Het jaarlijks bericht aan de Amazon-aandeelhouders van Jeff Bezos is altijd boeiend. Omdat het geen plichtsgetrouw verhaal is, maar omdat Bezos zijn gehoor deelgenoot van zijn visie maakt. Via Roeland Stekelenburg werd ik er op gewezen dat er weer een nieuwe editie is.

Hij gaat in op de ‘high standards’ die bij zijn bedrijf belangrijk zijn om aan de hoge verwachtingen van het publiek te beantwoorden. Bezos deelt de lessen die zijn bedrijf geleerd heeft. En begint met de vraag of ‘high standards’ te leren valt.

I believe high standards are teachable. In fact, people are pretty good at learning high standards simply through exposure. High standards are contagious. Bring a new person onto a high standards team, and they’ll quickly adapt. The opposite is also true. If low standards prevail, those too will quickly spread. And though exposure works well to teach high standards, I believe you can accelerate that rate of learning by articulating a few core principles of high standards, which I hope to share in this letter.

Ja, dus, het is te leren. Maar om dat succesvol te doen zijn er vier dingen belangrijk:

  • “They are teachable.” Je kunt hoge standaarden leren.
  • “They are domain specific.”  Ze verschillen per vakgebied.
  • “You must recognize them.” Je moet ze herkennen.
  • “You must explicitly coach realistic scope.” Je moet realistisch zijn. Je leert bijvoorbeeld goed schrijven niet op een achternamiddag.
Bij Amazon werkt het!

For us, these work at all levels of detail. Everything from writing memos to whole new, clean-sheet business initiatives. We hope they help you too.

Erwin Blom