Natasja Oosterloo schreef het boekje ‘Twitter jezelf naar een baan’, werkt voor eReaders Groep BV en heeft een passie voor boeken.

In deze FMT essential wil ze het graag hebben over de kansen die Pinterest biedt op het gebied van boekmarketing. “De boeken zijn de plek waar verhalen verteld worden, waar een bepaalde sfeer gecreëerd wordt. Een hoofdpersoon met interesses en hobby’s kun je perfect uitbeelden met een board op Pinterest”, zo legt ze uit. “Natuurlijk kun je ook een account aanmaken voor een boek of de hoofdpersoon. Een auteur kan natuurlijk ook zelf ook goed laten zien waar zijn of haar interesses liggen en hoe de boeken die hij of zij schrijft daar bij passen”, vervolgt Oosterloo.

Op de vraag hoe ze dat voor zich ziet en of de verhalen er dan samen komen of ideeën gebundeld worden antwoordt ze: “Zou ook kunnen. Je ziet ook veel moodboards voor interieurs ontstaan. Je zou dat ook bij een boek kunnen doen, zodat je op die manier mensen input kan laten geven via beelden.  Je ziet op digitaal lezen gebied steeds meer ebook-apps die linken naar buiten of juist links naar binnen trekken. Zodat je bijvoorbeeld in een boek linkt naar een Pinterest board, waarom niet?”

Internationaal zijn er nog niet echt goede voorbeelden van, vervolgt ze haar verhaal. “Ik heb wel boards gezien, maar creatievere oplossingen zijn er nog niet. Het kan ook te maken hebben met de copyright problemen rondom Pinterest. Pinterest stelt als voorwaarde dat diegene die ‘pint’ ook de rechten heeft van de afbeelding of toestemming heeft van de rechthebbende, en dat zou wel eens een drempel kunnen zijn voor de marketing”, legt ze uit.

Ze denkt dat er met Pinterest geld te verdienen valt zo antwoordt Oosterloo op een vraag. “Het genereert veel traffic naar een bepaalde plek. Dat kan een boek zijn, de auteur of je verkooppagina. Omdat je wat extra’s biedt, krijg je dan een hogere conversie en dat biedt een toegevoegde waarde aan het gebruiken van Pinterest voor boekmarketing.”