Iedere werkdag ontvangt een Fast Moving Target member exclusief een bericht over een artikel, een video of een tool die volgens ons de moeite waard is. En we leggen uit waarom. Want curatie is alleen waardevol met context. Hierbij een voorbeeld van een Handpicked zoals die dinsdag 2 februari 2016 is verschenen.
De tirannie van de overvloed
- Omdat er online geen schaarste is, is er op internet overvloed. Mooi dat alles online staat, maar doe me alsjeblieft een selectie van het beste van het beste. Een wekelijkse overdaad aan nieuwe nummers op Spotify, maar welke moet ik echt horen? Een dagelijkse overkill aan videos op YouTube, maar welke moet ik echt zien? Een eindeloze rij aan berichten op websites, maar welke mag ik echt niet missen? De behoefte aan beperking is groot in een wereld van overdaad. We hebben het in Handpicked vaak over curatie en onlangs hadden we het nog over het belang van play-lists op Spotify voor het ontdekken van muziek. En onderstreepte Jan Riemens van Zoomin.tv recent in Top Names de rol daarvan op YouTube.
- Investeerder Ben Evans haakt met een blog in op dit thema. Hij noemt lijstjes het nieuwe zoeken (of beter: vinden). Nu zijn lijstjes natuurlijk van alle tijden, ze helpen ons door de bomen het bos zien en geven ons gevoel van overzicht, maar in deze tijd is dat nog meer het geval volgens de Amerikaanse investeerder. “Lists remove the ‘tyranny of choice’. I don’t want 500 options for restaurants, all of which I’d like – I want five.”
- Hoe goed Google ook is, de zoekmachine is hier slecht in, aldus Evans. Bij Google maak je geen kans als je wilt zoeken naar de beste vijf blogs over marketing, bij Google krijg je een eindeloze rij blogposts geserveerd. En moet je vervolgens zelf selecteren. Collega technologiebedrijf Amazon doet het selecteren volgens hem niet veel beter. Ook hier blijf je in de overdaad hangen.
- Maar als je dan een site hebt die op lists gebaseerd is, hoe maak je dat dan weer schaalbaar? En wat betekent de beperking voor het businessmodel? Hij schetst dat er naast grote supermarkten ruimte is voor kleine speciaalzaken. Zo denkt hij dat er ook ruimte voor online fijnproevers is naast de digitale grootgrutters. Specialistische lijstjes sites naast de grote aggregators en zoekmachines.
Fast Moving Targets is community powered media.
Draag je wat we doen een warm hart toe, word dan FMT Member. Voor 10 euro per maand maak jij dan mede de site en de programma’s mogelijk. Daarnaast proberen we je toegevoegde waarde te bieden. Je krijgt naast de vrij toegankelijke inhoud exclusiviteit, overzicht en privileges terug!
FMT Support
Met jou steun maak je Fast Moving Targets mogelijk. Meer Members betekent o.a. meer gespecialiseerde programma’s die op geen tv-zender te zien zijn! Let’s make this happen!
FMT Handpicked
Iedere werkdag ontvangt een Fast Moving Target Member per nieuwsbrief exclusief een bericht over een artikel, een video of een tool die volgens ons de moeite waard is. En we leggen uit waarom. Want curatie is alleen waardevol met context.
FMT Archived
Alle Handpicked berichten worden speciaal voor FMT Members gebundeld en thematisch gesorteerd zodat ze makkelijk terug te vinden zijn wanneer je inspiratie om wilt zetten in realisatie.
FMT Books
FMT Members krijgen de e-books die FMT uitbrengt gratis!
FMT Goodies
Regelmatig speciaal voor FMT Members vrijkaarten voor evenementen, beta accounts van nieuwe diensten en korting op producten
Word nu FMT Member VOOR 10 EURO
|