[Een gastbijdrage van Frank Meeuwsen in de serie Lessons Learned. Ook ervaringen om te delen? Mail erwin@fastmovingtargets.nl]

Donderdag 1 november heb ik samen met Oskar van Rijswijk en Patrick Mackaaij een eerste e-book gepubliceerd: Lifehacking met Evernote. Dit e-book van plm 100 pagina’s geeft je allerhande tips en inzichten om slim gebruik te maken van Evernote, een digitaal notitieboek om allerhande informatie in op te slaan, te organiseren en terug te vinden. We hebben dit e-book geheel in eigen beheer uitgegeven, zonder tussenkomst van een uitgever of andere partijen. Dat was en is een interessante excercitie.

Ik had in het verleden al eens mijn boek Bloghelden uitgegeven bij een uitgever en wilde het nu eens zelf proberen. Niet direct om zelf uitgever te worden, maar juist omdat het nu kan. Omdat je niet meer een complete uitgever met alle afdelingen en afspraken nodig hebt om zelf aan de slag te gaan en je uitgaves publiek te maken. Een herleving van het oude punk-adagium Do It Yourself? Ik denk het wel. In een nieuw jasje, maar met dezelfde spirit en bravoure van weleer.

Na een paar maanden schrijven en een paar weken voorbereiden voor de lancering zijn we op 1 november om 12 uur live gegaan met het e-book en onze eigen webwinkel. Om 12.05 vloog de server er uit door de belangstelling en de eerste aankopen die men gelijktijdig deed. Zo rond 12.30 waren we weer up and running en konden we genoeg bezoek aan op de server. Het aantal bestellingen op de eerste dag overtrof al onze verwachtingen. Na 50 uur konden we de 1000e bestelling aftekenen, voor ons een prachtige mijlpaal en het bewijs dat je succesvol kunt uitgeven. Er zijn zeker randvoorwaarden en er zijn zeker lessons’s learned. Ik zet er een paar op een rij.

“Planning is onontbeerlijk, maar hang je er niet aan op”

Als je een e-book gaat schrijven kan het geen kwaad om een plan te maken. Maar dat plan mag vloeibaar zijn. Zo wilden we al vóór de zomervakantie live gaan met de eerste versie van het boek. Maar toen we onze achterban via e-mail om feedback vroegen kregen we zoveel interessante extra onderwerpen terug dat we besloten de eerste versie iets verder uit te breiden. Waar we wilden starten met een MVP, een Minimum Viable Product, eindigden we met een volwaardige eerste versie van het boek. De planning om live te gaan met de site hebben we eveneens 2 weken opgeschoven om het écht goed te doen en vooral met belangrijke blogs goede afspraken te maken.

“Alles zelf doen is veel werk, maar het is zo leuk”

Natuurlijk. Als auteur wil je maar één ding en dat is schrijven. Maar ik geloof dat die tijd voorbij is. Zoals meer bedrijven moeten wennen aan hun nieuwe rol als mediabedrijf kunnen auteurs niet meer volstaan met alleen schrijven en de rest aan een uitgever over laten. Wij zijn wat doorgeslagen en hebben álles zelf gedaan, inclusief de maatwerkbouw van een webwinkel. Maar we zijn nu eveneens thuis in het produceren van een e-book in verschillende formaten. We weten welke details en mogelijke fouten er bij komen kijken. We hebben er van geleerd. En dat is zo leuk om te doen. Maar weet dat het een hoop werk is die naast het schrijven komt. Denk dan weer aan de planning!

“Snap wat techniek kan. Snap waar de grens ligt”

De ontwikkeling van het e-book hebben we met drie auteurs gedaan. We werken samen in Evernote en gebruikten afwisselend e-mail en Google+ om te communiceren over details. Toen we het manuscript gereed hadden, zijn we overgestapt op Dropbox, vanwege de beperkingen in Evernote en omdat we een idee hadden hoe we geautomatiseerd drie versies van het e-book konden maken. In die automatisering zijn we heel ver gegaan, maar sommige zaken konden we niet goed genoeg automatiseren. Dan is handwerk nodig. Dan moet je zelf aan de slag. Hetzelfde geldt voor de livegang en het bieden van hulp in de webwinkel. Dat is mensenwerk. We kijken nu wel naar een supportsysteem Zendesk, om deze te integreren. Maar het blijft mensenwerk en je kunt simpelweg niet alles aan de techniek overlaten. Als auteur of creatief heb je vaak niet de kennis en het inzicht om die grens te ontdekken. Laat je dan goed bijpraten door mensen die je vertrouwt. Meestal zijn dat individuen. Geen bureaus die je een kant-en-klare oplossing in de schoenen willen schuiven. Zo’n oplossing bestaat namelijk niet.

“Bereid je voor op tegenslagen maar laat je niet uit het veld slaan”

Een dag voor we live zouden gaan besefte ik me dat we wel eens een hoop bezoekers konden krijgen. Die allemaal een zip bestand van 15 Mb gaan downloaden. Dat zou een probleem voor de server worden. Dus binnen 24 uur bij Amazon schijfruimte in orde gemaakt en de bestanden daar gezet. Geregeld. Dacht ik. Tot we dus echt live gingen en de eigen server onderuit ging. Terwijl ik met de systeembeheerder mailde en diverse oplossingen probeerde, bleef het op Twitter en Facebook opmerkingen regenen. Zo goed als we konden probeerden we deze te beantwoorden terwijl ik de server herstartte. Uiteindelijk ging alles weer draaien. Je kunt tegenslagen hebben. Het is niet anders. Maar laat je er niet door uit het veld slaan en ga door met waar je in gelooft. Dan komt het altijd goed.

“Elke creatief heeft een online platform nodig”

Met deze uitgave ben ik er meer dan ooit van overtuigd dat elke creatief een eigen online platform nodig heeft. Of je nu schrijft, tekent, praat, filmt of fotografeert, je kunt niet zonder een eigen website met minimaal een blog om een publiek op te bouwen, om kennis te delen en om een thuisbasis te hebben. Na jaren bloggen op onder andere Lifehacking hebben we zo’n vertrouwen bij een groot publiek opgebouwd. Hierdoor konden we vrij eenvoudig een volggroep opbouwen rondom het Evernote e-book. Men kende ons al van onze online aanwezigheid. Dat wekt vertrouwen. Omdat we alledrie actief zijn online en al veel kennis deelden, was het voor velen een kleine stap om het e-book te kopen. Als creatief moet je een publiek opbouwen. Zeker als je er iets mee wilt verdienen. Een blog is daar een ideaal instrument voor. Start er nu al mee.
Dit zijn een paar lessen die we hebben geleerd bij het zelf uitgeven van een boek. Er zijn er nog veel meer te noemen, maar misschien komen die een volgend boek Lifehacking met E-books 🙂

Eerdere afleveringen in de serie Lessons Learned:

Hoe Timan Rebel van Snowciety The Lean Startup in de praktijk brengt

De VPRO leert dat gebruikers nog niet klaar zijn voor interactief papier

Hoe Bart Brouwers van Dichtbij leerde dat hyperlokaal nog onbetaalbaar is

Wat Roos van Vugt bij Deloitte over social business leerde

Wat Erwin Blom van een jaar Fast Moving Targets leerde