Vanaf morgen barst The Next Web Conference los, het jaarlijkse evenement waarbij de top van de internationale internetwereld je inspireert en in een paar dagen over actuele ontwikkelingen bijpraat. Er is een belangrijke plek voor startups in de startup rally. Een van de startups die daar een gooi naar de hoofdprijs doet is een startup die Fast Moving Targets na aan het hart ligt: Snowciety,. Timan Rebel is een van de founders van Snowciety, bouwde Fast Moving Targets en is snowboard fanaat. Even voorstellen!

Timan Rebel van Snowciety, welk probleem lost Snowciety op?

Snowciety speelt in op een aantal behoeftes. Dankzij een groot aantal Customer Development interviews hebben wij geleerd dat er behoefte is aan meer sociale features in bestaande ski en tracking apps.

We hebben ook geleerd dat mensen moeite hebben in contact te blijven met vrienden en familie op de pistes. Telefoons worden vaak niet gehoord en walkie-talkies hebben een te beperkt bereik en zijn relatief duur in de aanschaf. Dat proberen wij met onze real-time sharing features op te lossen. We tonen op elk moment van de dag waar je vrienden zich bevinden op eigen ontworpen kaarten.

Als laatste spelen we in op de Quantified Self trend, zelfkennis door ‘nummers’. Wij houden bij wat je de hele dag doet op de piste en delen dat met je vrienden. Deze statistieken, zoals afgelegde afstand, duur en snelheden, vormen de basis van Snowciety. Onze features bouwen wij hier bovenop.

“Wij zijn de eerste die zich volledig richt op de koppeling tussen social media en skieën.”

Jullie zijn niet de eerste app die zich op skieën en snowboarden richt, wat maakt jullie anders en beter dan de rest?

Nee dat klopt, het is een al bestaande markt waar wij ons nu in begeven. Wij zijn wel de eerste die zich volledig richt op de koppeling tussen social media en skieën. Onze grootste concurrenten Runkeeper en Ski Tracks doen dat te weinig of zelfs niet.
Runkeeper richt zich vooral op hardlopen en je kunt het daarnaast ook gebruiken om te skieën. Er is op de website wel enige interactie mogelijk, maar in onze ogen niet voldoende. Ski Tracks richt zich wel specifiek op wintersporters, maar heeft daarentegen helemaal geen sociale laag.

Naast de sociale laag hebben wij speciale kaarten voor wintersporters ontwikkeld, die alle resorts inclusief pistes en liften toont over de hele wereld. Dankzij data van OpenStreetMaps en Nasa hebben wij kaarten kunnen maken inclusief hoogtelijnen en schaduw op de berg. Ze zijn daardoor ook nog eens zeer geschikt om mee te navigeren. Op die kaarten tonen wij in real-time waar je vrienden zich bevinden en wat ze op dat moment aan het doen zijn.

“Europa is voor ons de grootste markt”

Jullie brengen de app uit nu we in Europa richting zomer gaan. Moeten we daar uit afleiden dat de rest van de wereld voor jullie belangrijker is?

Nee, juist niet. Europa is voor ons de grootste markt. Er zijn meer dan 26 miljoen mensen in de Europese Unie die jaarlijks skieën of snowboarden. Ter vergelijking; De VS en Canada hebben respectievelijk (maar) 8,8 en 5,3 miljoen bezoekers.

De reden waarom we nu live gaan is omdat dit het vroegste moment is dat we met een werkend product live kunnen. We geloven sterk in de Customer Development methodiek van Steve Blank en Lean Startup van Eric Ries en wilden zo snel mogelijk ‘naar buiten’ met onze app. Pas dan kunnen we gaan bewijzen dat we juist bezig zijn.

Begin mei is de Dutch Week, de laatste week van het seizoen in Val Thorens en we hopen die nog met een aantal gebruikers mee te pakken. Daarna moeten we het hebben van de zomerskiers en natuurlijk het Zuidelijk Halfrond.

Tijdens onze zomer kunnen we met een beperkt aantal gebruikers testen en doorontwikkelen om zo in september klaar te zijn voor het nieuwe seizoen.

“Een sociale app moet zichzelf verkopen”

Wat is het grootste probleem dat jullie hebben moeten tacklen voor release?

Het was een stuk lastiger dan gedacht om accurate GPS data te verkrijgen. Over het algemeen genomen gaat het redelijk goed om een route te tekenen aan de hand van het GPS signaal, maar er zijn regelmatig hele vreemde uitschieters. Die wil je er toch uitfilteren om een accuraat beeld te geven. Iemand gaat tenslotte geen 286 km/h op een paar skies.

Het probleem daarbij is meerzijdig. Aan de ene kant heeft de iPhone geen verschrikkelijk goede GPS-chip, in elk geval niet te vergelijken met losse GPS ontvangers. Aan de andere kant lijkt het erop dat we ook last hebben van weerkaatsende GPS signalen op de grote hoeveelheden sneeuw. We hebben verrassend weinig last van de bergen die soms in de weg staan.

Het wemelt van de apps, probleem van deze tijd is dat mensen je moeten zien te vinden. Hoe gaan jullie je marketing doen?

Een sociale app als Snowciety moet voornamelijk zichzelf verkopen, oftewel via word-of-mouth. De ‘Viral Engine of Growth’, zoals Eric Ries het mooi verwoordt, is hier op gebaseerd. Voor het gebruik van Snowciety is het essentieel dat een gebruiker andere gebruikers uitnodigt en activeert. Op het moment dat je Viral Coefficient – het aantal nieuwe gebruikers dat één nieuwe gebruiker extra aanbrengt – hoger is dan 1 is er sprake van groei. Hoe hoger deze coefficient, hoe groter de groei. Voor ons is dit een belangrijke metric om op te optimaliseren.

Daarnaast zetten wij natuurlijk social media in om een zo’n persoonlijk mogelijke band met onze gebruikers te blijven onderhouden.

“Partnerships en premiumfeatures zijn mogelijke inkomstenstromen.”


Jullie app is nu gratis, later moet er voor worden betaald. Zien jullie andere inkomstenstromen dan betalen voor apps?

Jazeker, we denken aan partnerships met bijvoorbeeld reisbureaus, skiresorts en hardware leveranciers. Daarnaast zijn wij bezig enkele premium features te ontwikkelen die we via in-app purchases zullen gaan verkopen.

Hoeveel betaalde apps wil je over een jaar hebben verkocht?

We proberen niet teveel in absolute aantallen te denken. Ik vind het veel belangrijker om komend jaar een groot aantal van onze aannames te valideren dan dat we een x aantal apps verkopen. Uiteindelijk moeten we de product-market fit zien te bereiken, dan komen de verkopen vanzelf.