Het Stimuleringsfonds voor de Pers presenteerde vorige week in de Stadsschouwburg van Den Haag onder de naam ‘Meet the Innovators’ 21 vernieuwers in de journalistiek. Over het algemeen nog kleine bedrijfjes met een Idee. Soms ontstaan uit eigen frustratie met de bestaande journalistiek, soms ingegeven door nieuwe technische mogelijkheden.
Fast Moving Targets zet deze week de 21 innovators op een rij. In aflevering 4 tools die iets doen met social media en een tv tool.

RTreporter

De kern:
RTreporter is een dashboard waarmee journalisten nieuws uit Twitter kunnen filteren, nog voordat het officieel nieuws is. Ontwikkeld omdat journalisten onmogelijk zelf alle tweets die dagelijks verstuurd worden in de gaten kunnen houden.

De feiten:
In 2010 bedacht door Bert Kok en Marijn Deurloo. Zij ontwikkelden samen met de Vrije Universiteit in Amsterdam een uniek algoritme. Wordt onder meer gebruikt door het ANP.

De vernieuwing:
Werkt via taalanalyse. Weet heel slim kleine afwijkingen in op Twitter gebruikte woorden te ontdekken, die mogelijk duiden op nieuws.

 

Swaip

De kern:
Swaip veegt publicaties op social media bij elkaar en maakt daar een interactief magazine van. Handig voor mensen die zich willen opwerpen als deskundige op een bepaald terrein. Met Swaip creeër je overzicht, waardoor anderen sneller aanhaken: het zogenaamde kennisdaten.

De feiten:
Een initiatief van Detlef la Grand. Met Swaip kan een bedrijf of een persoon alle mogelijke informatie rondom een thema op meerdere sociale netwerken of websites terugbrengen naar één platform.

De vernieuwing:
Het is simpel en overzichtelijk. Je brengt je eigen informatiestroom terug in één omgeving. Je richt een magazine in, koppelt bronnen, publiceert en duidt berichten en deelt het resultaat weer op sociale netwerken. Nodigt uit tot interactie.

 

Crowdynews

De kern:
Crowdynews maakt het online uitgevers eenvoudig om content van sociale media toe te voegen aan de eigen site. Hierdoor blijft een lezer langer op de webiste, aangezien er geen reden meer is om extra informatie of meningen elders te gaan zoeken.

De feiten:
Bedacht in 2007 door Edwin Kuipers en samen met Jeroen van Zanen en de Universiteit van Groningen ontwikelt. Sinds 2010 operationeel. Het team bestaat uit bijna 50 mensen met agenten in Noord- en Zuid-Amerika, Afrika, Azië en Groot-Britannië. Gebruikt door onder meer Sanoma, Wegener en Chigaco Tribune.

De vernieuwing:
Het algoritme waarmee de juiste content automatisch kan worden toegevoegd aan de eigen website is nieuw.

 

Fresh tv

De kern:
FreshTV maakt een tool waarmee het ook voor de leek mogelijk wordt om een interactieve video te maken. Journalisten kunnen zelf video’s te verrijken met bestanden, bronnen of social media links. De officiële benaming van de tool is Dynamic Interactive Video Application (DIVA).

De feiten:
Bedacht door Peter de Graaf. Het team, wat zich ook bezighoudt met video in de brede zin van het woord, bestaat uit bijna 10 mensen. DIVA is op dit moment nog niet voor het grote publiek beschikbaar.

De vernieuwing:
Het feit dat journalisten zonder enige technische achtergrond video kunnen verreiken is nieuw.

De afleveringen op rij:

Deel 1: De herverpakkers 

Deel 2: De gravers

Deel 3: De verbeelders

Deel 4: Sociaal centraal

Deel 5: De rest!