Fast Moving Targets organiseerde afgelopen vrijdag How We Do It: Selfpublishing, een evenement over zelf uitgeven. We vertelden ons eigen verhaal, hoe we een uitgeefstraat hebben ingericht die het eenvoudig maakt om boeken uit te geven en te laten drukken. De Realtime Revolutie is daar een voorbeeld van. Daarnaast schetsten Frank Meeuwsen, Patrick Mackaaij en Oskar van Rijswijk hoe zij e-book Lifehacking Evernote maakten en daar een digitale workflow voor inrichtten waarmee ze eenvoudig nieuwe versies kunnen aanmaken. Erik Menno van Os vertelde hoe hij zijn mooie strip Ravenous met veel moeite als app in de iTunes store uitgebracht kreeg.  Tot slot liet Sander Nagtegaal van Peecho zien hoe simpel zij print on demand maken. Een inspirerende middag in een serie waar Fast Moving Members voorrang hebben. Samenvattend: 5 redenen om zelf een boek uit te geven en 5 om voor een uitgever te kiezen.

Doe het zelf … omdat het kan

Door de digitalisering is publiceren en distribueren eenvoudig en goedkoop geworden. Vroeger moest je een uitgever hebben om je waar bij een publiek te krijgen. Die kon je boek bij een lezer brengen. Nu kun je dankzij digitale tools zelf (e-)boeken maken en indien gewenst via on demand printservices laten drukken. Volgens Sander Nagtegaal van Peecho wil zijn dienst de printknop van het internet zijn. Alle gedoe weghalen bij de schrijver of uitgever. Die hoeft slechts een file te uploaden, Peecho zorgt er bij iedere koper voor dat er een boek van wordt gemaakt en wordt opgestuurd.

Ook kun je nu dankzij internet je publiek zelf bereiken. De makers van Lifehacking Evernote hadden toen hun e-book uitkwam dankzij voorpubliciteit al 2000 mensen in hun adressenbestand staan, die via de site interesse getoond hadden. In korte tijd na release, gingen de eerste 1.000 boeken over de toonbank.

En bij Fast Moving Targets hebben we nu de infrastructuur staan om simpel boeken uit te brengen. Zowel digitaal als fysiek. Als je nu ons boek De Realtime Revolutie koopt, gaat er automatisch een printopdracht naar Scanlaser in Zaandam die een papieren boek drukt en opstuurt.

… omdat het leuk is

Het is simpelweg leuk om iets zelf te bedenken, maken en realiseren. Punt. Doe het in ieder geval één keer. Wellicht zeg je daarna: dat doe ik nooit meer, schoenmaker blijf bij je leest, maar is goed om zo’n proces van idee tot product een keer zelf te doorlopen. Erik Menno van Os koos voor de doe het zelf optie omdat de stripwereld volgens hem conservatief is en papier en pagina’s met veel kleine afbeeldingen daar de norm zijn en hij een meer filmische benadering voorstaat.

… omdat het lucratief is

Die rekensom is snel gemaakt. Als je een regulier boek met winkelprijs 20 euro via een uitgever uitbrengt, krijg je daar als schrijver bijvoorbeeld 1 euro 50 van.  Als je dat boek zelf laat drukken bij een on demand printer pak je om en nabij de 7 euro op de verkoop. Maar doe je rechtstreeks zaken met je lezers dan is 15 euro netto voor jou bij een prijs van 20. 1000 boeken via een uitgever levert je in dit rekenvoorbeeld 1500 euro op. 1.000 boeken zelf aan de handel verkopen levert je 7.000 euro op, 1.000 boeken rechtstreeks aan de lezer zorgt voor 15.000 euro na aftrek van kosten.  De makers van Lifehacking Evernote lieten zien dat ze inmiddels ruim 13.000 euro aan inkomsten hebben waar – naast hun eigen uren – slechts geringe kosten voor domeinen, hosting etcetera tegenoverstaan.

Maar even voor de goede orde, laten we ook realistisch blijven: 1.000 boeken verkopen doe je niet zomaar. Reken jezelf niet rijk.

… omdat het flexibiliteit geeft

Dankzij het feit dat we bij Fast Moving Targets een koppeling met een on demand printer hebben kunnen we onze boeken ieder moment aanpassen. En kunnen we speciale versies maken. Zo verkochten we voor 50 euro gepersonaliseerde versies van De Realtime Revolutie waarbij de koper co-auteur werd en maakten we voor bedrijven boeken op maat. Dat kan overigens nog steeds, dus laat weten als je interesse hebt 😉

De schrijvers van Lifehacking Evernote hebben veel tijd en energie gestoken in het maken van een digitale workflow. Op het event How We Do It waren ze voor de tweede keer ooit gedrieën bij elkaar. De overige communicatie en het samenwerken ging digitaal. En omdat ze vantevoren wisten dat een boek over software regelmatig ververst moet, worden er na de update van een tekst volledig automatisch nieuwe versies in PDF, .mobi en ePub aangemaakt. Daar hoeft geen handwerk aan te pas te komen.

… omdat je controle wilt

Als je het zelf doet, heb je de touwtjes zelf in handen. Ellen de Lange – Ros bracht recent het boek Een Zaak Van Fans uit en vertelde dat ze na een oproep op Twitter de vormgevers en eindredacteuren voor het uitkiezen had. Een groot aantal meldde zich waar zij de besten uit koos die ook nog betaalbaar waren. Ze was voor eindredactie, vormgeving e.d. ongeveer 1500 euro kwijt. Uit eigen ervaring kon ze melden dat ze controle over alle facetten van het eindproduct had die bij een uitgever niet gewoon is.

Zelf uitgeven en rechtstreeks aan lezers verkopen zorgt er verder voor dat je adressen van klanten verzamelt. Je bouwt een database op van mensen die in de toekomst mogelijk ook interesse hebben in wat je doet. Je kunt ze om feedback vragen, je kunt ze betrekken bij je werk. Bij verkoop via online en offline winkels mis je dat aspect. En dat is zonde.

Lifehacking

Doe het met een uitgever … omdat je geld wilt

Was de conclusie eerder dat zelf doen lucratief is, als je met een uitgever in zee gaat die wat in je werk ziet, dan kun je bij het tekenen van je contract een voorschot bedingen. In mijn geval kreeg ik 2500 euro toen ik Handboek Communities uitbracht. Maar het is een voorschot dus wordt later verrekend met je royalties …

… omdat je bij een sterk merk wilt horen

Doordat iedereen kan publiceren, wordt het steeds moeilijker om de zin van onzin te scheiden, om de parels in het aanbod te vinden. Uitgevers kunnen dan de rol van sterk merk vervullen. Zij selecteren en brengen het beste wat ze tegenkomen uit. Als jouw boek op die manier aan een merk verbonden wordt, geeft dat een kwaliteitsstempel. En profiteer je als auteur van het overkoepelende label.

… omdat je in de winkel wilt liggen

Het is via het Centraal Boekhuis mogelijk om zelf te regelen dat je boek ook bij Bol.com te koop is of dat winkels hem kunnen inkopen. Maar om in de winkel te liggen is meer nodig. Een uitgever kan daar met zijn verkoop- en marketingapparaat een actieve rol in spelen. Uiteindelijk is het aan de winkel die inkoopt, maar via een uitgever is de kans groter dat je de schappen bereikt dan in eigen beheer.

… omdat je kwaliteit wilt

Een goede uitgever heeft jarenlange ervaring, heeft goede (eind)redacteuren, verstand van boekomslagen die werken, een krachtig promotie-apparaat. Een goede uitgever maakt je boek beter.

… omdat je gemak wilt

Zelf doen is leuk, maar zelf doen is ook veel werk. En vaak het wiel opnieuw uitvinden. Wie dat niet wil is veel beter af bij een uitgever.

Maar … dan moet je werk natuurlijk wel zo goed zijn dat een uitgever het wil uitgeven!

Interesse in zelf publiceren? Meld je aan voor de nieuwsbrief waarin we nieuws op het gebied van zelf media maken gaan bundelen en we binnenkort meer bekend maken. Als je nu al plannen hebt of assistentie wilt, mail naar info@fastmovingtargets.nl