Het Stimuleringsfonds voor de Pers presenteerde vorige week in de Stadsschouwburg van Den Haag onder de naam ‘Meet the Innovators’ 21 vernieuwers in de journalistiek. Over het algemeen nog kleine bedrijfjes met een Idee. Soms ontstaan uit eigen frustratie met de bestaande journalistiek, soms ingegeven door nieuwe technische mogelijkheden.Fast Moving Targets zet deze week de 21 innovators op een rij. In aflevering 5 diensten voor de regionale pers, een agenda tool en een tijdschrift op maat.

Research voor de Regio

De kern:

Research voor de Regio wil journalisten ondersteunen bij het ondezoeksproces, met name op economisch terrein. Hiertoe wordt een nieuwsbrief met handige tips uitgebracht en is bedenker Paul van der Cingel daarnaast in te huren voor coaching door training en advies. Op dit moment blijven veel economische verhalen liggen, omdat journalisten de materie onvoldoende snappen.

De feiten:

Bedacht door econoom Paul van der Cingel. Hij is van oordeel dat met name de regionale journalistiek veel te winnen heeft met goede economische research. Een onderwerp dat, mits in normale mensentaal vertaald, veel mensen aanspreekt. Van der Cingel werkt op dit moment al nauw samen met de Gelderlander.

De vernieuwing:

De samenwerking tussen journalisten en specialisten is nieuw. Journalisten zijn hier vaak huiverig voor omdat het de onafhankelijkheid in de weg zou kunnen zitten. Maar Van der Cingel noemt het de toekomst.

LocalFocus

De kern:

Local Focus verzamelt en analyseert datasets waarmee regionale journalisten aan de slag kunnen gaan. Vaak zijn de datasets landelijk, maar worden door Local Focus op regionaal niveau uitgediept. Er wordt uitleg bij de cijfers verstrekt. Daarnaast is het mogelijk om via het dataplatform opbasis van de cijfers op eenvoudige wijze info graphics te maken.

De feiten:

Bedacht door de datajournalisten Jelle Kamsma en Yordi Dam. In 2013 won Local Focus The Challenge. Programmeur Erik Willems bouwde het platform. Sinds 2013 zijn zowel de nieuwsdienst als het data platform operationeel. Om visualisatie’s mooi te kunnen embedden is een betaald pro account noodzakelijk.

De vernieuwing:

Data als hapklare brokken. Een journalist hoeft niet langer door grote onbegrijpelijke sets te ploegen, maar ziet dankzij Local Focus direct aanknopingspunten om zelf lokaal mee aan de slag te gaan.

Roses Unlimited

De kern:

Roses Unlimited heeft een formule ontwikkeld waarmee een blad op maat gemaakt kan worden. Dat concept werd tot nu toe eenmalig toegepast voor de vrouwenglossy B the One. Lezeressen moesten vooraf online een vragenlijst invullen, waarna het blad op maat kon worden gemaakt.

Feiten:

Een idee van Barbera de Roos. Zij heeft meer dan 20 jaar ervaring in de tijschriftenwereld. De Roos is op zoek naar uitgevers die het idee ook werkelijk in praktijk willen brengen.

De vernieuwing:

Een gepersonaliseerd blad dat niet extreem duur hoeft te zijn om te maken is nieuw. Mede mogelijk doordat de doelgroep via internet bereikt kan worden.

Zapaday

De kern:

Zapaday is een dahboard waar agenda’s bij elkaar komen. Waardoor in één oogopslag overzicht ontstaat. Dit bespaart journalisten, als het goed is, heel veel tijd en biedt ze de mogelijkheid om inspelend op de nog komende actualiteit nu alvast journalistieke producties te maken.

De feiten:

Ontstaan in 2011. Stefan Hoevenaar was nieuwsgierig naar het nieuws van de toekomst. En omdat veel nieuws aan de hand van agenda’s te voorspellen valt, bedacht hij een manier om die agenda’s te bundelen. Een basisaccount kost 29 euro per maand. Het team bestaat inmiddels uit 12 mensen. Zapaday opereert internationaal.

De vernieuwing:

Het feit dat je niet zelf tientallen agenda’s hoeft bij te houden, maar dat dat geautomatiseerd gebeurt is nieuw. De kalenders zijn aan te passen qua onderwerp.

De afleveringen op rij:

Deel 1: De herverpakkers 

Deel 2: De gravers

Deel 3: De verbeelders

Deel 4: Sociaal centraal

Deel 5: De rest!