Ben van der Burg, commercieel directeur van het Nederlandse bedrijf Triple IT, ziet zaken vaak net even anders dan anderen. Nieuwe vertelvormen op televisie? Daar zijn we wel weer klaar mee. Interactie met programma’s een hit? Dat zie je snel weer afvlakken. En mensen zijn wel degelijk bereid te betalen voor inhoud. Dus laat die Spotify voor video maar zo snel mogelijk komen!

Over de vraag wat Van der Burg staatssecretaris Dekker zou adviseren hoeft hij niet lang na te denken: “Het is raar dat partijen als de onze Nederland 1, 2 en 3 niet met een applicatie uit de lucht mogen halen en mogen doorzetten naar het publiek. Het is met publiek geld gemaakt. Dus Dekker moet gewoon zeggen: Ben jij krijgt vanaf nu toestemming om dat uit de lucht te pakken en te streamen. Ik vind het echt schandalig dat dat niet gebeurt.”

[In de opmaat naar het Mediapark Jaarcongres 2013, verzorgde Fast Moving Targets een serie interviews over televisie en online video. Daar is dit er een van.]

“On demand televisie kijken zal toenemen”

Van der Burg heeft zelf thuis glasvezel liggen. Dus hij kent het gemak waarmee dan snel een film te streamen valt.  Maar het grote publiek blijft tot op heden nog steeds voornamelijk lineair tv kijken:mensen kijken wat ze voorgeschoteld krijgen. “Mensen zijn verschrikkelijk lui. Ze willen neerploffen en de televisie aanzetten. Dat zie ik zelf bijvoorbeeld ook met mijn Apple tv. Dat zijn toch twee knoppen die ik dan moet gebruiken. Dus wij overschatten het wellicht, maar de jonge generatie zal het veel makkelijker doen, de barrières worden weggenomen en daardoor zal het gebruik toenemen.”

Net zoals het volgens Van der Burg ook normaler zal worden om rechtstreeks voor goeie content te betalen. Mensen zijn al gewend te betalen voor hun kabelmaatschappij. “Er wordt dan gezegd Game of Thrones heeft 1,8 miljard aan waarde verloren omdat er zoveel illegaal gedownload is. Dat getal is ook maar uit de lucht gegrepen.” Van der Burg ziet juist een toekomst waarin meer geld rechtstreeks naar producenten en makers gaat. Via abonnementsmodellen, maar ook omdat mensen gewoonweg geld over blijven hebben voor grote, goed gemaakte producties. “Voor superproductie hebben we gewoon geld over.”

“Zorg dat je het beste produceert wat er is”

De partijen in dit verhaal die zich zorgen moet maken, zijn volgens Van der Burg de zenders. “Als ik zender was, dan zou ik me best druk maken. Want die 30 seconden reclamespot waar ze het nu van moeten hebben, die is in gevaar. Een beetje serieuze reclamemaker kan er niet meer in geloven dat je daar veel uithaalt. Er zijn dan wel onderzoeken die beweren van wel, maar die moet je met een korrel zout nemen.”

Volgens Van der Burg geen ramp. Ook zonder zenders kan er goede content gemaakt worden en dankzij nieuwe technieken een weg naar de kijker vinden. Al kun je ook zeggen dat zender dankzij hun manier van programmeren en verpakken meester zijn in de juiste content op het juiste moment aanbieden. Toch moet dat makers niet weerhouden het zelfstandig te proberen, aldus Van der Burg. “Traditioneel zullen makers nog wel vrienden willen blijven met de zenders, maar als iets echt briljant is…..Maak iets wat rechtstreeks naar de consument gaat. Videomakers klagen altijd dat het zo moeilijk is, want dat producenten worden uitgeknepen door de zenders, maar ik zeg altijd: ga in je vrije tijd dingen maken als die camera’s er toch staan. Zorg dat je het beste produceert wat er is. Als je echt goed bent, bereik je in één keer de consument.”

“Meetwiteren slaat helemaal nergens op”

En heel goed hoeft niet persé heel duur te zijn. “De one million dollar productions: ik weet niet of dat nodig is. Dat zie je ook aan 3D films. 3D zet niet door. Mensen kunnen het niet aan. We hebben het maximale bereikt wat de hersenen aan kunnen qua 3d beelden.” En ook van nieuwe vertelvormen of grootschalige interactie verwacht Van der Burg niet veel. “Dat gedoe van allemaal meedoen, dat zie je dan weer afvlakken.  Zelfs het meetwitteren met progamma’s. Je moet eens naar de hashtag #dwdd kijken. Zet maar uit! Het slaat gewoon helemaal nergens op. Want ik zit  iet te wachten op de mening van de buurman om de hoek.Want die mening vind ik niet interessant. Er zijn maar een paar mensen met een interessante mening en dat kan nog niet gefilterd worden want ik kijk naar de de hashtag dwdd en je kunt niet zoeken op personen. Dan zou het wellicht interessant zijn.”

Nee, volgens Van der Burg is het simpel: “We willen gewoon kwaliteit, iemand die een goed verhaal vertelt.” Een verhaal dat in toenemende mate via internet geconsumeerd gaat worden. En de doemdenkers die zeggen: een toename van het  datagebruik via internet zal een probleem worden krijgen ongelijk.”Ik denk dat we dat gaan oplossen omdat het echt een noodzaak is. Ik zie het niet als een barrière waardoor we niet door kunnen. Want zo is het elke keer gegaan: we moeten naar de grens toe om betere compressietechniek te krijgen of oplossingen te vinden.”