Donderdag 12 december 2013 vond de derde editie van de jaarlijkse ‘Twxmas’ (social) media kerstborrel plaats. Organisatoren Rik de Fluiter, Brechtje de Leij en Nina Kornaat hadden dit jaar gekozen voor het thema “Future Xmas”, en bij dit thema hoort natuurlijk een futuristische invulling.

Voor de mensen thuis was er daarom een G+ Hangout on AIR geregeld, geproduceerd door Feller Media en connected door United, die ze via een blogpost op Marketingfacts live konden meemaken. En omdat de locatie Blijburg in Amsterdam nogal afgelegen ligt, was er een heuse satelliet op het stadsstrandje geplaatst. Een hang-out, via de ruimte, terug naar de mensen thuis! Nog niet eerder vertoond in Nederland.

 

Trendwatching nieuwe stijl

Geheel in line met het thema werd in de G+ Hangout on Air vooruitgeblikt naar de toekomst. De nabije toekomst welteverstaan. We worden elk einde van het jaar doodgeblogd met lijstjes. “Dit wordt er hot in…” “De tien trends op het gebied van…” Saai! Vandaar dat in deze futuristische kerstborrel setting de trends voor 2014 on air werden besproken, met gasten die in real life aanwezig waren, of alleen in de hangout.

13 vakexperts, met elk 3 korte voorspellingen voor hun vakgebied, allemaal vlot aan elkaar gepraat door trendwatcher Lieke Lamb.

Je kunt de voorspellingen in een korte video wrap up hier terugkijken, en de volledige hangout hier in full HD. En hier nog even in tekst:

 

Media times are changing

Het kan maar eens goed zijn dat we aan de vooravond staan van weer een grote media overhaul. Zijn de traditionele media met veel pijn en moeite hun oude business en content modellen aan het omgooien naar ‘dat internet’, en snappen ze net dat ze ‘iets met Facebook moeten doen” en hun content in een kekke app moeten publiceren, zijn we alweer doorgegaan.

  • Profielensites met daaraan verbonden persoonlijke content, waar u als merk weer leuk op kan aanhaken? Neh, we delen steeds vaker alleen kort een moment, beoordelen het en gaan weer door. Denk aan Snapchat, of in het domein van dating aan Tinder.
  • Publieke social media kanalen voor conversaties, waar je als merk dan fijn op kan inhaken? Neh, we wijken uit naar de messengers, en trekken de gesprekken weer naar privé.
  • Content ergens neerzetten voor de consument? Neh, we willen dat de content frictionless naar óns toekomt, gepersonaliseerd en naar elk soort slim device wat we maar bezitten.

Geheel in lijn met de vertinderisering van de media, de trends daarom even voor jullie samengevat in een hot or not lijstje.

 

Wat is hot en wat is not in 2014?

HOT

  1. Een cross-device meeneembare ervaring. Alle media via alle kanalen en devices.
  2. Content komt context-based, location-based, frictionless en gepersonaliseerd naar je toe.
  3. Paywalls.
  4. Professionele interactieve video.
  5. Videobellen & personal hang-outs.
  6. Messengers. We gaan weer tegen elkaar praten, privé.
  7. Automatisch online video/foto sorteer & edit hulpjes.
  8. Slimme Wearables. Meten van jouw vitals, sensoren naar de omgeving.
  9. Consumer2consumer diensten.
  10. Monopoly geld on steroids (bitcoins, lifecoins).
  11. Middenklasser phones, veelal Android.
  12. Jij wordt de eigenaar van je eigen data.
  13. Longreads met multimediale opsmuk.
  14. Bedrijven met gezicht en ‘cojones’, die echt goede content gaan creëren & delen.

NOT

  1. Vaste devices of kanalen voor vaste activiteiten.‘Gaming doe je op je Playstation’, ‘films kijk je op TV’.
  2. De verveelde pull2refresh op content.
  3. Paywalls.
  4. Bij elkaar geVinede ‘leuke filmpjes’.
  5. Bellen.
  6. Conversaties binnen Facebook of Twitter.
  7. Foto’s in je Facebook albums sorteren.
  8. Smartwatches die alleen maar doorgeven wat je telefoon zegt.
  9. Diensten of services vooral bij bedrijven halen.
  10. De euro.
  11. High end toestellen.
  12. Onwetend, data producerend een goudmijn zijn voor slimme commerciële partijen.
  13. ‘De 5 beste tips voor…’ artikelen.
  14. Corporate bullshit producerende grijze corporates.

 

Alle voorspellingen op een rij

Foto’s en tweets voor een sfeerimpressie, zijn te bekijken in de #twxmas2013 Storify. En omdat we van longreads schijnen te gaan houden, bij deze ook alle voorspellingen op een rijtje.

 

Lara Ankersmit (Hoofd Nieuwe Media NOS) – topic ‘nieuwe media’

  1. Curatie wordt steeds belangrijker. Hoe vind je betrouwbare relevante informatie in het woud van beschikbare informatie
  2. Vervaging offline/online. Traditionele media, of online media, dat onderscheid doet er voor jongeren zeker niet toe. Informatie is informatie. Entertainment is entertaiment. Mensen denken niet meer ‘ik ga TV kijken’, ze gaan media consumeren (en dat kan op elk kanaal). Uitdaging: het zappen tussen online content moet net zo makkelijk worden als het zappen tussen TV kanalen.
  3. Adverteerders moeten meer geïntegreerd communiceren. Het onderscheid tussen online en offline moeten zij ook niet meer maken.

 

Sander Stallinga (Uitgever NU.nl) – topic ‘online nieuws’

  1. Veranderende consument. Voor de consument is het delen van content niet persé meer gekoppeld aan een online profiel. Bewaren is niet meer nodig, je deelt alleen een moment. Facebook en andere ‘traditionele’ sociale profielen sites zullen wellicht wat gaan inboeken. Hoe de consument content tot zich neemt is ook aan het veranderen. Vroeger ging je naar de content toe, nu komt de content frictionless helemaal afgestemd op jou naar je toe. De ultieme vorm van personalisatie.
  2. Grote internationale spelers  binnen online media. Bieden op zoiets als Snapchat, kopen Instagram. Wellicht gaan partijen als Facebook of Google sportrechten opkopen en vermarkten.
  3. Paywalls. Veel nieuwsspelers gaan het proberen. Benieuwd of die aan het eind van het jaar allemaal nog overeind staan.

 

Rik de Fluiter (Client Service Manager Feller Media) – topic ‘online video’

  1. G+ hangout als brand communicatie middel gaat vliegen. Je kunt hier als merk op een mooie manier je profileren.
  2. Video wordt groter, zeker ook door de opkomst van mobiel. Mobiele gebruikers kijken 3x meer video dan desktop gebruikers. Video content wordt steeds professioneler, kwaliteit is belangrijk om je als merk te positioneren.
  3. YouTube gaat nieuwe technologieën introduceren, en dat komt het komende jaar al naar ons toe. Video wordt daarmee een stuk interactiever.

 

Bart Hufen (Gamification Guru BrandNewGame) (in de hangout) – topic ‘gamification’

  1. Games kun je nu over alle platformen spelen. Op elk toestel kan dezelfde game gespeeld worden. Cross device doorzetten van je ervaring.
  2. Gaming gaat ook naar het bedrijfsleven. Denk aan het trainen van personeel. Bijvoorbeeld om met games helpdeskmedewerkers te trainen in verkoopgesprekken.
  3. “Gamification as such”. Data gebruiken, maar dat op een leuke manier naar de gebruiker brengen. Data wordt zo (weer) fun!

 

Brendan Thesingh (Google+ Consultant bij Thesingh Digital Consultancy) – topic ‘Google+’

  1.  Hangouts wordt groter. Voor individuele doeleinden (privé gesprekken), maar ook zakelijk.
  2. Video meets social. Delen via tekst (Twitter), of Vine/Instagram (plaatjes, korte bewegende beelden) is nu gewoon, we gaan straks ook steeds meer via video met elkaar delen. Video conferencing was iets voor CEO’s, videobellen straks ook mainstream.
  3. Opslaan en automatisch bewerken van jouw video/foto. Google plus kan automatisch jouw content sorteren, de beste foto’s er voor je uithalen.

 

Ben van der Burg (Chief Commercial Officer at Triple IT) in de hangout – topic ‘online trends’

  1. Opvolger Location-Based Services: Bluetooth 4.0. Jouw locatie nauwkeurig bepalen en location based nóg dichter bij je halen.
  2. Wearable devices. Verbonden met bluetooth 4.0. Niet alleen meer je telefoon, we krijgen ál die andere devices er ook bij.
  3. Offline. De grote ‘online internet mensen’ hoorde je altijd praten over ‘gooi alles open’, het is een vrije wereld. Diezelfde mensen hoor je nu praten over privacy.

 

Arjen Douwes (E-commerce specialist bij Intergamma) – topic ‘eCommerce’

  1. Traditionele bedrijven gaan een minder grote rol spelen door de opkomst van consumer 2 consumer diensten zoals Airbnb. Techniek maakt het mogelijk om dit eenvoudig te doen.
  2. Afname gebruik Facebook en Twitter. De mensen die dit gebruiken, zijn toe aan nieuwe stap. Je wil meer gesprekken gaan voeren, en dat kan niet op deze platformen.
  3. Opkomst van omnichannel /cross channel diensten die je ondersteunen in je hele customer journey.

 

Dimitry Vleugel (Co-owner, Blogger at Androidworld) in de hangout – topic ‘mobile’

  1. Van toptelefoons naar middenklasse (2-300 euro). Je kunt met een middenklasse toestel steeds meer, en Android 4.4 is ook meer geschikt voor oudere/lager gespecificeerde toestellen.
  2. Wearables. De smartwatches zijn nu nog niet zo slim, meer slaafjes van je telefoon. Ze moeten slimmer worden, met sensoren die de wereld vertalen voor je, en jouw vitals meten.
  3. Messengers worden nóg groter. Sociale netwerken kijken met zweethandjes naar de messengers. Conversaties gaan uit de publieke ruimte. Mobile voedt dit. Wellicht meerdere messengers in één systeem. We gaan weer tegen elkaar praten, privé.

 

Stefan Noordhoek (Partner at ZZESTO Amsterdam ) – topic ‘vernieuwing’

  1. In app purchases wordt nog groter.
  2. Lifecoins of bitcoins. Andere soorten currencies gaan steeds meer rol spelen.
  3. Meer creativiteit en durf, gevoel in vastgoed. Echt nieuwe oplossingen!

 

Dimitri Lambermont (Online copywriter) – topic ‘online communicatie’

  1. De dood van corporate bullshit. Al jaren een trend, maar wilde tot nu toe maar niet lukken. In 2014 worden websites leesbaar met goede content, met de klant echt centraal.
  2. Return of the longread. We willen goed onderbouwde artikelen lezen, online, met alle multimediale mogelijkheden.
  3. Total immersion. We willen helemaal ondergedompeld worden in een merk. Meer beleving, echt de full experience rond merk. Online hebben we daar alle tools voor.

 

Herman Couwenbergh (Online Consultent) – topic ‘social media’

  1. Twitter gaat wereldwijd meer doorbreken, ook voor de promotie van producten. Niet meer, maar betere promoted tweets.
  2. Facebook overspeelt zijn hand door bedrijven te laten betalen om content door te zetten naar de consument.
  3. Mensen gaan steeds beter begrijpen dat ze zelf doorlopend data produceren. De consument wordt eigenaar van zijn eigen data, en gaat deze doorverkopen aan bedrijven.

 

Xaviera Ringeling (Initiatiefnemer Content Collective) – topic ‘content strategie’

  1. Vrouwen gaan zich realiseren dat zij de meester van het web zijn. Vrouwen zijn als geen ander goed in communiceren!
  2. Bedrijven gaan zich realiseren dat content een kwestie is van kwaliteit niet van kwantiteit.
  3. Niemand is geïnteresseerd in de grijze massa. Ook als bedrijf: heb karakter. Heb ballen, cojones!

 

Henry van Diemen (Ondernemer in vis) – topic ‘duurzaam’

  1. Mensen kunnen online door wat bedrijven roepen en claimen heen prikken, en zelf nagaan of iets duurzaam is.

 

Richard Lamb (Trendwatcher) – topic ‘trends’

  1. Waar gaat het om: durven, duurzaam en delen! Het wordt wederom niet alleen maar een positief jaar, je moet zelf aan de bak. Maar daar zijn genoeg mogelijkheden voor.
  2. 3D printing breekt door. Mode, kunst, je kunt zelfs recyclebaar textiel maken, organen etc.
  3. Wearables. In kleding, schoenen en horloges/brillen.