Bas Welling is van Wefilm, een online videoproductiebedrijf dat innoveert op film en videogebied. Zo maakten ze deze zomer voor het Nederlands Film Festival ‘s wereld eerste live interactieve film waarbij twitteraars de verhaallijn beïnvloedden. Een interview in het kader van Vision, een serie over de toekomst van online video, de toekomst van tv, de toekomst van het maken. Vision wordt mogelijk gemaakt door Streamzilla, specialist op het gebied van hosting van online video en audio. 

“Mensen betrekken bij content is een nieuw genre, de vorm moet daarbij elke keer anders zijn.”

“Of een film waarbij het publiek middels tweets het verhaal medebepaalt een betere film is geworden? Het is in ieder geval een andere film geworden. Een film die je anders moet beleven. Mensen gaan met een bepaalde perceptie naar een voorstelling. Als je dit in de bioscoop laat zien, snappen mensen niet waar ze naar hebben gekeken. Ze vinden het dan slecht. Maar als je het in een live context plaatst, op dit moment hebben deze mensen deze tweets gestuurd, ga je met een frisse blik naar een experiment kijken in plaats van naar een filmvoorstelling. De film is bewust alleen live te zien geweest.”

“Onze doelstelling is niet een opzienbarende film maken. Ons doel is een relevante werkende campagne maken voor het Nederlands Film Festival. Als we weer gevraagd worden, gaan we weer iets heel anders doen. De kracht van online marketing met film is dat je niet moet herhalen wat al gedaan is, maar nieuwe dingen bedenkt die bij de briefing en het merk passen.”

“We zien de kijker niet langer als een toekijker van content, maar als een participeerder van het format. Mensen betrekken bij content is een nieuw genre, de vorm moet daarbij elke keer anders zijn.”

“Voor veel adverteerders is online een gevaarlijk medium”

“Wij proberen spraakmakende films voor merken te maken. Films waar mensen letterlijk over spreken. De reclamewereld is van oudsher een wereld waarin we mensen dingen opdringen op een moment waarop zij er niet op wachten. Tijdens de film, op straat, in de metro. Wij geloven dat de nieuwe manier van reclamemaken enthousiasmeren van mensen is die die inhoud weer in hun eigen omgeving delen. Datgeen waar jij morgen in de lunch met je collega’s over spreekt. Dat is voor ons de kern van wat we doen.”

“Onze best bekeken film gaat over de 30 miljoen views heen. Dat is de best bekeken viral van Nederland. Als bedrijven bij ons komen voor een viral, zeggen we dat we ons best willen doen om een spraakmakende campagne te maken, die veel views als doelstelling kan hebben, maar dat we een viral niet kunnen garanderen.”

“Voor veel adverteerders is online een gevaarlijk medium. Je hebt geen garanties, dat heb je op tv wel, dat heb je in de bioscoop wel, dat heb je op straat wel, maar online niet. Je moet hopen dat het gaat werken. Des te meer reden om er professionele expertise bij te halen en de garantie op succes zo groot mogelijk te maken. Dat proberen wij te doen.”

“Een trendvan nu is mooi gedraaide films met een boodschap”

“We maken ook tv-campagnes en hebben een project voor billboards gedaan, maar online is natuurlijk de toekomst. Daarom geven we veel online influentials vroegtijdig een rol in wat we doen. Voor ons is de vraag wie iets gaat verspreiden en waarom een integraal onderdeel van het maken. Waarom vinden mensen dit interessant? Bij welke doelgroep hoort het? Het plan moet een geheel zijn, de executie van de film is daar slechts een onderdeel van. We zijn filmmakers die het grote plaatje voor ogen hebben.”

“Een van de trends van nu is dat er behoefte is aan mooi gedraaide films met een boodschap. Goede doelen films zijn populair. Het ambacht wordt ook online weer belangrijker. De behoefte aan lineaire films zal niet snel veranderen, want het is relaxed om achteruit te kunnen hangen en zien wat een ander heeft gemaakt.”