In het online marketinglandschap is niets zo vertrouwd als het podium waar een beroepsprofessional de waarheid staat te verkondigen. Slides vol grafieken met pijlen naar rechtsboven als het over de toekomst gaat. En doemscenaro’s bij alles wat we vandaag nog de waarheid vinden. Of dat nu muziek, film, vervoer, educatie of kranten zijn.

Ronkende voorbeelden van grote bedrijven die succesvol instrument x of dienst y hebben ingezet. De sessie eindigt met wat pakkende quotes, calls to action en de Twitterhandle van de spreker. En een hashtag.Je kunt na een paar jaar van deze presentaties kijken er wel een lijn in ontdekken. Dat is niet erg, dat geeft vertrouwen en gemak zodat je weet welke kant het verhaal op gaat.

“Van baseball-kaartjes verzamelen naar een wijnimperium”

Recent werd ik gewezen op een keynote van Gary Vaynerchuck. Volgens velen de beste online marketeer. Ik vind hem een puike verhalenverteller. Hij kan je in een uur entertainen, shockeren, meenemen op een reis én je iets meegeven wat je zelf kunt doorvertellen. In deze keynote is dat niet anders. Gary vertelt over zijn jeugd en hoe hij een business wilde maken van het verzamelen van baseball-kaartjes. Zijn vader stak er een stokje voor en zette hem in de kelder van zijn slijterij om ijs te verpakken. Hij vertelt op kleurrijke wijze hoe hij na een paar jaar zijn kennis van baseball-kaartjes verzamelen omzet naar het verzamelen naar wijn. En hoe dat zijn leven veranderde.

De keynote duurt een uur en is zeker de moeite waard. Over het vasthouden van klanten, de belangrijkste online instrumenten en omdat je eindelijk een antwoord krijgt op de eeuwige vraag “Wat is de ROI van social media”. En eigenlijk is dat antwoord heel logisch….