Danique Wagenmaker is een data specialist. Ze werkte twee jaar bij Google en is nu verantwoordelijk voor data en data analyse bij Deloitte Digital. Dé belangrijkste trend?  “Data is natuurlijk niks nieuws, dat is al heel lang belangrijk. Maar de trend die je kunt waarnemen is hoe je datagedreven naar klanten kunt kijken. Hoe kunnen we ze beter begrijpen en daar beter op inspelen. Mensen zijn veel meer online actief geworden dat geeft veel meer inzichten: nu kun je zoekgedrag volgen en zien welke sites mensen bezoeken.”

Meer inzicht is één ding, maar nog belangrijker: wat doe je met dat inzicht. Hoe vertaal je het naar een andere klantbenadering. “Ik denk dat dat eigenlijk bijna de sleutel is van data gedreven werken: iedereen kan beschikken over een enorme hoeveelheid data en het is lastig om daar de juiste dingen uit te halen om daar de vertaling naar klanten toe te formuleren.” Iets waar Deloitte Digital bedrijven mee helpt. Want negeren van data kan niet meer. “Mensen zijn ook kritischer geworden ten aanzien van bedrijven: ze verwachten meer van bedrijven.”