Tim Leberecht schreef het boek ‘The Future of Commerce is Romantic’ met daarin een pleidooi voor meer romantiek. Zowel in ons privéleven als in het zakenleven. “We lijken alleen te waarderen wat we kunnen meten. We reduceren ons leven tot een datastroom, maar dat is een misverstand. Hoe meer er niet te meten is, hoe menselijker het weer wordt.” Een opmerkelijke uitspraak in het licht van de voorspelling dat op relatief korte termijn 50% van het werk zal worden overgenomen door software en robots. “We moeten ruimte houden voor poëzie, voor menselijke fouten, voor verdeelde opvattingen. Als alles efficiënter wordt, dan biedt dat ook kansen voor meer romantiek. Dat valt niet te programmeren. Romantiek is onvoorspelbaar en onvoorstelbaar, verrassend en spannend. We zien wel pogingen om robots emoties te laten zien, maar dat is onmogelijk.”

 

Wanneer veel werk verdwijnt, biedt dat mogelijk ook weer kansen. “We zullen een nieuwe rol krijgen als mensen, maar hoe die eruit gaat zien is nog niet duidelijk. Er is een kans, maar we moeten oppassen dat wij zelf niet een soort van slimme machines worden die alles meten om maar zo optimaal te presteren.” Leberecht meent dat bedrijven die ruimte blijven bieden aan romantiek en het onvoorspelbare nu al een voorsprong hebben. “Er is een sterke band tussen innovatie en romantiek. Romantici kunnen zich andere nieuwe werelden voorstellen.”