Twitter er was, nodigden wij op zondagmiddag tijdens het festival een aantal bezoekers uit voor een lunch om zo te peilen wat ze van de huidige editie vonden: waar ze tegenaan liepen; wat goed ging en wat minder goed ging. Tegenwoordig met Twitter weet je realtime wat de mensen er van vinden. Het is een kwestie van de hashtag volgen.”
Ondanks dat hij het veel voor Lowlands gebruikt is zijn eigen twitterfrequentie niet constant. “Ik twitter de laatste weken niet zoveel. Dat wil zeggen dat ik het wel lees, maar zelf geen tweets stuur.” Op de vraag hoe dat komt, antwoordt Bente dat hij de sfeer de laatste tijd negatief vindt. “Twitter is snel en laagdrempelig, maar door de beperking van 140 tekens gaat soms de nuance verloren.” De snelheid en het bereik van Twitter zijn dan ook weer de kracht van het medium, aldus de marketingmanager. “Het geeft snel een eerste beeld van een situatie of een nieuwsgebeurtenis. Verder posten twitteraars vaak goede links naar artikelen en websites. Dat is dan erg nuttig.” De mooiste ervaring beleeft hij via zijn werk. “Lowlands is belangrijk op Twitter. Dus zodra ik nieuwe artiesten voor het festival bekend maak, dan bezet Lowlands vaak 7 á 8 plaatsen van de trending topics top 10 in Nederland. Dat geeft me dan wel een goed gevoel.”
Wat zijn slechtste ervaring met Twitter is, moet hij langer over nadenken. “Niet zo zeer slecht, maar ik vond het drama op de Loveparade in 2010 en de aanslag op de koningin in Apeldoorn wel heftig. Als ik moet kiezen, dan kies ik voor de Loveparade. Op Twitter las je al snel de paniek en de onduidelijkheid die er dan heerst. Maar ik las ook tweets van feestende mensen en die tegenstelling tussen feestgangers en het drama vond ik heel naar.”
Als favoriete twitteraar die noemt Bente in eerste instantie Erwin Blom, omdat het zijn eerste volger was. Na enig aandringen kiest hij toch voor iemand anders: “@Passetti is mijn favoriete twitteraar. Hij is werkzaam voor DJ Broadcast magazine en ANWB-filelezer. Met zijn scherpe, inhoudelijke tweets geeft hij een inkijkje in zijn leven. Daarnaast deelt hij nog nuttige links en doet verslag van concerten. Die combinatie van inhoudelijke en persoonlijke tweets, dat maakt hem mijn favoriet.”
Twitter is voor Bente niet iets wat hij als eerste leest zodra hij wakker is, maar hij kijkt regelmatig of er iets gebeurd is en wat mensen te zeggen hebben. “Verder zou ik het zonde vinden als Twitter of een vergelijkbare dienst er niet meer zou zijn. Ik zal er zeker niet vrijwillig voor kiezen om er mee te stoppen.” Op de vraag om de zin ‘Twitter is voor mij….’ af te maken moet de manager even nadenken. “Twitter is voor mij een een babbelbox met veel informatie. Soms worden er pareltjes gedeeld door twitteraars en die zijn dan ook van grote waarde voor mij.”







