Iedere werkdag publiceert Fast Moving Targets een bericht over een artikel, een video of een tool die volgens ons de moeite waard is. En we leggen uit waarom. Want curatie is alleen waardevol met context. Hierbij een voorbeeld van een Handpicked zoals die maandag 13 februari 2017 is verschenen.
Meer zielen is meer vreugd, dus – als je Handpicked de moeite waard vindt – deel deze nieuwsbrief met je vrienden en collega’s. Meer abonnees is beter. Abonneren kan hier.
Groen Links zet Facebook succesvol in
Waar de VVD en de PVV een lijsttrekkersdebat waar meer dan 4 partijen aan meedoen opblazen, rukt Groen Links op onder leiding van Jesse Klaver. De man doet het goed in de media en dat heeft zijn weerslag op de peilingen.
Maar waar hij het heel goed doet is op social media. Groen Links heeft er dit jaar voor gekozen om volop in te zetten op deze voor Nederlandse politieke partijen nog altijd relatief nieuwe kanalen. De politieke partij werkt onder meer met zogenoemde beeldvoerders die alle belangrijke momenten op foto en video vastleggen en in hapklare deelbare bites de wereld in sturen.
Met name gaat er veel energie in Facebook zitten. De tot voor kort als datajournalist bij de Volkskrant werkzame Sybren Kooistra (ooit keek hij ook actief mee bij Obama), speelt daar een belangrijke rol bij. Hij is een van de teamleden die snapt hoe je met uitgekiend ‘social’ beleid je publieksbereik vergroot.
In een blogpost zet Kooistra zaken op een rij. “Wij zijn de strijd om de eyeballs aan het winnen”, concludeert hij als het om Facebook gaat:
-
“We hebben 2.497.681 unieke mensen bereikt (in 7 dagen..)”
-
“Waarvan er 1.110.676 dat langer dan tien seconden deed (in 7 dagen..)”
-
“Die hebben cumulatief 1.821.036 keer een video bekeken (in 7 dagen..)”
-
“Er kwamen deze week 4.910 likes bij voor de pagina van Jesse Klaver. Over drie dagen zijn we de grootste na Geert Wilders.”“
Kooistra vervolgt:
“Op Facebook bereiken we nu een electoraat van zo’n dertig zetels. Het gaat om seconden, maar deze luttele seconden zijn voor marketeers een natte droom: mensen die er secondenlang actief voor kiezen om je boodschap tot zich te nemen. Hoe we dat voor elkaar krijgen? Scroll maar ‘s door de FB pagina. Er is geen partij die daarbij in de buurt komt. En nee, ook de PVV niet.”
Blader door de Facebook pagina en zie hoe de partij aan zijn bereik werkt: met korte en krachtige video’s en sprekende foto’s waar naast Jesse Klaver betrokken burgers de hoofdrollen in spelen. Het is niet alleen de lijsttrekker die het woord voert, maar o.a. de VMBO-leraar en de gepensioneerde politieman ondersteunen zijn woorden vanuit de praktijk.
|
De Facebook verkiezingen ✅ – Sybren Kooistra
De Volkskrant heeft de verkiezingen geduid als die ‘van Facebook’. Niet zonder reden: dagelijks brengen 7,5 miljoen Nederlanders een bezoekje aan het platform.
|
Fast Moving Targets is community powered media.
Draag je wat we doen een warm hart toe, word dan FMT Member. Voor 10 euro per maand maak jij dan mede de site en de programma’s mogelijk. Daarnaast proberen we je toegevoegde waarde te bieden. Je krijgt naast de vrij toegankelijke inhoud exclusiviteit, overzicht en privileges terug!
FMT Support
Met jou steun maak je Fast Moving Targets mogelijk. Meer Members betekent o.a. meer gespecialiseerde programma’s die op geen tv-zender te zien zijn! Let’s make this happen!
FMT Handpicked
Iedere werkdag ontvangt een Fast Moving Target Member per nieuwsbrief een bericht over een artikel, een video of een tool die volgens ons de moeite waard is. En we leggen uit waarom. Want curatie is alleen waardevol met context.
FMT Archived
Alle Handpicked berichten worden speciaal voor FMT Members gebundeld en thematisch gesorteerd zodat ze makkelijk terug te vinden zijn wanneer je inspiratie om wilt zetten in realisatie.
FMT Books
FMT Members krijgen de e-books die FMT uitbrengt gratis!
FMT Goodies
Regelmatig speciaal voor FMT Members vrijkaarten voor evenementen, beta accounts van nieuwe diensten en korting op producten
Word nu FMT Member VOOR 10 EURO |