[Dit is onderdeel van het project De Realtime Revolutie. Koop het mooie door @wilg vormgegeven papieren boek (20 euro) of de ePub (10 euro)]

Wat was het boeiend geweest om te zien wat de Elfstedentocht teweeg had gebracht op het gebied van social media, op realtime media. Maar we kregen gisteren een inkijk. We zagen wat realtime gaat doen. Voormalig topschaatser Ben vd Burg reed het traject van de Elfstedentocht met een camera op zijn helm en een internetverbinding waarmee hij live streamde.

Zo was het mogelijk om hem de hele dag te volgen. Je zag hem schaatsen, je merkte via Twitter hoe zwaar hij het had, je kon hem aanmoedigen en met hem meeleven.

En dat gebeurde massaal. Het was geen wedstrijd, maar het was toch spannend. Omdat we meeleefden met ‘onze’ Ben. Omdat we hem het volbrengen van de rit gunden en wilden weten waar hij was en hoe het hem verging.

Fast forward. Spoel vooruit. Het feit dat we met alles en iedereen altijd en overal in contact staan en informatie kunnen uitwisselen heeft grote impact op een evenement als de Elfstedentocht. Want naast de aandacht voor het NOS-hoofdkanaal waar de toppers rijden en het brede beeld wordt geschetst, hebben we straks allemaal ons eigen kanaal waarmee we op de hoogte blijven van het wel en wee van onze persoonlijke helden. Vrienden en vriendinnen die wellicht niet hard gaan, maar voor wie het volbrengen van de race even belangrijk en spannend is. Misschien nog wel spannender.

Straks is de mediaverslaggeving van een evenement als de Elfstedentocht een optelsom van tienduizenden kanaaltjes. Van individuele sporters die contact houden met hun achterban. Dat zullen ze niet allemaal in video doen (batterijen, bandbreedte), maar wel via kanalen als Twitter.

Door realtime media is en heeft iedereen zijn eigen kanaal en dat maakt sport nog veel leuker dan het al was. Bekijk de onderstaande Twitter Story maar.

[Dit artikel is onderdeel van de research voor het boek ‘De Realtime Revolutie; Hoe Twitter (bijna) alles anders maakt‘. Bestel aan de rechterkant alvast een boek of schrijf je in voor een van de events. Dat stellen we zeer op prijs!]