Het Stimuleringsfonds voor de Pers presenteerde vorige week in de Stadsschouwburg van Den Haag onder de naam ‘Meet the Innovators’ 21 vernieuwers in de journalistiek. Over het algemeen nog kleine bedrijfjes met een Idee. Soms ontstaan uit eigen frustratie met de bestaande journalistiek, soms ingegeven door nieuwe technische mogelijkheden. Fast Moving Targets zet deze week de 21 innovators op een rij. In aflevering twee ‘de gravers’: onderzoeksjournalistiek en andere diepgang.

Follow the Money (FTM)

De kern:

Een onafhankelijk multimediaal platform voor financieel-economische onderzoeksjournalistiek. Ontstaan vanuit het idee dat onderzoeksjournalistiek onder druk staan. FTM bedenkt wat onderzocht moet worden, onderzoekt en levert de resultaten zowel aan het eigen platform als aan betalende bestaande kwaliteitsmedia. Om zodoende maximale impact te genereren.

De feiten:

Begonnen in 2010. Bedacht door  Eric Smit, Mark Koster en Arne van der Wal. Het team bestaat uit circa 10 personen. Wonnen in 2010 De Tegel. Leveren aan zowel geschreven media als televisie.

De vernieuwing:

In Nederland is geen vergelijkbaar initiatief te vinden. Het feit dat FTM niet in opdracht werkt is vernieuwend.

 

Het Nieuwsboek

De kern:

Bedacht als antwoord op het snelle, oppervlakkige nieuws. Zes keer per jaar zal een team gespecialiseerde freelance journalisten een spraakmakende Nederlandse gebeurtenis met maatschappelijke relevantie tot op de bodem uitzoeken. In twee weken tijd wil Het Nieuwsboek een volledig beeld van de gebeurtenis kunnen geven. Lezers krijgen voor 5,95 toegang tot een website waar de productie te lezen zal zijn.

De feiten:

De ervaren journalisten Dick van der Meer en Dennis Mullkens bedachten de formule voor het Nieuwsboek, een nieuwe poot aan mediabedrijf Het Journalistieke Boek. Het eerste exemplaar moet nog verschijnen.

 De vernieuwing:

Het feit dat de lezer gaat betalen voor een diepgravende online productie is nieuw. Daarnaast is het product zelf, een volledig onderzoek in twee weken tijd en dat zes keer per jaar, nieuw.

 

Fosfor:

De kern:

Journalistieke verhalen van 10.000 tot 15.000 woorden. Te lang voor een krant of internet, te lezen in een uur. Uitgeverij Fosfor gaat de maandelijkse uitgave van deze zogenaamde longreads coördineren en uitbrengen. De verhalen zullen in twee versies verschijnen: text only , te koop via webwinkels, en aangevuld met extra media, tegen betaling te downloaden via een app.

De feiten:

Bedacht door Jeroen van Bergeijk en Evert Nieuwenhuis van Uitgeverij Fosfor. De eerste uitgave ‘De moord op de boekverkoopster’ had een voorpublicatie in de Volkskrant en is inmiddels officieel uitgebracht. De non-fictie verhalen worden geschreven door zowel gevestigd als jong talent.

 De vernieuwing:

De vorm is nieuw. Daaronder valt de lengte, de toevoeging van extra media als audio en video, en de verspreiding.

 

The Innovation Station

De kern:

Verdieping op één onderwerp: innovatie ofwel niche tv. The Innovation Station wordt een internationaal digitaal televisiestation dat programma’s maakt over sociale en  technologische vernieuwing. Daarbij zal het publiek een rol krijgen die groter is dan alleen die van kijker. The Innovation Station is community tv die vernieuwers en vernieuwingen van toen en nu centraal stelt en zowel inhoudelijk als qua financiering optimaal gebruik wil maken van de kennis, kunde en mogelijkheden van het publiek

De feiten:

Een initiatief van Fast Moving Targets (Erwin Blom), Robert Rutten en Rob Overman. De bedenkers hebben ruime ervaring op het terrein van digitale tv en themakanalen. Nu nog in de voorbereidende fase, maar moet in 2014 live gaan. The Innovation Station gaat eigen inhoud maken, maar zal ook andere relevante content over het voetlicht brengen. Blom presenteert op dit moment al wekelijks Top Names, een programma over de digitale voorhoede.

De vernieuwing:

Naast het feit dat er in Nederland nog weinig online niche kanalen te zien zijn is het plan technisch vernieuwend. Op dit moment wordt een platform ontwikkeld waarmee iedereen waar ook ter wereld een bijdrage kan leveren. Er wordt gezocht naar een vorm waarbij de journalistieke insteek overeind blijft, maar niet alles op redactieniveau gecontroleerd hoeft te worden.

Immrs

De kern:

Immrs biedt mensen de kans up to date te blijven qua nieuws, zonder dat je voortdurend online hoeft te zijn om alles te volgen. De gebruiker maakt een profiel aan en stelt een vraag (of vragen). Immrs levert op basis van die vraag artikelen waarmee een lezer altijd over actuele informatie beschikt. Per vraag gaat het om zes tot tien artikelen uit diverse nieuwsbronnen die gezamenlijk als digitaal dossier worden gepresenteerd.

De feiten:

Bedacht door Laurens Vreekamp en Eric van Gameren in samenwerking met Jelle Buizer van Newz, de School voor Journalistiek Utrecht  en TNO. Ontstaan vanuit eigen frustratie om in de veelheid van het internet werkelijk te vinden wat je zoekt op nieuws gebied. Het Immrs team bestaat uit drie mensen. Immrs wordt gebouwd bovenop het Newz-platform. Binnenkort gaat de gesloten beta test van start.

De vernieuwing:

Het algoritme dat relevante artikelen verzamelt is nieuw. De presentatie van die artikelen, in het afgesloten dossier, is ook nieuw.

De afleveringen op rij:

Deel 1: De herverpakkers 

Deel 2: De gravers

Deel 3: De verbeelders

Deel 4: Sociaal centraal

Deel 5: De rest!