Een sterke band met de bezoekers is belangrijk. Paradiso wilde daarom inventariseren met welke ideeen of concepten voor online services of diensten de zaal volgens de FMT Workforce nog waardevoller voor het publiek kan zijn. Er werd veel gereageerd. Hierbij de hoofdlijnen!

Informeer beter

* Zorg dat je de bezoekers beter kent en daardoor betere service geeft

Als Paradiso profielen van bezoekers aanlegt, kan het iedereen beter informeren. Bijvoorbeeld: informeer bezoekers tijdig op basis van hun eerdere concerten tijdig over aankomende concerten van favorieten.

* Gebruik realtime mogelijkheden

Gebruik de huidige mogelijkheden om real time in bijv een app te laten zien welk nummer gespeeld wordt. En plaats na afloop de playlist online.

* Deel meer informatie

Een zaal is een goudmijn aan kennis, kunde en feiten. Deel waar waardevol.

Laat op de site bij concerten bijvoorbeeld zien wanneer groepen eerder in Paradiso waren. Of zet iedere dag wie er 5 of 10 jaar geleden speelde.

* Ga met big data aan de slag

Een zaal kan veel over zijn publiek en concerten weten zonder te vragen. Maar door te monitoren wie wat zegt, wat men vindt, hoe actief mensen rond bepaalde namen zijn, etcetera. Gebruik die data om je publiek en artiesten beter te kennen.

* Zorg voor een betere site

Regelmatig kwam de opmerking terug dat de site van Paradiso aan een update toe is!

Adviseer beter

* Kom met interne deskundigheid meer naar buiten

Een zaal lijkt een plek waar bands optreden, maar is ook een verzameling kennis, kunde en passie. De programmeurs zijn dagelijks bezig met het zoeken en vinden van nieuwe namen. Met het combineren van artiesten, etcetera. Maar een deel van die kennis wordt gebruikt bij het programmeren, maar deel die kennis wel. Nieuwtjes, tips, geef de programmeurs ook online gezicht.

* Wees een betere gids

De programmeurs kunnen als dj’s of muziekjournalisten een gids zijn voor andere muziekliefhebbers. Zet die kracht in. Maar gebruik ook de kennis en kunde van bezoekers op dit terrein. Of gebruik de Spotify-profielen om trends of tips uit te destilleren. Er is veel. Er is teveel. Help mensen door de bomen het bos zien.

Wees een bindende factor

* Bind mensen rond hun passie

Paradiso brengt mensen bij elkaar rondom passies. Rondom bands, op basis van genres etcetera. Zet die kracht ook online in. Vorm bijvoorbeeld tijdelijke communities rond concerten. Voor de voorpret, het napraten en delen van foto’s en opnamen. Of zorg voor online interactie met een band.

* Geef lidmaatschap meer waarde

Paradiso heeft een lidmaatschap maar geeft daar niets voor terug. Begin met waarde te geven door bijvoorbeeld betere informatie en beter gidsen voor leden.

* Introduceer een premium lidmaatschap

Introduceer daar bovenop een premium lidmaatschap. Mensen betalen meer maar krijgen ook meer. Hoeven niet voor de garderobe te betalen, krijgen een priority lane bij concerten, mogen een aantal keren per jaar gratis naar concerten, etcetera.

* Wees je eigen platform en wees relevant

De vraag is of je in deze tijd zelf een platform moet willen zijn of dat je daar bent waar je publiek is. Of een beetje van beide. Daar verschillen de meningen over. Het is in ieder geval belangrijk om zoveel mogelijk van je publiek te weten, ze zo goed mogelijk te kunnen bereiken en altijd een krachtige eigen site te hebben.

Treed meer naar buiten

* Zet de mogelijkheden van (nieuwe) media beter in

Ieder bedrijf is mediabedrijf. Omdat media worden ingezet om verhalen te vertellen en met het publiek te communiceren. Paradiso kan dit aspect veel beter gebruiken. Bijvoorbeeld door de in het pand aanwezige studio meer in te zetten om concerten te distribueren en te verkopen. Of door 3D technieken in te zetten.

* Wees als Paradiso aggregator

Er wordt al veel op sociale netwerken over Paradiso en concerten gepubliceerd. Breng dat bij elkaar en maak je publiek zichtbaar. Doe dat ook op de site. Laat de passie van het publiek zien. Laat zie hoe de bezoekers van zaal en artiesten houden.

Faciliteer meer

* Geef bezoekers tools om concertbezoek te organiseren

Bij een avondje uit met een groep komt nogal wat kijken. Van het maken van de afspraken tot het kopen van tickets tot regelen van vervoer tot afrekenen. Faciliteer dat proces. Bied service.

* Faciliteer carpooling

Een zaal met betere service is een zaal met een betere band. Faciliteer bijvoorbeeld carpooling. Dat hoeft Paradiso niet zelf te doen, dat kan ook met startup Toogethr.

Laat bezoekers hun concertgeschiedenis vastleggen

Ook uit Nederland: Giglocker. Faciliteer dat mensen hun concertgeschiedenis vastleggen en geef ze extra’s als ze dat goed en mooi doen. Leg de geschiedenis van Paradiso vast vanuit de ogen vanuit het publiek.

* Crowdfund optredens en krijg zo beter gevoel van belangstelling

Draai het model om. Laat het publiek mede bepalen wie komt optreden. Kondig een artiest aan en laat weten dat ie pas vastgelegd wordt als meer dan een bepaalde hoeveelheid kaarten zijn verkocht. Helpt ook interesse peilen. Zal niet voor Prince hoeven 😉

 

Dit is een korte samenvatting. Om alle input te lezen, ga naar FMT Workforce of download HIER de PDF.

En heb je zelf ook een vraag voor de FMT Workforce? Mail naar willemjandraper@gmail.com