Vanuit schoonmaakbedrijf Vebego wordt gewerkt aan het eerste mobiele uitzendbureau van Nederland: Tence Online. Werk vinden en aannemen gaat bij Tence Online via een app op de smartphone, om die redenen zijn studenten een aantrekkelijke doelgroep. Een andere belangrijke doelgroep zijn parttime werkende moeders.  In een online brainstorm van 30 dagen bogen tientallen specialisten, ervaringsdeskundigen en geïnteresseerden van de FMT Workforce zich over de vraag hoe Tence Online schoonmaakwerk hip of aantrekkelijk kan maken.  Een selectie van de antwoorden.

1. Leg het accent op de mensen, positioneer Tence Online als een soort studentenvereniging

Schoonmaakwerk zelf is niet aantrekkelijk. Maak daarom de mensen die er werken belangrijk en cool. Werk aan vergelijkbare aantrekkingskracht als een studentenvereniging waarbij bijvoorbeeld credits voor aan de bar worden opgebouwd.

2. Focus niet op het werk, maar op de mogelijkheden met het geld

Focus niet op het werk zelf, maar op de reden van het werken. Welke leuke dingen gaan ze doen met het geld dat ze via Tence Online verdienen? Laat ze die verhalen delen voor aantrekkelijkheid bij anderen.

3. Zet gamification in om het werk leuker te maken

Wat is er nou leuker dan geld verdienen en je tegelijk inzetten voor een goed doel? Zet als schoonmaakbedrijf een beloningssysteem op waarbij er punten te verdienen vallen die je in de webshop kunt inruilen voor producten als een iPad óf een schoonmaakbeurt voor een goed doel naar keuze.

4. Laat reputatie een belangrijke rol spelen, goed voor schoonmaker en klant

Na afloop van iedere klus, verdient de schoonmaker punten (op basis van het werk dat hij/zij heeft verricht) en ontvangt hij/zij positieve feedback door middel van een klant review: wat is er goed gegaan en wat kan er beter? Zo bouwt hij reputatie op en kan een klant voor een schoonmaker met grote reputatie kiezen.

5. Geef als bonus schoonmaak-uren voor thuis

Als schoonmaken je werk is, dan is het natuurlijk nogal vervelend als je ook nog eens je eigen huis moet schoonmaken. Voorstel: als je tien uur voor Tence Online hebt gewerkt, komt er een andere Tence-uitzendkracht een uur bij jou thuis schoonmaken.

6. Zorg voor een combinatie van werk en opvang

Zorg ervoor dat de moeders niet alleen kunnen schoonmaken, maar dat, mocht het nodig zijn, de kinderen opgevangen kunnen worden door de andere part-time moeders die ook schoonmaken.

7. Positioneer het werk als de ideale bijbaan

Positioneer het werk als ‘de ideale bijbaan’. Als je tijd hebt, kun je werken en geld verdienen. Ideaal voor mensen met een onregelmatig bestaan, zoals studenten, kunstenaars, artiesten, etc.

8. Maak schoonmaken sociaal, samen is leuker

Verander de schoonmaak business weer door mensen niet meer alleen op pad te sturen naar bijv. een woning of bedrijfsafdeling – maar laat ze in koppels gaan. Dit levert enige sociale gezelligheid als ‘overhead’, maar mensen hebben weer meer plezier in hun werk – dan door alleen maar functioneel bezig te zijn (alleen al poetsend door de gangen of kamers gaan).

9. Zorg voor extra’s. Bied bijvoorbeeld streaming muziek aan.  Voor, tijdens en na het werk.

Tijdens het schoonmaken luister je zeker wel naar goede muziek. De app op je smartphone is de sleutel, heb je een job via de app, krijg je gratis muziek bijv zoals via Spotify.

10. Zorg voor maatwerk. Match vraag en aanbod

Werken wanneer jij het wilt is de ideale driver voor student en parttimer/ moeder. Match vraag en aanbod via de app. Geef aan wanneer er slots zijn om te werken, en welk werk dit is. (corvee/speciale schoonmaak etc.)

Tot zover een selectie van de input van de FMT Workforce aan Tence Online.

Lees HIER het complete en uitgebreide verslag met het grootste deel van de  reacties.

————-

FMT Workforce is een initiatief van Fast Moving Targets in samenwerking met Mobbr

Ook een vraag of opdracht voor de FMT Workforce? Neem contact op met Willem-Jan Draper, willemjandraper@gmail.com.

Na de brainstorm of onderzoeksfase behoefte aan verdieping in de vorm van een uitgewerkt advies, gedetailleerd overzicht van de mogelijkheden of realisatie van een project? Ook daarvoor is Willem-Jan het aanspreekpunt. willemjandraper@gmail.com