Vorig jaar werd SXSW helemaal afgelast. Dit jaar gaat het festival door met een online editie. ERWIN BLOM en ROELAND STEKELENBURG spreken met VanMoof, Dayrize en AlphaBeats die deel uit maken van de Nederlandse delegatie. VanMoof wordt geïnterviewd over het succes tot nu toe en DayRize en AlphaBeats doen mee aan de jaarlijkse pitch wedstrijd waarmee ze aandacht hopen te vergaren. Normaal is SXSW een grote maar ook vaak zinvolle investering. “Of dat nu ook zo is is de vraag. Worden we straks gebeld naar aanleiding van onze online pitch? Dat hopen we natuurlijk wel, maar dat moeten we nog afwachten”, aldus Han Dirkx, CEO en co-founder van AlphaBeats.

Voordeel is: de online pitches moesten zelf worden opgenomen. Daar kun je dus extra veel tijd aan besteden en fouten kunnen worden vermeden. De jury kreeg vervolgens een aantal minuten voor het stellen van vragen. Dit geheel is dit online on demand te zien. Ook een pluspunt, omdat geïnteresseerden zo meer tijd hebben om het complete verhaal terug te zien. Groot minpunt: de sfeer mist. En het directe contact blijft uit. Of investeerders of de pers gaan toehappen is nog de vraag. Zaterdag worden de winnaars bekend gemaakt in de diverse categorieën.

“Inner peace creates outer peace ”

AlphaBeats doet mee in de categorie Health and Wearables. “Wij geloven: inner peace creates outer peace. Dus als je jezelf lekkerder voelt, dan zorgt dat ervoor dat je directe naasten zich lekkerder voelen en dat zorgt voor gelukkigere straten en buurten en uiteindelijk zal er minder geweld ontstaan en leven we in een iets mooiere wereld. De Wereldgezondheidsorganisatie noemt chronische stress de gezondheidsepidemie van de 21ste eeuw en dat wordt alleen maar erger. Wij hebben als doelstelling dat we binnen 2030 een belangrijke bijdrage willen leveren om dat te doen verminderen.”

Het bedrijf ontwikkelde op basis van een vinding van Philips een methode waarbij op basis van je persoonlijke biofeedback je hersenactiviteit kan worden beïnvloed. Daarvoor hoef je dagelijks slechts 10 minuten naar je eigen favoriete muziek te luisteren. “Het maakt niet uit welke muziek dat is: Van Metallica tot Frans Bauer tot Bach. Zolang jij er maar mee ontspant en het resultaat is dat het je sneller en structureel in een ontspannen toestand brengt. Het resultaat kun je vergelijken met meditatie of yoga.”

De techniek staat klaar om in april in beta te worden uitgerold. “Dan kunnen de eerste mensen met een mobiele telefoon en een app gaan proberen.” Alle extra publiciteit is meer dan meegenomen.

“ Angst voor een shark tank”

Dayrize is een marktplaats voor resellers van duurzame producten. Het bedrijf hoopt een einde te maken aan de onduidelijkheid omtrent duurzaamheid. “Er is niet één maat waarmee gemeten wordt. Zo ontstaat er veel wantrouwen in de markt. Wij hebben een MVP gelanceerd en hebben een model waarmee je duurzaamheid kunt meten en kwantificeren. Je kunt op dit moment bijvoorbeeld wel zien hoeveel vetten of koolhydraten in een product zit, maar wij vinden het minstens zo belangrijk dat je kunt zien hoeveel water er bij de productie is gebruikt. Dat kan nog niet en is behoorlijk innovatief en nieuw”, aldus CEO Vincent Hoogduijn.

Als platform kost het vaak veel moeite om partijen mee te laten doen. “Maar omdat de merken onze eisen snappen en zelf ook duurzaam willen zijn, zijn ze enthousiast. Naast fashion gaan we binnenkort live met health en beauty. En in de loop van dit jaar en volgend jaar gaan we nog meer verticals lanceren. We hebben op dit moment circa 170 merken aan ons gebonden. En tussen nu en de komende drie tot vier maanden gaan we dat uitrollen op ons platform.”

Hoogduijn was aanvankelijk wat sceptisch over de startup competitie van SXSW: “Ik was een beetje huiverig dat het een soort shark tank evenement zou worden, gelukkig is dat niet het geval. Het is voor ons belangrijk dat we een podium hebben waar we ons verhaal kunnen doen. Waar we kunnen uitleggen wat we doen omdat we nog steeds meer naamsbekendheid willen om meer  merken aan ons te binden. En voor een fundraiser die we volgend jaar willen doen is naamsbekendheid bij investeerders ook belangrijk en wellicht om een brug te slaan naar de States.”

“De omzet verdrievoudigde”

VanMoof is een oudgediende op SXSW. Het bedrijf werd 12 jaar geleden opgericht en is bezig met een opmars in de US. Co-founder Taco Carlier: “We hebben er drie winkels. In Seattle, San Francisco en New York. Het is het land waar voor ons de meeste potentie zit. Ik denk dat het binnen 3 tot 5 jaar onze grootste markt  is. Amerikaanse steden zijn natuurlijk relatief lastig om in te fietsen omdat ze zo groot zijn en vaak ook vrij warm en soms ook nog heuvelachtig. E-bikes lossen die problemen op. Dus je ziet het gebruik van e-bikes massaal toenemen in steden als New York en San Francisco en ook Austin.”

Afgelopen jaar zag VanMoof de omzet verdrievoudigen, wat tot de nodige groeiproblemen leidde. “Het team is enorm gegroeid: van 200 naar 500 mensen. Zo hebben we het weer enigszins onder controle gekregen. Maar de vraag blijft maar aantrekken. Dus we hebben de productie verdubbeld tijdens de introductie van het nieuwe model en daarna is het nog twee keer verdubbeld omdat het bleef groeien als een malle. Daar komen wel wat uitdagingen bij.”

Het interview op SXSW komt voor VanMoof op een mooi moment: er komt in Amerika steeds meer aandacht voor elektrische fietsen. VanMoof is direct vanaf het begin globaal gegaan. “Voor hardware is schaalgrootte het allerbelangrijkste. Dus vandaar onze idee om wel direct in de US live te gaan.”

Die strategie lijkt inmiddels vruchten af te werpen. Eén van de sprekers op het festival is de nieuwe minister van vervoer. Carlier zal zeker proberen contact te leggen, maar of dat wat oplevert? Succes laat zich moeilijk sturen. “Het  moet gewoon op het juiste moment op de juiste plek vallen. Er loopt wel iets het komende half jaar wat het zou kunnen zijn. Maar het is moeilijk te voorspellen en je kunt er moeilijk op sturen. Dus gewoon je best doen en dan valt hij wel een keer.”

De uitslag van de pitch wedstrijd in verschillende categorieën wordt zaterdag bekend gemaakt.

Volg SXSW dagelijks via sxsw21.posthaven.com

(Een verslag van @daalder)

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden! 

Bekijk de hele aflevering

https://www.youtube.com/live/GYjC9ZJE5Z0