Onder de naam Crowdfunded wonnen vijf projecten een eigen crowdfundingsite en begeleiding van Fast Moving Targets en crowdfundingspecialist WEBclusive. Ze wonnen dit ter gelegenheid van het verschijnen van het boek Crowdfunding; Realiseer je droom zonder bank of subsidie (meer info over kopen HIER). Het project is ten einde.

De eindstand? Eén project (Nijlkrokodil 2.0) stopte snel (maar tijdelijk) om binnenkort een internationale doorstart te maken, van de andere 4 liep een ander (Change The Sky) snel in het traject vast door drukte met andere werkzaamheden. Van de 3 die het project tot het einde aan toe volmaakten haalden 2 (De IJsbaankrant (109%) en Football In China (104%) het einddoel en 1 (KidzKaffee) weliswaar meer dan 10.000 euro op (mooi!) maar helaas niet de gewenste 30.000. Wat zijn de Lessons Learned?

“Crowdfunding zet relaties op scherp”


Dat crowdfunding, in een beperkte tijd bij personen geld ophalen om een doel te kunnen realiseren, voor een belangrijk deel over persoonlijke relaties gaat, dat was bekend. Richt je in eerste instantie op de mensen die je kent en jou en je drijfveren kennen. Daar moet de eerste bulk vandaan komen. Maar wat ik onvoldoende heb beseft is dat dit ook iets voor die relaties betekent. Het maakt duidelijk wie je wel met geld een handje op weg wil helpen en wie niet. Of je wil of niet, je gaat hierdoor anders naar je omgeving kijken. ‘Hij verdient zoveel geld en dan niet eens voor een tientje steunen?’ Probeer het niet persoonlijk op te vatten, maar makkelijk is dat niet.

“Crowdfunding is veel meer dan geld alleen, zet daar op in”


Crowdfunding lijkt in de eerste plaats over geld ophalen te gaan. Maar moet uiteindelijk over het realiseren van doelen gaan. Misschien willen mensen je niet met geld helpen, of kunnen ze het geld niet missen, maar zijn ze wel bereid om goederen te leveren of je met uren te helpen. Maak dan ook zo inzichtelijk mogelijk waar je geld voor nodig hebt. Zodat mensen ook anders dan met de portemonnaie een handje kunnen helpen. Ben je een schrijver die een boek gaat schrijven en geld voor o.a. eindredactie of vormgeving nodig hebt? Schrijf het in je begroting zodat vormgevers of eindredacteuren zich kunnen melden. Ga je een documentaire maken en zijn reiskosten een belangrijke post? Maak het duidelijk zodat vervoerders zich kunnen melden. Zo kwam Football In China aan tickets en KidzKaffee aan een website.

“Formeer een team, alleen is maar alleen”


Ook al is de IJsbaankrant het voorbeeld van een succevol project van een eenling en is KidzKaffee een eind gekomen door hard en eenzaam buffelen, de afgelopen periode werd me duidelijker dan ooit dat je een team moet vormen om de kans op crowdfundingsucces te vergroten. Omdat het zeker is dat je met tegenvallers te maken krijgt, omdat je door diepe dalen gaat en het niet meer ziet zitten. Op die momenten heb je anderen nodig om je uit de put te halen, om licht aan de einde van de tunnel te zien. En een team is ook nodig bij succes. Samen vieren is leuker. Gedeeld succes is mooi. En bij hard werken, kan de energie verdeeld worden, ook belangrijk.

“Crowdfunding opent deuren en zorgt voor naamsbekendheid”


In het bovengenoemde crowdfundingboek dat ik schreef, wordt uitgebreid beschreven dat crowdfunding veel meer is dan geld ophalen alleen. Dat het ook marktonderzoek is (is er behoefte aan wat ik wil?), dat het ook sales is (de mensen die je steunen helpen je verhaal ook verder te brengen) en dat het marketing is. Ook dat bleek deze periode. Het crowdfundtraject is een verhaal waarmee je deuren opent. Je komt ermee aan tafels waar je anders niet snel gekomen was. Omdat je een deadline en urgentie hebt, omdat je aan de steun kan laten zien dat het meer is dan een individueel geloof, etcetera. En omdat je een of twee maanden in de openheid over je doel communiceert, neemt je naamsbekendheid enorm toe.

“Een drempel is snel te hoog”


Een belangrijk element van crowdfunding is de gunfactor. Gunnen mensen je je succes? En willen ze daarom een bijdrage leveren? Dan moet je het moment kunnen pakken dat je hun aandacht hebt. Als je folders uitdeelt, moeten mensen bij wijze van spreken onmiddelijk in een collectebus geld kunnen stoppen. Later, als ze weer in de buurt van een computer zijn, vraagt van alles anders weer aandacht. En dus neemt de kansen op geven snel af. Dat geldt – hand in eigen boezem – ook voor de techniek op de site. Mensen moeten registreren, maar vinden dat vaak al gedoe. En als de techniek ook maar een beetje hapert, maakt de gunfactor als sneeuw voor de zon plaats voor de irritatie-rem.

“Halen van een doel is een ding, afhandelen van beloften is een ander ding”


Dat onderdeel van het proces komt nu nog. De projecten die het einddoel gehaald hebben, hadden mooie tegenprestaties voor de donaties. Van een privéschaatsles tot een Chinees voetbalshirt. Nu het doel gehaald is, is de neiging vanzelfsprekend groot om met de eigenlijke doelen (een ijsbaankrant maken, een voetbaldocumentaire maken) verder te gaan. Maar nu is de communicatie met supporters en goede inlossing van beloften belangrijker dan ooit. Want je fans moet je koesteren. Omdat je ze en volgende keer weer hard nodig hebt!

“Is het hard werken? Nee, veel harder!”


Crowdfunding is leuk. Contact met mensen, doelen halen, publiciteit over projecten. Maar wat is het hard werken. Het wordt vaak gezegd, maar het kan niet vaak genoeg herhaald worden. Het is sleuren, slepen, mailen, bellen, flyeren, noem maar op. En keihard werken voor ieder tientje. Ik weet zeker dat ik niet overdrijf als ik zeg dat dit ieder van de projecten is tegengevallen. Wil je van start, vraag je dus heel serieus af of je al je tijd kan vrijmaken en of je hier zin in hebt. Maar dat er veel leuks tegenover staat is ook een feit 😉

In de praktijk leer je. Lees meer uit de serie Lessons Learned.

[Ennuh … Zonder jullie geen Fast Moving Targets, word Fast Moving Member voor 9,99 euro per maand! Het doel is A 1.000 True Fans, maar eerst op naar de 200 waarmee we de kosten dekken.  HIER meer info en aanmelden! Appreciated]