Fast Moving Targets doet 10 en 11 januari verslag van Eurosonic Noorderslag Interactive. Twee dagen over muziek, innovatie en technologie. In de aanloop naar het evenement stellen we een aantal Nederlandse innovatieve bedrijven en startups voor. Zoals: Chordify.
‘Tune into Chords’ is de slogan waarmee Chordify zichzelf aanprijst op haar site. Nu nog in Beta, maar vanaf dit weekeinde officieel live. Zodat iedereen, waar ook ter wereld, Chordify in kan zetten om de bijpassende akkoordenschema’s bij melodieuze muziek te vinden. Daarbij gaat het niet alleen om al uitgebrachte bestaande nummers, maar ook om de creaties van beginnende bands. Chordify vindt automatisch akkoorden voor elke melodie, stelt mede-oprichter Bas de Haas.
De Haas, nu voor zijn geld nog werkzaam als post-doctoraal onderzoeker aan de Universiteit van Utrecht, is ervan overtuigd dat er een groot publiek bestaat voor zijn dienst. Wanneer hij presentaties geeft waarbij hij Chordify in actie laat zien ontmoet hij altijd veel enthousiasme, maar het werkelijk van de grond tillen van de dienst kost veel tijd. Tijd en manuren. Er zijn inmiddels al een jaar werk door vijf man in avonduren en weekenden in de dienst gaan zitten. Met als resultaat een toegankelijke gebruiksvriendelijke site. Maar niet ieder mogelijk bestaand patent is gecheckt. Daarmee neemt De Haas een weloverwogen risico: vooraf volledig alle juridisch afdekken is te duur en omslachtig.