Wat kan de onderwijswereld leren van andere markten die door digitalisering werden verstoord? Die vraag legde Kennisnet Innovatie voor aan de FMT Workforce, de community van Fast Moving Targets. In een online brainstorm van 30 dagen roerden tientallen specialisten, ervaringsdeskundigen en geïnteresseerden zich.  Een selectie van de gesignaleerde trends.

1. Alles wat gedeeld kan worden, zal gedeeld worden

We leven in een sharing economy waarbij we op steeds meer terreinen van bezit naar toegang gaan. Waarom zou je een auto kopen als je hem maar af en toe nodig hebt en ook via Snappcar kan huren van een particulier? Waarom zou je een eigen vakantiehuisje willen als je ook via AirBnB het appartement van een ander kunt huren? Waarom zou je een boor kopen als je via Peerby ook die van de buren kan lenen? In het onderwijs kunnen boeken gedeeld worden, kan lesstof uitgewisseld worden, kan deskundigheid ‘geshared’.

2. De onophoudende opmars van User Generated Content

Internet democratiseert media en geeft iedereen een stem. Iedereen de mogelijkheid zich te etaleren, iedereen de mogelijkheid zijn kennis en kunde te laten zien. En iedereen weer de optie daar op te reageren, te waarderen e.d. Waardoor pareltjes boven kunnen komen drijven.

De nieuwe onderwijzers staan niet (alleen) voor de klas, maar maken (ook) uitlegfilmpjes online. De beste leraren vinden daar een publiek dat veel groter is dan een klas. Overigens niks mis met een leraar en een klas, integendeel, maar maak gebruik van wat er al is, profiteer van de kennis en kunde van anderen zodat je zelf tijd over houdt voor andere les-zaken.

3. Platformdenken: produceer niet zelf, maar faciliteer producenten

Platformdenken heeft in veel sectoren zijn intrede gedaan. Het unieke aan een platformbenadering is dat het breekt met het idee dat waarde wordt toegevoegd in een keten, maar eerder in een netwerk. Een platform faciliteert. AirBnB heeft geen huizen, maar laat eigenaren hun huizen verhuren. Uber heeft geen taxi’s, maar biedt taxichauffeurs de mogelijkheid klanten te vinden.

Introduceer de platformgedachte in het onderwijs.Waarom veel tijd, geld en moeite stoppen in centraal ontwikkelde en geleide onderwijsprogramma’s, als veel beter en goedkoper maatwerk geleverd kan worden via een zelforganiserend onderwijsplatform?

4. De ontbundeling van inhoud

Tot voor kort moest je albums kopen, nu kun je tracks aanschaffen. Tot voor kort moest je complete games kopen, nu kun je ‘in app purchases’ doen. Tot voor kort moest je complete kranten kopen, bij Blendle kun je per artikel afrekenen. Ontbundeling is overal zichtbaar. Dat is wat een groot deel van het publiek wil.

Ook in het onderwijs zouden lessen losgekoppeld kunnen worden van leermethoden, zou zowel ontbundeling (koop een les) als subscription (voor een vast maandbedrag toegang tot alle lessen) kunnen worden aangeboden.

5. De combinatie van de kracht van online en offline: bricks & clicks

Alles gaat naar online, maar alle krachtige online merken zorgen ook voor een offline component. Neem het voorbeeld van de winkels van Apple. Niet alleen willen mensen sommige producten zien voor ze kopen, ook willen ze soms hulp van deskundigen bij problemen.

Voor leren geldt hetzelfde. Digitalisering is mooi en handig, maar niet zaligmakend voor iedereen. Niet voor iedereen is online leren het best. Bewaar het goede en verbeter het minder goede van het huidige onderwijs. Het faciliteren van zowel ‘bricks’ als ‘clicks’ geeft betrokkenen (docenten en studenten) een maatwerkoplossing voor elke persoon, situatie en opleiding.

6. Internationalisering: vergeet de grenzen

De digitalisering heeft grenzen minder belangrijk gemaakt. Dat zorgt er op veel plaatsen voor dat het ‘winner takes all’ principe op gaat. YouTube is de wereldwijde standaard, Facebook is de wereldwijde standaard, wordt Netflix een wereldwijde standaard? Ga ook in het onderwijs voor wereldvictorie of zorg op een manier voor lokale toegevoegde waarde zoals een wereldspeler dat nooit kan.

7. Cut out the middleman

De opkomst van het internet en alle gerelateerde diensten leidt consequent tot één ding: de ‘dood’ van de traditionele middlemen (poortwachters). In het geval van het onderwijs zijn dat op termijn de bestaande scholen en instanties, maar ook klassieke uitgevers die steeds meer hun toegevoegde waarde moeten bewijzen. Dat is een probleem voor de poortwachters maar schept enorm veel mogelijkheden voor mensen die anderen kunnen leren. Die kunnen hun studenten, leerlingen, cursisten rechtstreeks of via eerder genoemde platforms vinden.

8. The ranking economy: het belang van sterren en rankings

Het geven van ratings en reviews zorgt ervoor dat we op individueel niveau kunnen beoordelen of  een product of dienst goed is zonder het zelf gebruikt te hebben. Van Iens voor restaurants, IMDB voor films tot Tripadvisor voor reizen. Mensen vermijden slechte producten of diensten en zoeken naar de beste suggesties op basis van reviews. De review en rating feedback wordt tegelijkertijd gebruikt om producten te verbeteren.

Laat leerlingen lesmateriaal ranken en inhoudelijk terugkoppeling geven. Zo wordt het beste materiaal gekozen en het slechtere vermeden.

9. Wederzijds beoordelen.

Bij diensten als AirBnB en Uber wordt wederkerig beoordeeld. Zowel de huurder als de verhuurder krijgt een rating bij AirBnB. Zowel de chauffeur als de passagier bij Uber. Voer dat ook in het onderwijs in. Nu wordt alleen de leerling door de docent beoordeeld, maar geeft andersom ook de mogelijkheid om de docent te ‘raten’.

De docent zal veel meer druk voelen op zijn presteren en ook ontslagen kunnen worden bij niet goed presteren (hoe vaak gebeurt dit nu?!). maar (positief gezien!) ook veel beter gecoacht kunnen worden doordat de leerlingen de zwakke plekken aantonen in zijn vaardigheden.

10. Besteed uit: outsourcing

Door de digitalisering wordt werk verschoven naar de plaats waar deze economisch het beste rendement oplevert. Vaak richting lage lonen landen. Eerst was dit alleen productiewerk, tegenwoordig ook dienstverlening. Denk bijvoorbeeld aan callcenters in India.

Door geheel andere economische schalen worden andere werkvormen en bedrijfsmodellen mogelijk. In de situatie waar menselijke uren lage kosten hebben, is een persoonlijke tutor dan geen probleem. Door de globale schaal is dit zelfs rond de klok mogelijk (avondles).

Tot zover een selectie van de input van de FMT Workforce aan Kennisnet Innovatie.

Dowload HIER het complete en uitgebreide verslag met het grootste deel van de  reacties of lees en doe HIER mee.

————-

FMT Workforce is een initiatief van Fast Moving Targets in samenwerking met Mobbr

Ook een vraag of opdracht voor de FMT Workforce? Neem contact op met Willem-Jan Draper, willemjandraper@gmail.com.

Na de brainstorm of onderzoeksfase behoefte aan verdieping in de vorm van een uitgewerkt advies, gedetailleerd overzicht van de mogelijkheden of realisatie van een project? Ook daarvoor is Willem-Jan het aanspreekpunt. willemjandraper@gmail.com

————-