We hebben de 7 bedrijven en organisaties die hebben meegedaan aan de eerste ronde van FMT Workforce gevraagd wat ze vonden. Je weet, FMT Workforce geeft bedrijven tegen betaling de mogelijkheid vragen of opdrachten bij de Fast Moving Targets community te plaatsen die met denk- en doe-kracht aan de slag gaat. Van de 7 bedrijven die in de eerste ronde meededen hebben er 6 geantwoord. 4 van die 6 kiezen ‘absoluut’ op de vraag of ze de FMT Workforce nogmaals zouden inzetten. De andere twee denken er nog even over. Dat is wat ons betreft dus een heel goed teken! Download het rapport met de hoofdlijnen van de resultaten. Goed leesvoer!

Wat was er goed? Dit zijn de reacties

  • Roeland Stekelenburg (Chief Creative Officer Infostrada, zette FMT Workforce voor KNSB in): “Door FMT Workforce te gebruiken organiseer je eenvoudig een outside-in perspectief op de uitdagingen waar een organisatie oplossingen voor zoekt. Heel waardevol dus, ook vanwege het hoge niveau van de experts.”
  • Roy Ploum (Business Development Manager Online bij Vebego): “Met de inzet van de FMT Workforce profiteer je ervan dat buitenstaanders met een frisse blik naar een probleem kijken.”
  • Lidewij Dekker (Innovation Manager ABN AMRO Bank): “De kracht van de FMT Workforce is de snelheid, de diversiteit van de invalshoeken en het begrip van complexiteit.”
  • Mark Minkman (directeur Paradiso): “Wat goed is aan de FMT Workforce is dat je het netwerk van Fast Moving Targets kunt inzetten om na te denken.”
  • Wietse van Bruggen (Projectmanager Innovatie Kennisnet) “Het is waardevol om een breed palet aan mensen met verschillende achtergronden te kunnen benaderen en mee te laten denken.”
  • Bart Brouwers (Hoofd Business Development TMG): “De FMT Workforce heeft ons bewuster gemaakt van de punten waarop wij nog aan onszelf moeten schaven.”

Wat kan er beter? Plus onze reactie daarop

“Marketing. Zorgen dat er meer mensen meedoen. Niet alleen de experts, maar ook ‘gewone’ geïnteresserden.”
FMT: Eens, dit is een begin!

“Hoe activeren we mezelf? Dat ligt grotendeels aan mij maar ik merk dat de agenda niet meehelpt om in actie te komen. Terwijl ik dat wel graag zou willen doen. Ik denk uiteindelijk mijn eigen probleem :)”
FMT: Maar ook een probleem van crowdsourcing. Hoe krijg en hou je mensen actief!

“Er zijn denk ik veel potentiële opdrachtgevers die tegen het open karakter aanhikken. En dan met name het publiceren van de eindresultaten.”
FMT: In de toekomst willen we naar de keuze tussen open en gesloten vragen. Dan kan de opdrachtgever zelf bepalen. In deze fase is open extra belangrijk om de potentie in de parktijk te laten zien.

“Presentatie van de uitkomsten (pols, grafieken, sterker visueel)”
FMT: Eens. Dit is nog vrij basic allemaal. Maar we wilden eerst voelen dat en of en hoe het zou werken. Maar dit smaakt naar meer en dus kunnen we daar ook over nadenken.

“Ik zou graag van personen die een antwoord geven ook iets willen weten over wie zij zijn (zoals recentelijk bij de Correspondent is gedaan, waar reageerders ook aan kunnen geven wat ze doen, wat hun expertise is etc).”
FMT: Goed punt. In de toekomst moeten die profielen er idd zijn. Ook om gesegmenteerd vragen uit te kunnen zetten.

“Verbreed je doelgroep. Nu is het voor een belangrijk deel nog de FMT-incrowd (die weliswaar heel groot is, maar toch…), terwijl je potenti”ele doelgroep veel groter is.”

FMT: Een kracht van FMT is het netwerk. Incrowd is daar een te negatieve benaming voor. Maar dat in de toekomst breder en groter moet, eens.

En volgens FMT zelf? Dit is een proof of concept

Dit is een begin. De reacties van zowel de deelnemers (ook van jullie horen we binnenkort graag wat er anders en beter kan!) als de bedrijven, geven ons de overtuiging dat dit een initiatief met potentie is. We gaan hier ook zeer zeker volle vaart mee door. Wat losse flodders:

  • Om te beginnen zijn we super enthousiast. Goede inhoud, goede mensen, tevreden klanten. Meer dan 100 deelnemers, meer dan 400 bijdragen. Wat wil je nog meer? 😉 Meer!
  • Nu moeten we verder. Nu moeten we actief gaan werven om te zorgen dat de mensen van het bestaan weten. En ze opdrachten bij ons neerleggen. Als jullie een handje willen helpen, heel graag! Vertel het verder! FMT Workforce voor ‘speed innovation’ 😉 !
  • Met dit concept kunnen we meer. Na zo’n eerste brainstorm ronde kunnen we bijvoorbeeld een uitgebreider rapport aanbieden. En dat samen produceren. En ook daar de opbrengsten naar rato verdelen. Het is maar een van de voorbeelden die leven!
  • 500 euro was een introductieprijs, maar ook de praktijk laat zien dat ie omhoog moet. Er zit veel tijd in communitymanagement, begeleiding en verwerking. De prijs gaat omhooog naar 1000 euro per vraag. Nog altijd een koopje voor zo’n hoeveelheid kennis en creativiteit!

En het geld? Vanaf vandaag iedere dag een uitbetaling

We doen dit met Mobbr, de Nederlandse startup die het mogelijk maakt om bij crowdsourcing mensen naar rato te laten uitbetalen. Ook zij zijn nog volop in ontwikkeling, dus kom maar door met jullie feedback. Maar de komende 7 dagen gaan we voor ieder van de cases op de knop betaal uit drukken. Voor de een wordt dat al substantieel geld, voor de ander een kleine bijdrage. Maar dan weet je wat je volgende keer te doen staat 😉

Ennuh … Download het rapport met de hoofdlijnen van de resultaten. Goed leesvoer!