The Next Web is een prachtig voorbeeld van een Nederlands internetsucces, Boris Veldhuijzen van Zanten vertelde er mooi over in Top Names. The Next Web is een online uitgever op onderzoekspad. Zo is men nu aan het ondervinden hoe een magazine op een tablet optimaal werkt. In de serie Lessons Learned vertelt Boris wat hij geleerd heeft van het maken van een online magazine.

“We begonnen een jaar geleden heel voorzichtig met een digitaal magazine. We hadden veel vertrouwen in de groei van het gebruik van tablets en een digitaal magazine leek ons een logische volgende stap, na onze succesvolle internationale blog. Ik heb het opgepakt als los project en de vrijheid genomen om het wiel eens helemaal opnieuw te gaan uitvinden. Als eerste ben ik gaan kijken naar alle bestaande technologie voor het produceren van een digitaal magazine en daaruit heb ik een selectie gemaakt. De oplossing die ik uiteindelijk heb gekozen is Mag+ vanwege de flexibiliteit van de software. Ook deze oplossing heeft nadelen en je ziet dat hun focus vooral ligt op uitgeverijen die al een blad hebben en zo min mogelijk willen veranderen aan hun productie proces. Wij begonnen uit het niets en hadden dus geen bestaand magazine om om te zetten.”

“Ieder issue is weer een ontdekking”

“We hebben eerst maanden geklooid. Het aanmelden bij Apple was een drama en het opzetten van de structuur was ook een enorme uitdaging. Op een bepaald moment heb ik de knoop maar doorgehakt, ben in een vliegtuig gestapt en naar Stockholm gevolgen om samen met Mag+ alles even goed uit te zoeken en in te stellen. Dat hielp en toen kwam ik er ook achter dat het allemaal nog echt pionieren is. Dat kan een nadeel zijn, maar voelt ook als een kans.”

“Ieder issue is weer een ontdekking. We proberen continue content uit te vinden die optimaal gebruik maakt van het medium. In een papieren magazine kun je lezen over films, boeken en muziek maar op de ipad zie je de trailer van die film, luister je meteen naar die muziek en download je het boek wat we reviewen. Wat dat betreft doen veel magazines nu denken aan de koets zonder paard. Het zijn puur omzettingen van papier naar digitaal maar zonder meerwaarde. Omdat we geen papier hadden hoefden we dat ook niet als uitgangsput te nemen, en dat maakt ons magazine leuker dan die van anderen.”

“We hadden onszelf een jaar gegeven om tot 100,000 lezers te komen. Bij issue v0.10 (we volgen software nummering) zaten we al boven de 100,000 sessies in één maand en dat was dus boven verwachting snel. We verwachten dat het lezen van magazine nog enorm gaat toenemen en gebruiken deze stilte voor de storm vooral om alvast op snelheid te komen en om te experimenteren.”

“Mijn indruk van Android is niet heel positief”

“Sinds kort hebben we ook een Android versie van ons magazine. Mijn eerste indruk is niet heel positief. Het opvallende is dat Android gebruikers heel mondig zijn. Ze klagen hard als je het platform niet meteen ondersteunt, en schermen dan met gebruiksaantallen. Maar in de praktijk blijkt dat er toch veel minder downloads zijn op dat platform en dat de mensen die het wél downloaden vervolgens minder lezen, én minder lang lezen”

“De term magazine is eigenlijk verwarrend, of misschien gewoon achterhaald, voor dit digitale format. Een digitaal magazine lijkt net zoveel op een papieren magazine als een website lijkt op een bedrijfsbrochure. Mijn verwachting is dat op termijn de innovatie nog flink toeneemt en digitale magazines meer op multimedia lees ervaringen gaan lijken. Want wat is nu eigenlijk het verschil tussen een website, een rich media boek en een magazine?”

Eerdere afleveringen in de serie Lessons Learned:

Een les van Lifehacking met Evernote: Alles zelf doen is veel werk, maar zo leuk!

Hoe Timan Rebel van Snowciety The Lean Startup in de praktijk brengt

De VPRO leert dat gebruikers nog niet klaar zijn voor interactief papier

Hoe Bart Brouwers van Dichtbij leerde dat hyperlokaal nog onbetaalbaar is

Wat Roos van Vugt bij Deloitte over social business leerde

Wat Erwin Blom van een jaar Fast Moving Targets leerde