Het is al weer een tijd geleden dat ik voor mezelf de denkoefening deed ‘wat zou ik doen als ik de hoofdredacteur van een krant was’? Het was in de vroege dagen van het bloggen.

Mijn idee destijds:

 

  • Laat iedere redacteur zich specialiseren in een eigen niche.
  • Laat hem / haar dagelijks berichten op een blog.
  • Laat dat blog een combinatie van eigen inhoud en curatie zijn.
  • Publiceer voor de liefhebber, de betrokkene, de specialist.
  • Bouw een publiek, een community, op rondom die niche.
  • Benut de kennis, kunde en betrokkenheid van je community.
  • En maak je verhalen beter en relevanter.
  • Bundel de blogs.
  • Filter de verhalen uit die interessant zijn voor een groot publiek.
  • Presenteer die aantrekkelijk op een website, een krant, etcetera.
  • Zodat je zo zowel de specialist als de generalist aan je kan binden.

Het is bij mijn idee gebleven, ik ben nooit gevraagd als hoofdredacteur ;-)Maar ik moest er wel aan denken toen ik op het artikel stuitte dat de New York Times 13 (!) miljoen abonnees heeft op 50 nieuwbrieven, een verdubbeling in een jaar tijd. Want als ik nu hoofdredacteur van een krant werd, zou ik hetzelfde doen als destijds. Maar dan met nieuwsbrieven in plaats van blogs. Want nieuwsbrieven hebben een aantal voordelen.

  • Ze leveren een personenbestand op. Iedere abonnee maakt zich met zijn e-mailadres bekend. En kan dus in potentie met relevante verhalen bereikt worden.
  • Ze trekken betrokken personen aan. Het aantal nieuwsbrieflezers dat uiteindelijk ook gaat betalen blijkt groot.
  • Ze zijn push. Ze komen in de brievenbus van de lezer die daar voor gekozen heeft. En dus is de attentiewaarde groter dan een plek op een website.
  • Ze zijn eindig. Een website houdt nooit op, een nieuwsbrief kun je uit hebben. Dat geeft de lezer rust.

Ja, ik zou het wel weten ;-)Erwin Blom

The New York Times’ email lists are swelling. The Times announced in an internal memo on Tuesday that it has amassed 13 million email subscriptions, more than twice the number it had three years ago.

__________________________________________________________________________________

Elke dag Handpicked ontvangen?
Als je Handpicked de moeite waard vindt – deel deze nieuwsbrief met je vrienden en collega’s. Abonneren kan hier.

FMT Supporter
Met jou steun maak je Fast Moving Targets mogelijk. Meer Supporters betekent o.a. meer gespecialiseerde programma’s die op geen tv-zender te zien zijn! Let’s make this happen!

Fast Moving Targets is community powered media
Draag je wat we doen een warm hart toe, word dan Fast Moving Targets supporter. Voor 10 euro per maand maak jij dan mede de site en de programma’s mogelijk.

 Word nu FMT supporter VOOR 10 EURO