Het Stimuleringsfonds voor de Pers presenteerde vorige week in de Stadsschouwburg van Den Haag onder de naam ‘Meet the Innovators’ 21 vernieuwers in de journalistiek. Over het algemeen nog kleine bedrijfjes met een idee. Soms ontstaan uit eigen frustratie met de bestaande journalistiek, soms ingegeven door nieuwe technische mogelijkheden. Fast Moving Targets zet deze week de 21 innovators op een rij. Te beginnen met de ‘herverpakkers’: de bedrijfjes die al bestaande journalistieke producten op een andere manier aan de man proberen te brengen.

Blendle

De kern:

Via Blendle koop je kranten- of tijdschriftartikelen per stuk, al dan niet aangeraden via je eigen sociale netwerk. Vanuit het idee dat (jonge) mensen misschien niet langer een abonnement op een krant of tijdschrift nemen, maar wel degelijk bereid zijn te betalen voor journalistiek.

Feiten:

Een initiatief van Marten Blankensteijn en Alexander Klöpping. Inmiddels doen vrijwel alle grote uitgevers van Nederland mee en bestaat het team uit circa 14 man. Nog steeds in beta, maar wel al 1000-den gebruikers die voor een groot deel dagelijks terugkomen en gemiddeld 40 eurocent per dag uitgeven. Wanneer Blendle in Nederland slaagt is uitrol in het buitenland zeker een optie.

De vernieuwing:

De ontbundeling van inhoud is nieuw. Kranten en tijdschriften zijn altijd van het idee uitgegaan dat alleen het geheel waarde heeft, maar Blendle laat zien dat niet persé zo hoeft te zijn.

Myjour

De kern:

Ook MyJour verkoopt losse artikelen. Een verschil met Blendle is dat individuele journalisten ook zelf artikelen kunnen toevoegen en kunnen delen in de opbrengst. Gebruikers kunnen er voor kiezen om specifieke bladen, schrijvers of onderwerpen te volgen.

Feiten:

Live gegaan in oktober 2013, na een jaar te hebben proef gedraaid. Gebruikers kopen een bundel waarmee ze vervolgens losse artikelen kunnen kopen. Myjour is een inititatief van Jan Verheul en Remco Verhoef . Het team bestaat inmiddels uit circa 5 man.

De vernieuwing:

Myjour is een oplossing voor de gebruiker maar ook voor de individuele journalist. Die laatste kan zichzelf via het platform promoten. De eerste heeft zelf volledige controle over de verhalen die hij of zij wil lezen.

eLinea:

De kern:

eLinea geeft je de mogelijkheid om voor een vast bedrag per maand (9,99 euro) zoveel te lezen als je wilt. Daarmee is dit de Spotify onder de ‘her-verpakkers’. Daarnaast is het ook bij eLinea mogelijk om artikelen per stuk te kopen.

Feiten:

Opgezet door de eReaders Groep. Sinds september 2013 actief. Gebruikers hebben de keus uit losse artikelen van meer dan 100 titels. Aan uitbreiding wordt gewerkt. Het team bestaat uit 5 man, naast de technische ondersteuning.

De vernieuwing:

Het Spotify-model voor geschreven pers is een wereldprimeur.

News Genius

De kern:

News Genius levert gepersonaliseerde nieuwsuitzendingen op maat. Gebruikers maken een profiel aan op basis waarvan nieuws wordt aangeboden. Zo zal iemand uit Amsterdam meer of uitgebreider Amsterdams nieuws aangeboden krijgen.

Feiten:

Het is een idee van Paul Valk en Tom Bakker van TNO. In samenwerking met het Instituut voor Informatierecht aan de Universiteit van Amsterdam en RTL Nieuws wordt onderzocht of en hoe het het beste werkt. News Genius is nog niet voor het grote publiek beschikbaar. Niet te verwarren met de Amerikaanse variant.

De vernieuwing:

Video is lastig op onderwerp te doorzoeken. De nieuw ontwikkelde technologie maakt dit mogelijk.

De afleveringen op rij:

Deel 1: De herverpakkers 

Deel 2: De gravers

Deel 3: De verbeelders

Deel 4: Sociaal centraal

Deel 5: De rest!