Williams was verantwoordelijk voor Blogger en voor Twitter. Als je dan wat nieuws begint, is het niet moeilijk om investeerders achter je te krijgen. Dat was ook het geval toen Williams zijn nieuwe media initiatief Medium startte. En dus heeft hij meer dan anderen de tijd om een succesvol businessmodel te vinden voor zijn blog platform. Maar ook bij hem kan het geld er niet straffeloos doorheen gejaagd worden.

Williams is er van overtuigd dat dat voor Medium het subscriptionmodel gaat worden: een maandbedrag voor onbeperkt lezen van kwaliteitsverhalen. En het gaat daar goed mee, zegt hij. De grafiek van betalende gebruikers toont een stijgende lijn, maar hij schrijft niet hoeveel betalende mensen dat zijn. Maar laten we hem voor nu even geloven. Er staan een aantal interessante dingen in zijn blogpost:

  • Bij Medium zijn niet alleen de nieuwste verhalen waardevol. De kijker krijgt de meest relevante verhalen voorgeschoteld over onderwerpen. En dat kunnen heel goed minder recente verhalen zijn.
  • Bij Medium stoppen ze extra geld en energie in menselijke curatie. Want natuurlijk kan een algoritme helpen bij het aanraden, maar mensen kunnen nog altijd veel beter dan een machine: “We still need humans to know if stories are actually good (true, useful, well-written, not just disguised marketing…). We want to promote the good stuff. Therefore, we’re doubling down on human curation.”
  • Medium wil samenwerken rondom verhalen makkelijker maken omdat het evident is dat bundeling van krachten van toegevoegde waarde kan zijn.
  • De site speelt een beetje met audio, maar zal zich daar ook meer op toeleggen. Niet iedereen is altijd in staat om te lezen, maar als men dan wel de mogelijkheid heeft om te luisteren wil Medium er ook zijn.

Ik hoop dat het Medium gaat lukken om echt geld te verdienen met mooie inhoud. Maar ook om andere redenen is onderstaand artikel interessant.

Erwin Blom

The Medium Model – 3 min read