Robert Rutten verdient zijn geld met het opzetten van tv-zenders. “Het is ooit begonnen met TV-Oranje, later Brava en sinds kort is daar ook Jazz tv bijgekomen.” Dus niet de grote namen die iedereen kent, maar niche tv. Volgens Rutten de toekomst. Hij ziet een wereld waarin het aantal zenders sterk zal uitbreiden, waardoor het belangrijker wordt om je op een duidelijk thema te richten.

[In de opmaat naar het Mediapark Jaarcongres 2013, verzorgde Fast Moving Targets een serie interviews over televisie en online video. Daar is dit er een van.]

“Meer binding met de kijker”

Op dit moment kijkt het publiek nog steeds voornamelijk via de televisie. Andere schermen als de computer, tablet of telefoon worden gebruikt voor het verkrijgen van extra informatie. “Ze blijven dus nog steeds gewoon tv kijken, maar ze zoeken steeds meer extra informatie. Dat zien we echt als trend. Dus het is niet alleen maar een programma kijken, maar ze willen echt dingen weten als wie er in speelt en waar het zich afspeelt. En waar ze vroeger een mailtje stuurden, zie je ze er nu over twitteren.” Kijkers laten weten dat ze iets goed vinden, vragen wanneer het vervolg te zien zal zijn of willen meer informatie. “Het is dus een aanvulling op wat er op het hoofdscherm gebeurt. En die aanvullingen zorgen allemaal voor meer binding met de kijker. (…) Dus het leidt allemaal tot nog meer tv kijken, er meer ervan willen weten en nog meer binding met je kijker.”

“Kies voor de niche”

Een volgende trend die te gebeuren staat is een groei in het aanbod. “We gaan van  100 tot 200 zenders naar 1000 of 2000 zenders. Dus het aanbod wordt groter. En er zal een shift tussen gaan plaatsvinden. Er zullen zenders zijn waar mensen voor willen betalen en het overige gaat gewoon op advertentiebasis.” Wanneer deze trend zich in zet is het voor aanbieders slim om zich op een niche te richten. Die niche kan eerst lokaal worden opgezet om daarna internationaal te worden uitgebouwd. “Om zo voldoende kijkers en dus ook voldoende betalers te krijgen.” Bij de start van een kanaal is het belangrijk om heel helder te maken waar het kanaal voor staat. Zo werkte dat ook bij de start van Jazz TV. “Probeer die eerste groep, de hardcore, in dit geval de jazzliefhebbers naar je toe te trekken. En dan langzaam iets verbreden, wat met jazz natuurlijk ook heel mooi kan. Je kunt daar  blues en soul en wereldmuziek aan toevoegen En dan kun je de volgende  stap maken: uitbreiden. We zijn begonnen in Nederland en Frankrijk maar ondertussen zitten we in al 22 landen.”

“Onderscheiden met lokaal product”

Bij de groei van het aantal kanalen, komen er ook meer internationale spelers. “Dan wordt het dus voor de lokalen, de huidige distributeurs, de UPC’s, Ziggo’s en KPN’s,  belangrijk om juist lokale content te hebben, want daarmee kun je je onderscheiden. Want aanbieders als Apple en Google komen natuurlijk vooral met internationale content. Dus dat is één van de kansen die ik zie: om met goed sterk lokaal product te komen waardoor de huidige lokale distributeurs zich kunnen blijven onderscheiden van de nieuwe internationale spelers.”

Daarbij zal het ook zogenaamde clubgevoel steeds belangrijker worden. De inhoud en uitstraling van een zender moeten ervoor gaan zorgen dat mensen bij die zender willen horen. “Zodat mensen het zodanig leuk vinden om naar je zender te kijken, dat ze ook nog op cursus voor klassieke muziek willen komen of samen naar een festival willen gaan of een magazine van je afnemen. Ik denk dat we dat, en dat  zijn de dingen die we eigenlijk op internet al zien, ook rond tv gaan zien.”