De laatste dag op Leweb 2012 is een mix van inspirerende sprekers en productpresentaties. In snel tempo vliegen ‘connected’ planten ( hoe kalibreer ik een plant, ja echt) die vertellen wanneer ze water willen, spiersensoren en rugsensoren die je in de juiste houding kunnen helpen, drones met cameras, een ‘connected’ trui of koptelefoon en zelfs een deurslot welke op een afstand via een app alleen toegang geeft aan vrienden die jij hebt aangegeven…

Om ons wakker te maken staat als een van de eerste sprekers Ramon de Leon van Domino pizza op het podium. Zijn verhaal over zijn visie op het merk en hoe hij dat uitdraagt via social media heeft niet veel met ‘The internet of things’ te maken maar is zeker een heel enthousiast gebracht pleidooi voor het creĆ«ren van content en daardoor brand engagement en dat doet hij vol overgave. Zijn #ramonwow credo weet hij dan ook overtuigend te brengen.

Leweb zoekt elk jaar samen met de Altimeter groep het thema voor de conferentie uit, het is dan ook niet meer dan logisch dat Brian Solis op deze laatste dag het podium betreed om zijn visie hierop te kunnen vertellen. Dingen, en vooral de data van dingen is overal, hij stelt dan ook dat juist dat wat wij ermee doen een verandering te weeg kan brengen. Dat zal ons zelfs in staat stellen gedrag te veranderen door middel van die data en dingen. Wij zouden ‘experience architect’ moeten worden om op de human API nieuwe ‘ervaringen’ te schrijven, want het zijn vooral die ervaringen die belangrijk zijn, niet de dingen zelf.

Al met al heb ik vooral meegekregen dat er veel nieuwe technologie is, sensoren, en manieren waarop wij als mens data hiervan tot ons nemen of deze bedienen. Wij zullen een manier moeten vinden om deze data om te zetten in iets dat ons verder helpt, waarop we ook daadwerkelijk actie kunnen ondernemen, anders zal die extra data van al deze ‘connected’ devices alleen voor veel extra ruis zullen zorgen.