Thomas van de Weerd werkt bij Pathé Thuis, een poot van het welbekende Pathé met overal in Nederland bioscopen. Zo’n twee jaar gelden besloot het bedrijf naast de bioscoopervaring ook on demand video te gaan aanbieden. Ingegeven door de groeiende behoefte van consumenten om content ook gewoon thuis digitaal te consumeren. Pathé wilde als sterk merk een geloofwaardig alternatief vormen voor het illegale downloadcircuit. “Eigenlijk overal waar je film zou willen consumeren, daar willen wij zijn.” Inmiddels zijn er zo’n 200.000 Nederlanders met een profiel bij Pathé Thuis.

[In de opmaat naar het Mediapark Jaarcongres 2013, verzorgde Fast Moving Targets een serie interviews over televisie en online video. Daar is dit er een van.]

“Ontbreken van titels is nooit een issue geweest”

De belangrijkste les van de afgelopen twee jaar is dat consumenten gemak verwachten. “De consument verwacht dat  je op plek A kunt kopen en dan misschien wel een paar uur niks doet om pas de volgende ochtend verder te gaan kijken. Dan begint hij op scherm A en kijkt verder op scherm B.” Dat betekent dat Pathé als aanbieder moet meebewegen. Wanneer een consument een online film koopt moet die op alle apparaten binnen het huishouden bekeken kunnen worden. Op dit moment betekent dat op o.a. Samsung, Philips, Xbox en  iPad, maar de mogelijkheden zijn groeiende. Dat is misschien nog wel belangrijker dan het voorradige aanbod. Pathé Thuis biedt lang niet alle films die er bestaan aan. “Pathé is toch een autoriteit op het gebied van film. Als wij zeggen dit is het aanbod, dan gaat men daar kiezen. Pas als er hele grote titels ontbreken, zoals bijvoorbeeld James Bond, dan gaat het opvallen. Maar wij hebben eigenlijk nooit de feedback gehad: wat is het aanbod beperkt of ik mis content. Dat is nooit een issue geweest.”

“Gemak dient de mens”

Gemak zorgt er ook voor dat mensen willen betalen voor de content. Ook jonge mensen. Uit de gegevens van Pathé blijkt duidelijk dat er steeds meer jongeren vanaf 20 jaar bereid zijn geld uit te geven voor digitale content. “Ik denk dat die bereidheid om te betalen er gewoon is, maar het moet wel makkelijk zijn. Mensen met veel tijd en weinig geld daar zie je geen bereidheid om te betalen. Die kunnen voldoende andere wegen vinden om niet te hoeven betalen. Maar op het moment dat je minder tijd hebt en meer te besteden en gemak wilt dan betaal je gewoon. En dat zien wij.” Overigens valt er op dat vlak nog wel winst te boeken. Om een account aan te maken moet je op dit moment nog de nodige stappen doorlopen. En de praktijk leert: hoe simpeler, hoe beter.

“Het is aan de consument om te kiezen”

Toch lijkt Pathé, bij monde van Van de Weerd, tevreden met de resultaten tot nu toe. “De reden dat wij in video on demand ook zijn gestapt, is dat de consument zijn of haar filmbehoefte bevredigt op de manier die op dat moment het meest past. En als het een avondje uit is, een sociaal iets, een beleving, even van huis weg, dan is de bioscoop natuurlijk geweldig. Dat werkt heel erg goed. Maar als je op zondagochtend op bed nog bij ligt te komen van een lange nacht, een beetje een kater hebt, dan is online een fantastische ervaring. Wij geloven heel erg dat wij als merk, Pathé, een filmbestemming zijn. Of dat nu in de bioscoop is of on demand op een game console of op een tablet: het is aan de consument om te kiezen.”