“Ik heb de bijdragen zeer gewaardeerd. Ik heb er zeker wat aan gehad. Ik ga ermee aan de slag en het zal dus tot tastbare veranderingen leiden.” Erik Visser is tevreden over de FMT Workforce. Hij zocht input om zijn initiatief Goed.is te activeren. Meer deelnemers, meer bijdragen.  De FMT Workforce ging aan het werk! Lees hier alle bijdragen en hieronder de hoofdlijnen.

Vraag:

Hoe kan de site Goed.is mensen actief betrekken die nu nog niet regelmatig publiceren?

Goed.is is een website die het goede wil vieren. Wat vind jij goed? Waar word je blij van? Waar ben je enthousiast over? Van groot tot klein, van persoonlijk tot politiek, van product tot passie, vul het in! “Goed.is is een site die veel leuke updates (nu 1 per dag maar liefst groeien naar 2-3 per dag) deelt als een snelle hap waar je blij van wordt met een zeker idealistisch tintje.”
Goed.is groeit bescheiden in bezoekers, maar het bereik is in de huidige fase geen reden om aan de site te gaan meewerken. Ook zijn de posts door de vorm, snack-size, niet direct aantrekkelijk voor bloggers om mee te doen.
Goed.is hoopt van de FMT Workforce suggesties en ideeen te krijgen voor de volgende vragen:
– Hoe kan Goed.is deelnemen aantrekkelijk maken voor mogelijke delers?
– Hoe boort Goed.is nieuwe bronnen aan, hoe en waar vindt Goed.is mensen die graag en regelmatig delen in hun vriendenkring en een latente behoefte hebben om dat ook voor de rest van de wereld te doen?
– Hoe maak je van die mensen ambassadeurs voor Goed.is?

Antwoord:
Geef per antwoord bij voorkeur één suggestie en verduidelijk die. Zodat anderen daarover het gesprek in kunnen gaan en stemmen per antwoord kunnen uitdelen. Maar geef zoveel antwoorden als je wil! De vraag staat in principe 14 dagen open!

FMT Workforce aan het woord:

Maak de drempel tot publiceren zo laag mogelijk

De eenvoud van publiceren zoals mensen die kennen van Facebook of Instagram is voorwaarde voor het betrekken van een nieuw publiek. WordPress is geen probleem voor wie weet dat hij of zij echt wil publiceren, maar te complex voor de rest. Een formulier op de site om eenvoudig inhoud toe te voegen, zou ook kunnen werken. En over inloggen of niet. Laat mensen zoveel mogelijk doen zonder inloggen, maar geef ze de mogelijkheid een account aan te te maken als de toegevoegde waarde evident is. Op een BBC-site kon je ooit personaliseren. Dus wel economie-nieuws en geen sport oid. Als je de pagina wilde verlaten, zei de BBC: wil je dat we deze instelling voor je bewaren, maak dan even een account aan. Dat concept kan heel goed werken bij het wegnemen van drempels.

Stel duidelijke vragen

Help mensen een handje bij het publiceren. Een open vraag is lastiger beantwoorden dan een concrete vraag. Minder een open vraag als Goed.is … Maar per week bijvoorbeeld een thema. Zoals ‘Van deze muziek word ik vrolijk …’ ‘Van deze foto word ik blij …’ Of ‘Dit boek veranderde mijn leven …’ Werk met eenvoudige vragen waar eenvoudige antwoorden op mogelijk zijn. Dat geeft mensen richting en verlaagt daarmee de drempel.

Hergebruik inhoud

Plaats inhoud in het zonnetje die mensen elders al delen. Bijvoorbeeld, zoek naar een mooi filmpje dat iemand via Facebook of Twitter deelt en embed dat op Goed.is. Vertel de delende persoon vervolgens dat zijn post de ‘Best Goed’ is en verwijs naar de prominente plek op de site waar dat staat.
Die persoon zal dat leuk vinden en een volgende keer een bericht wellicht de hashtag #goedis meegeven. Andere mensen zien die in populariteit groeiende hashtag, klikken er eens op en zullen de hashtag wellicht zelf ook gaan gebruiken. Beetje bij beetje groeit zo de naam, groeit zo bezoek en groeit zo het aantal bijdragen. Samenvattend: ga eerst inhoud die al gedeeld wordt aggregeren en mooi presenteren. Mensen hoeven dan niet uit hun gewone ritme, maar leveren toch een bijdrage. En als die bijdrage meer aandacht oplevert, zijn ze geneigd vaker bij te dragen.

Zet social media optimaal in

Vraag mensen na het plaatsen van inhoud of ze het ook op hun social media (Facebook, Pinterest, Instagram, Twitter, Google+) door willen plaatsen. Omgekeerd, zouden dergelijke postings van goed.is op die social media, je naar de specifieke pagina op goed.is moeten leiden. Zo krijg je tweerichtingsverkeer. Daarbij groeit het aantal postings waarschijnlijk, wat het A) interessanter maakt voor het publiek om (dagelijks, of vaker) terug te keren, en B) wat het aantrekkelijker maakt voor een grotere groep mensen (immers, de kans dat er een voor jou aansprekend voorbeeld bij zit wordt alleen maar groter).
Ga de Goed.is stroom volledig op Twitter publiceren. Leun op de infrastructuur waar honderden miljoenen mensen zich bevinden, en niet op de ‘zoveelste’ webpagina alleen. “Ik moet al zoveel sites bezoeken en doorspitten voor content en fun”. Lever potentieel geïnteresseerden op hun deurmat: Twitter. Waar men dagelijks rondneust.

Werk met waarderingen

Laat mensen de postings waarderen/plussen. Vind je ‘m leuk? Dan geef je de posting een ‘plus’. Hoe meer plusjes, hoe populairder, hoe hoger in de ‘ranking’. Je kunt dan de site opdelen in twee overzichten: postings op chronologie (zoals nu als ik het goed begrijp) en op basis van ranking (over een week/maand, om het ook dynamisch te houden). Je kunt hier eventueel nog bij meenemen het aantal keren dat het is gedeeld op sociale media + de likes daar (iets wat alleen Twitter niet ondersteunt, maar die heeft weer retweets en favorites).
Zo wordt inzichtelijker wat het publiek leuk vindt, zullen de pareltjes sneller boven komen drijven en trekt dat weer nieuwe mensen aan, etc.

Zorg voor toegevoegde waarde voor de deelnemers

Geef mensen het gevoel te geven dat ze onderdeel van Goed.is zijn en iets bijdragen aan de site. Wat is voor hen de meerwaarde om op Goed.is te schrijven? Wat heeft de deelnemer er aan uiteindelijk? Lifehacking geeft auteurs bijvoorbeeld een profielpagina waarin ze zich duidelijk kunnen profileren. Versterk dat. Of geef mensen in ruil voor hun bijdrage een mooie badge met “Gevierd op Goed.is” of iets dergelijks. Die badge zou een plaatje / een stukje code zijn dat ze makkelijk aan het origineel kunnen toevoegen; klikken linkt naar de plaatsing op Goed.is. Dat geeft hun eigen blog, FB-pagina of Pinterest-collectie extra statuur en geeft Goed.is allerlei nieuwsgierig-makende zichtbaarheid en wat extra bezoekers.

Zorg voor goede ambassadeurs

Een idee kan zijn om mensen met veel social media presence of activiteit vragen een week lang iedere dag Goed.is … te delen. Overzichtelijk voor die mensen en goed voor het verspreiden van de naam / de site. Sommige sites doen dat in de vorm van dagboeken, hier kan dat met filmpjes / tweets / foto’s. Om een site op gang te helpen, zijn de eerste juiste gebruikers belangrijk. Put die uit verschillende werelden zodat de olievlek zich langzaam verspreidt …
Ambassadeurschap moet groeien. Overweeg in eerste instantie een aantal grotere bloggers te betalen. Is er geen budget, geef dan iets anders aan de creatoren/curatoren: aandacht/cadeaus/bijeenkomst/masterclass.

Zoek mensen en bronnen op

Hoe boort Goed.is nieuwe bronnen aan? Zet een Twitter-search op ‘mooi’ of andere trefwoorden en ga op zoek naar mensen die dingen delen waar ze enthousiast over zijn. Vraag die mensen of ze de volgende keer de hashtag #goedis willen meegeven en na een paar keer vraag je of ze mee willen gaan publiceren. Ga op zoek naar sites en communities waarvan je verwacht dat mensen iets met Goed.is kunnen hebben. Meng je in die communities en probeer die mensen richting Goed.is te bewegen. Iedere nieuwe medewerker, maar ook iedere nieuwe bezoeker is er één.

Combineer online en offline

Om het op gang te krijgen zul je in eerste instantie veel zelf moeten doen. Ga naar een event. Film mensen met je mobiel en vraag ze waar ze blij van worden. Zet het ter plekke online en laat op iPad zien dat ze op je site staan. Geef ze een kaartje met url om mee naar huis te nemen. En zeg ze dat de bijdrage met de meeste likes of retweets of thumbs up een prijs krijgt. Dat is een manier om offline naar online te helpen. Of kijk hoe Goed.is bij bladen aansluiting kan vinden. Goed.eten.is als rubriek met een kookblad waar de mooiste foto’s of beste recepten geplaatst worden. Goed.rijden.is met een autoblad, etcetera. Maar dat is lastig als je zelf nog klein bent. Bedenk wat Goed.is voor die titels kan toevoegen.

Ga partnerships aan

Waarom zelf helemaal een nieuw publiek willen opbouwen? Waarom niet aansluiten bij anderen? Eerder zijn media genoemd, maar dat kunnen ook goede doelen of andere vrijwilligersorganisaties zijn.

Maak de bedoeling van de site duidelijker

Meerdere Workforce-leden missen duidelijkheid op de site. Ze snappen niet onmiddellijk wat ze er kunnen, maar reppen ook over het ontberen van ‘social design’, bijvoorbeeld interactie met of zichtbaarheid van andere ‘levensgenieters’. “Mijn inschatting is dat de techniek niet de kern van het probleem is. Ik denk dat het als concept nog veel scherper kan en moet. Mensen worden ambassadeur als ze de held kunnen zijn in een verhaal, of zich met die held identificeren. Aan jou om dat verhaal scherp neer te zetten.”

Maak de site persoonlijker

Mooie beelden zijn prachtig, maar ze worden nog waardevoller als de persoon die plaatst uitlegt waarom het hem of haar raakt. Enthousiasme werkt. Laat de vonk overslaan.