Eurosonic / Noorderslag zit er weer op. Fast Moving Targets deed verslag van Buma Music Meets Tech, het programma-onderdeel met focus op de combinatie van muziek en technologie. Van startups tot gevestigde namen, van platenmaatschappijen tot technologiebedrijven, allemaal schoven ze aan om te praten over trends, ontwikkelingen, diensten en services. 

  • De hoofdlijnen op rij:

    • Het optimisme is terug

      Na jaren van mineurstemming in het verleden, is het dezer dagen prettig toeven temidden van vertegenwoordigers van de muziekindustrie. Want de opwaartse lijn is weer ingezet. Het zal nooit echt makkelijk worden om geld te verdienen met muziek, maar de geldstromen nemen weer toe. Met name dat stemt velen hoopgevend. Buma/Stemra incasseerde vorig jaar 50% meer  voor digitale distributie dan een jaar ervoor en die stijging zal voorlopig niet stoppen, zo is de verwachting. Michiel Laan van Buma/Stemra: “Het bedrag dat we hebben geïncasseerd, het zijn voorlopige cijfers, is van 8 naar 12 miljoen euro gestegen.” Jeroen van Erp (Fabrique) ziet het optimisme en enthousiasme ook bij de startups die meededen aan de startup competitie: “De passie is heel goed, maar een goede startup combineert de liefde voor muziek ook met goed ondernemerschap.” Collega jurylid Monique van Dusseldorp (congresorganisator): “De energie is heel goed. Ik heb groot respect voor het beginnen van een bedrijf in een lastige industrie.”

    • Geld verdienen doe je in de longtail

      De verhalen over (geen) geld verdienen met muziek, moet je met een korrel zout nemen. Vaak hoor je dat van artiesten die relatief weinig plays hebben, maar die verdienden met cd’s ook niet veel. Vaak hoor je het ook van artiesten die een slecht contract hebben met een platenmaatschappij, dan ontvangen ze ook veel minder dan eerlijk zou zijn. Maar Spotify en andere streamingdiensten keren wel degelijk grote bedragen uit aan rechthebbenden. Spotify draagt 70% van de omzet af. In 2015 was dat meer dan een miljard. En dus is er wel degelijk geld te verdienen. Muzikant Pieter Perquin: “Vanaf het moment dat een plaat of cd uitverkocht is, komt er nooit meer een euro binnen. Via streamingdiensten blijft de geldstroom doorlopen als mensen je muziek blijven draaien.” Je verdient je geld dus over een langere periode, in de long tail. Maar het moet veel beter, zegt Robbert Baruch van Buma/Stemra: “Er is nog nooit zoveel geld omgegaan in creativiteit, maar tegelijk hebben de makers er nog nooit zo weinig van gezien. Bijvoorbeeld Facebook, Google en Soundcloud verdienen goed aan muziek, maar de makers zien daar weinig van.”

    • Streaming is groot, maar ook ingewikkeld 

      Streamingdiensten hebben hun top nog lang niet bereikt. Robby Towns van Nesta Music vertelt dat de jaarlijkse groei in Amerika 100% is. Maar wat verdien je nu aan een stream? Hoeveel geld krijg je voor iedere keer dat iemand naar je luistert? Dat wisselt. Even het idee. Als je 10 euro per maand betaalt, haalt Spotify daar 30 % af voor zijn eigen bedrijfsvoering. Het overige deel gaat naar de rechthebbenden: dat zijn zowel de master-eigenaar (vaak platenmaatschappij), de muziekuitgever, de componisten als de muzikanten. de verdeelsleutel wisselt afhankelijk van de gemaakte contracten. Per tijdseenheid kijkt Spotify hoeveel geld er na aftrek van bedrijfsdeel over blijft en deelt dat op het aantal plays van de gebruikers. Daardoor kan het bedrag per maand per play wisselen. Maar dat bedrag per play gaat in de toekomst sowieso toenemen, denkt Pieter Perquin. De early adopters streamen immers veel meer dan de late majority voor hetzelfde bedrag, daardoor gaat de prijs per play over tijd omhoog. Maar om echt te verdienen moet je een groot of fanatiek publiek hebben, dat is zeker. Spotify betaalt per play tussen de 0.0006 en 0.0084 dollar.

    • Zet data in bij het bouwen aan de band met je fans 

      Dankzij de mogelijkheden van hedendaagse techniek, kun je veel van je publiek weten en kun je dat publiek op maat bedienen. Als een nieuwsbriefabonnee altijd op een Souncloud-link, maar nooit op een Bandcamp-link klikt, laat die laatste dan bij die persoon weg. En als iemand meer in video’s dan in audio alleen geinteresseerd is, speel daar op in. Of personaliseer op leeftijd, geslacht of lokatie. Relevantere service zorgt voor een sterkere band. En een sterke band zorgt er uiteindelijk voor dat het eenvoudiger wordt om muziek, tickets en merchandise te verkopen. Denis Doeland (DDMA): “Wie data niet slim inzet, legt het lootje.”

    • De muziekindustrie is een tech industry 

      Het heeft ongetwijfeld te maken met de mensen die bij Fast Moving Targets aanschoven, maar bij hen was de boodschap duidelijk: de muziek industrie is een (data gedreven) tech industrie. Want productie is digitaal, distributie is digitaal, communicatie is digitaal. En de kracht van digitaal maakt dat maken en verspreiden simpel is geworden, dat een relatie opbouwen eenvoudig is geworden, dat dankzij monitoren en interpreteren van alle beschikbare data betere inzichten verkregen kunnen worden en dus betere business kan worden gedaan. Organisator Andy Zondervan: “We zijn een data gedreven industrie. Maar we staan nog aan het begin van het benutten van de mogelijkheden.” Chris Carey (Media Insight Consulting): “Data is belangrijk, maar alleen als je de juiste vragen stelt. Zorg dat data je helpt betere besluiten te nemen.”

    • Goede recommendation blijft de heilige graal

      Vinden in de overdaad van muziek blijft een probleem. Gidsing blijft belangrijk. Het aantal diensten dat helpt bij het vinden en ontdekken van muziek is enorm. En er blijven er toch maar bijkomen.Todd Hansen (SxSW): “De ideale tool is er nog niet en er is zoveel muziek om te ontdekken, dus dat is logisch.” Algoritmen kunnen helpen,  maar op Buma Music Meets werd benadrukt dat de mens als gids belangrijk blijft. Want naar wie luister je meer, naar je muzikale vriend of naar het algoritme van Spotify? Het belang van Spotify playlists is enorm.

    • Veel verandert, maar de essentie blijft dezelfde: muziek is mooi! 

      Deze post focust op techniek, op business, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om muziek. Om bandjes te zien en horen, om dj’s te ondergaan en voelen. Daar stond Eurosonic / Noorderslag bol van. Check bijvoorbeeld Yuko Yuko, Hooton Tennis Club en Bombay!

    • Lees en kijk meer van de FMT berichtgeving over Buma Music Meets Tech:

En zie hier in 7 minuten wat de specialisten zeggen over de belangrijkste trends: