Internet gaat over de democratisering van media en middelen, internet gaat over einde aan de schaarste, internet gaat over inzoomen op thema’s en publieken. Niet volgens de Nederlandse Publieke Omroep. Volgens de NPO gaat internet over generaal en centraal. En daarom moeten themasites wijken, mogen de omroepen minder zelfstandig en mag video alleen bij de NPO worden bekeken. 

Vier redenen waarom het NPO-beleid kansloos is. 

1. Internet is maatwerk

Internet gaat voor een belangrijk deel over inzoomen op doelgroepen of onderwerpen. Over smalle gebieden. Die specialistische sites kunnen gigantische publieken bereiken, maar de onderwerpen zijn beperkt. Een site als iCulture die alleen over Apple producten gaat of een site als Tweakers die de diepte in gaat op tech gebied heeft een bereik waar sommige omroepen blij mee zouden zijn. In onze visie zouden de publieke omroepen juist moeten inzoomen op deelgebieden die evident een publieke functie hebben en met die optelsom aan specialistische sites een belangrijke rol op internet spelen. Maar de NPO gooit het gros van de specialismen overboord (dag geschiedenis, dag film, dag online documentaire-site) en denkt met brede portals vele totaal verschillende publieken te gaan bereiken. Kansloos.

2. De voorpagina verliest aan belang

De homepage van een site is al jarenlang aan belang aan het verliezen. Omdat mensen steeds minder via de voorpagina van een site binnenkomen, maar diep binnen een site binnenkomen omdat ze via social media of Google op een artikel of video gewezen worden. De NPO heeft die ontwikkeling kennelijk gemist en denkt via een beperkt aantal voorpagina’s (npo.nl, nos.nl en schooltv.nl) het publiek binnen te loodsen. Kansloos.

3. De sociale media zijn de winnaar

Het afgelopen decennium is er wereldwijd geen inhoudelijke site bijgekomen die echt een massa weet te bereiken. Platforms waar informatie gedeeld wordt of communicatie mogelijk is zijn de winnaars van de huidige tijd. Facebook, Twitter, YouTube. Zorg dat je bent waar je publiek is en speel daar als publieke omroep een rol van waarde. Maar de NPO wil dat er bijvoorbeeld geen inhoud van de publieke omroep op YouTube staat omdat het denkt zelf met NPO Gemist met de Google dochter te kunnen concurreren. What’s next? Een verbod op gebruik van Periscope, een verbod op gebruik van Instagram video? Kansloos.

4. Decentraal is de trend

Op alle mogelijke terreinen, tot aan de financiële wereld aan toe, is de ontwikkeling naar decentralisatie aan de gang. De macht verschuift. Op alle mogelijke gebieden is daarnaast unbundling aan de gang. Ophakken in kleinere mootjes om het publiek beter te bedienen. De NPO vindt dat maar niks en wil online naar meer centralisme toe. Kansloos.

 

Roeland Stekelenburg (Fast Moving Targets / Stekel.tv / voormalig hoofd Nieuwe Media NOS)

Erwin Blom (Fast Moving Targets / voormalig hoofd Nieuwe Media VPRO)

PS Lees ook NPO moet open kaart spelen van Hay Kranen.