Wat is het meest waardevolle dat jij bezit? Voor mij is het antwoord simpel. Het is tijd. Mijn tijd kan ik maar één keer besteden; aan het voeren van een gesprek met een potentiële zakenpartner, aan het verzorgen van inspiratiesessie bij een klant of – zoals jij nu ook doet – aan het lezen van een blogartikel. Aangezien wij mensen tegenwoordig in 2 dagen tijd evenveel informatie produceren als er in totaal is geproduceerd tot aan 2003, is de tijd die we beschikbaar hebben om deze informatie te verwerken… iets minder geworden.
Ondanks dat, blijven content marketeers en social media specialisten bedrijven maar adviseren om meer informatie te produceren. “Alle bedrijven worden uitgevers.” Met de opkomst van websites en sociale media heeft dat idee een enorme vlucht genomen en in de basis klopt het natuurlijk ook. Sterker nog: ieder mens dat van openbare sociale media gebruikt maakt, is een uitgever geworden. Daarbij vergeten we wel eens dat sociale media ook gewoon media zijn, waardoor we af en toe een glijer maken. Wat dan weer niet zo vreemd is, als je kijkt naar de enorme hoeveelheid informatie die wordt geproduceerd. Iedere minuut worden een kleine 2,5 miljoen berichten gedeeld via Facebook, worden er bijna 300 duizend Tweets geplaatst en wordt er 72 uur video naar YouTube geüpload. Iedere minuut, dus.
Moet je daar als bedrijf met jouw boodschap tussen gaan zitten? Ik vraag het me af…
Het kan natuurlijk, maar het verschil met een schreeuwerig uithangbord in een drukke winkelstraat wordt steeds kleiner. Sterker nog in een drukke winkelstraat concurreer je alleen met de schreeuwerige uithangborden van andere winkeliers en niet met allerlei uitnodigingen om spelletjes te komen spelen, hordes schattige babydieren en emmers vol met ijswater. Content marketing specialist Jay Baer adviseert in dit geval om te kiezen voor de shotgun approach. In deze aanpak stuur je meerdere berichten via verschillende sociale media om dezelfde content onder de aandacht te brengen van dezelfde doelgroep. De reden om dit te doen, is dat ‘reliable reach’ (oftewel daadwerkelijk bereik) via sociale media eigenlijk heel beperkt is.
Als jouw doel ‘bereik’ is, dan heeft Jay zeker een punt. Echter, ‘bereik’ is een gevaarlijke meeteenheid. Moodi Mahmoudi, CEO van Collaborne, wees me een paar maanden geleden op de termen good collaboration en bad collaboration. In het eerste geval werken mensen effectief samen, omdat ze precies die informatie (van anderen) ontvangen die voor hen op dat moment relevant is. In het laatste geval ontvangen zij informatie waar zij op dat moment niets mee kunnen en verspillen zij dus hun kostbaarste bezit, oftewel hun tijd. Natuurlijk kun je zeggen dat je met bepaalde informatie duizenden mensen hebt bereikt, maar hoe vaak mag je iemand’s tijd verspillen, voordat hij of zij jou definitief de rug toekeert?
Als je als bedrijf alleen maar gortdroge corporate boodschappen bij zoveel mogelijk mensen door de strot duwt, zullen mensen zich op een gegeven moment van jou afkeren. Of het kanaal nu e-mail, LinkedIn of Twitter is, maakt in dit geval niet zoveel uit. Misschien dat mensen niet de moeite nemen om zich uit te schrijven of je te ontvolgen, maar jouw boodschap wordt na ontvangst vakkundig in de prullenbak gedeponeerd. Kijk jouw cijfers er maar op na.
Wat moet je dan? Volgens mij een paar dingen. Allereerst, is het belangrijk om je te beseffen dat ‘content’ waardevolle informatie is en dat de waarde niet wordt bepaald door jou als afzender, maar door de ontvanger van jouw boodschap. Vervolgens mag je er vanuit gaan dat niemand op jouw boodschap zit te wachten. Laat staan dat zij de tijd hebben om deze boodschap tot zich te nemen. En tenslotte is een merk in sommige gevallen een hele mooie kwaliteitsstempel, maar zijn de relaties die mensen met een merk aangaan over het algemeen niet heel diepgaand.
De hoeveelheid informatie neemt alleen maar toe. Hierdoor wordt informatie niet alleen waardelozer, onze tijd wordt schaarser en daardoor waardevoller. Laat digitale technologie alsjeblieft zoveel mogelijk dom werk doen, zodat jij en jouw collega’s tijd overhouden om je te focussen op datgene waar technologie niet toe in staat is: mens zijn. Leer waar jouw doelgroep echt behoefte aan heeft, gebruik de technologische middelen die je tot je beschikking hebt, om hen op een hele persoonlijke manier van informatie te voorzien waar zij daadwerkelijk behoefte aan hebben, en versterk op die manier de relatie met de doelgroep.
De afbeelding bij dit artikel is van Tax Credits en is gebruikt onder een Creative Commons licentie.