Econoom Will Page werkt pas drie maanden voor Spotify. Hij was wel al eerder in Groningen voor het Eurosonic-Noorderslag festival. “Ik werd direct verliefd. Net als op North Sea Jazz.” Page heeft een zwak voor Holland en haar bewoners. Hij is dan ook verheugd dat hij op het door Buma/Stemra georganiseerde interactive deel kan vertellen dat Holland het nieuwe Zweden (de thuisbasis van Spotify) aan het worden is. 

Spotify is pas 14 maanden actief in Nederland. Maar in die periode heeft het bedrijf, mede dankzij samenwerkingsverbanden met bijvoorbeeld KPN, duidelijk vaste voet aan de grond gekregen. Het gaat zelfs hard de kant op als in thuisbasis Zweden zelf. “Elke man en zijn hond heeft een Spotify account in Zweden”, weet Price. Wanneer er op een gegeven moment, en dat moment lijkt nu te zijn, een kritische massa is bereikt, dan treedt het netwerk effect op: het wordt interessanter om mee te doen wanneer veel mensen die je kent ook meedoen. Dan treedt er een stoomversnelling op. Nederland wordt dan het nieuwe Zweden.

“ De beschikbaarheid van een superieur legaal alternatief helpt”

Of de groei van Spotify ook betekent dat er een einde komt aan illegaal verspreiden en onbetaald downloaden van muziek is een vraag die Price niet met een simpel ja durft te beantwoorden. “De beschikbaarheid van een superieur legaal alternatief helpt, maar of je nu kunt stellen dat het echt beter gaat?” Price is voorzichtig. Terwijl de cijfers, zoals gepresenteerd door onderzoeker Joost Poort, toch laten zien dat de muziekindustrie het duidelijk beter doet met betrekking tot piraterij dan de film-, boeken- en televisie-branche. Bedrijfstakken waar tot op heden nog weinig alternatief wordt geboden. De muziekindustrie laat een stilstand van gratis downloaden zien. “Het worst case scenario is dat het alleen een stilstand betekent: het wordt niet erger. Maar in het beste geval hebben we echt wat veranderd. Dat zou mooi zijn.”

“ Er komt weer geld binnen”

Maar los van de vraag of piraterij nu wel of niet verleden tijd is: het is positief dat er dankzij een dienst als Spofify weer geld binnenkomt. Wanneer er geld binnenkomt kan er ook weer geld uitgegeven worden: nieuwe artiesten worden getekend. “De wielen van de muziekindustrie gaan weer draaien”. Al is dat nog lang niet overal het geval. Price geeft het voorbeeld van Spanje: daar kun je met 3000 verkochte albums de nummer 1 positie van de albumlijsten bereiken. Terwijl het land 46 miljoen inwoners telt. Maar ook in Nederland verdwijnen er  nog steeds platenzaken en krimpt de industrie. Dat zag je ook in Zweden: daar zag je tussen 2001 en 2008 een halvering van de muziekindustrie, de jaren daarna volgde een stabilisatie en afgelopen jaar kon een groei van 30% worden waargenomen. Ook de verkoop van cd’s leek het weer redelijk te doen. Wat je zou kunnen zien als een bevestiging van het idee dat je door meer toegang (via bijvoorbeeld Spotify), meer muziek gaat luisteren wat dan weer leidt tot meer consumeren en aanschaffen van muziek. Ook zie je dat er in Engeland meer mensen naar meer concerten gaan, ondanks gestegen prijzen. En dat in een recessie.

“Rechten zijn ingewikkeld”

Hoewel Price bescheiden is over het positieve effect van Spotify, benadrukt hij wel dat het belangrijk is dat de dienst haar plannen makkelijk kan uitrollen. Daarbij stuit het bedrijf natuurlijk altijd op de rechtenkwestie. “Als er rechtenproblemen zijn die maanden en soms jaren kunnen duren dan mis je de kans: de trein verlaat het station”. Niet dat Price een simpele oplossing heeft. Hij snapt dat de taak van organisaties als Buma/Stemra niet eenvoudig is. Ook die organisatie moet balanceren. Maar iets meer begrip voor elkaar zou misschien helpen. “Ik wou dat iedereen zou zien hoe ingewikkeld het is en elkaar zou helpen het makkelijker te maken.”

Bekijk boven het hele gespek met Will Page.

Alle 28 interviews die we op Eurosonic Noorderslag hielden vind je hier.

Een aantal panels legen we hier in audio vast.