Werner Vogels is de Chief Technology Officer van Amazon.com. Niet alleen is Amazon een online winkel, ook is het een technologiebedrijf dat anderen tegen betaling van zijn infrastructuur laat profiteren. Hosting en streaming van online video is een van de services die bij Amazon af te nemen zijn. Omdat dat in grote getalen gebeurt, is Amazon een man met zicht op de trends als het gaat om online video.

[In de opmaat naar het Mediapark Jaarcongres 2013, verzorgde Fast Moving Targets een serie interviews over televisie en online video. Daar is dit er een van.]

“Alles wat alleen fysiek te zien was, is nu ook online beschikbaar ”


“Als het om video gaat zie je dezelfde ontwikkelingen als in andere economieën. Er is een overvloed aan aanbod met grote competitie. De consument heeft daardoor meer keus en kan bepalen wat ie waar, hoe, wanneer en voor hoeveel bekijkt. Iedere sportclub in de wereld bouwt zijn eigen tv-station en dat is een uiterst lucratieve business. Het station van Ajax, is klein als je het vergelijkt met wat clubs als Arsenal of Liverpool doen. Dan gaat het dus allang niet meer over die 1,5 uur in het stadion, maar om de vraag hoe je de fans de hele week kunt bezighouden.”

“Het gaat daarbij niet alleen over voetbal, maar ook basketball of ijshockey, en het gaat niet alleen om sport maar bijvoorbeeld ook cultuur als ballet en de concerten van het Concertgebouw. De dingen die vroeger alleen fysiek waren, worden nu ook online gedeeld om de betrokkenheid te verlengen en intensiveren. Als we even bij voetbal blijven, de voetbal supporter is bereid om iedere dag een half uur naar Ajax te kijken. Als ie de kans krijgt doet ie het vijf keer per dag. En is daar bereid om een fiks bedrag voor te betalen. 25 euro abonnementsprijs is geen probleem. Iedere hardcore Ajax-fan doet dat zo.”

“Van een uur naar een week betrokkenheid”


“Aan deze ontwikkeling zijn een aantal andere processen vooraf gegaan. De kosten van productie zijn compleet naar beneden gegaan. Veel van de software waar je vroeger veel voor moest betalen, is nu open source software geworden. Die kosten zijn enorm gedaald. Daarnaast is er een distributiekanaal gekomen, het internet, dat het mogelijk maakt om grote groepen mensen te bereiken op welke lokatie ze ook maar zijn. En er zijn goede verdienmodellen bijgekomen.”

“Als ieder tv-stationnetje 100.000 euro zou moeten gaan investeren om aan de slag te komen, dan gaat het niet gebeuren. Maar je met 2.000 dollar al van start kan, dan ligt de markt open. Er wordt nu al stevig voor video betaald. Ik denk dat er veel meer betaald wordt dan ooit. In de niches waar mensen een heel gepassioneerde relatie mee hebben. Dat kan over een sportclub gaan, maar ook over een programma waar je fan van bent. Het kan dan dat je zo in het programma Heroes of Game Of Thrones zit, dat je in het complete pakket van merchandising, games en wat al niet meer wordt meegetrokken waar mensen geld voor over hebben. het is niet alleen dat ene uurtje. Het om ‘een week long engagement’.

“Iedereen wil goed doen”

“Een goed voorbeeld is Heroes. Op een gegeven moment laten ze de camera op het businesskaartje van de bad guy wat langer rusten. Daar staat een url van zijn bedrijf op. Voor de serie was een complete site gebouwd. Op de site kon je je aanmelden voor sollicitatiegesprekken. Mensen bezochten massaal die site. 150.000 mensen melden zich in het eerste uur aan voor een sollicitatiegesprek. Plotseling heb je zo een database met 150.000 hardcore fans. Je bouwt een complete belevenis in plaats van alleen maar dat ene uur. Wat ik nu van studio’s hoor is dat ze hun meeste inkomsten halen uit hun secundaire schermen en on demand plaatsen online. Het eerste uur op tv is alleen het ankerpunt om de aandacht te trekken, het geld komt de rest van de week.”

“Everyone wants to do the right thing. Niemand heeft behoefte om illegaal dingen te doen. Misschien is het illegale circuit goed voor discovery, voor het ontdekken van dingen, al hoewel dat ook al wordt overgenomen door de Spotify’s van de wereld. Als je mensen gegarandeerde hoge kwaliteit geeft voor een prijs die ze kunnen begrijpen en je maakt het makkelijk om te consumeren, dan is iedereen bereid om te betalen.”