“Vroeger moest je leren hoe de computer werkt nu hoef je alleen nog maar te spreken”, aldus Brad Abrams, project- leider van het Google Assistant Team in de sessie Developing for the age of digital assistants. De digitale assistenten zijn in aantocht. Niet alleen op mobiel maar ook in huis en in alle denkbare objecten. Een enorme uitdaging voor developers. “We hebben in korte tijd ongelooflijk veel ontwikkelingen doorgemaakt van klikken, naar touch en dan nu: spreken.” Volgens Abrams is het belangrijk om goed na te denken over de personificatie van je merk, want per slot van rekening ontwikkel je een assistent, een persona. Die moet een bepaalde toon hebben, een karakter die past bij jouw bedrijf.

Optimaliseer je content voor de assistent

De mogelijkheden zijn eindeloos, meent Abrams. “Maar bedenk wel wat voor jouw service of content de beste toepassing is en welk moment van de dag”. Belangrijke regel hierbij: “To be assistive be every- where your users are.” Kortom, maak gebruik van alle devices. Zet je gebruikers aan tot actie en reageer zelf ook. Denk goed na over de micromomenten waarin je kunt assisteren: “ I want to know…I want to go… I want to buy…. I want to do…” Optimaliseer je content voor de assistent. “The time is right to build actions for your company”, aldus Abrams. “Er is een groeiend publiek op al die verschil- lende devices, dus denk goed na waarin je kunt assisteren.

Chatten met Eva Jinek

Eva Jinek was in Nederland de eerste journalistieke titel met een eigen digitale assistent, de Evabot. De Evabot vertelt welke gasten er vandaag komen en toont een carrousel met actuele infor- matie en artikelen. Maar een deel van het publiek wil helemaal geen informa- tie, ze willen chatten met Eva. En om een digitale copy van Eva te maken blijkt de technologie nog niet ver genoeg gevorderd.

Heeee Google…

Google Home is een mooie nieuwe uitdaging. Zeker als de Nederlandstalige versie komt. En het blijft leuk om ‘Heee Google’ te vragen om een mop te vertellen (zijn overigens hele slechte grappen). Het wordt inhoudelijk dubieuzer als Google Home wel de laatste tweet van Trump weet en niet de laatste post van Obama. Maar dat kan natuurlijk ook aan mijn slechte Engels liggen. De projectleider van Google had geen concrete voorbeelden van bedrijven die op een goed manier aan het ontwikkelen zijn voor Google Home, dat was wat mij betreft het enige minpuntje van deze bevlogen lezing.

Ali Haselhoef (KRO-NCRV)